De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Draad tappen, hoe was het ook alweer.
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 11 maanden geleden door
Beunhaas102.
- AuteurBerichten
- 20 mei 2007 om 18:46 #348
norwin
DeelnemerHallo ben nu bezig een serie harpsluitingen te maken en nu moet ik draad tappen. Wat was nu ook alweer de volgorde van die drie tappen.
Eerst een srteep en dan twee en dan niets (op de tap dus) of andersom.
Groetjes Norwin
20 mei 2007 om 19:08 #3175Rene Witteman
DeelnemerBeste Norwin, Je hebt helemal gelijk dat is de volgorde.
Als je een beetje een vaste hand hebt, kun je ook machinetappen
gebruiken.
Deze draai je er in 1 keer in, scheeld een hoop tijd en bewerkingen.
Hou wel de goede gatmaten aan……..
mvg Rene
21 mei 2007 om 08:11 #3176norwin
Deelnemerok bedankt. Machinetappen, was net blij dat ik deze maat ergens kon kopen.
Ik blijf niet aan de gang hoor
😉 En die geldboom groeit ook nog niet erg hard.
😥 27 mei 2007 om 10:03 #3177Beunhaas102
DeelnemerMocht je het nog eens vergeten, je kan het ook gewoon aan de tappen zien. 27 mei 2007 om 11:48 #3178Rene Witteman
DeelnemerBeste Beunhaas, Jij kan dat, ik ook………………….
Maar leg dan ook eens uit voor de andere, waaraan je dat kunt zien
mvg Rene
15 juni 2007 om 15:30 #3179Beunhaas102
DeelnemerMijn vorige antwoord was inderdaad een beetje half, dus ik zal het nog even duidelijk uitleggen. In het geval van de eerste tap begint de vertanding pas na een heel stuk echt breder te worden, bij de 2e tap worden de tanden al veel eerder breder, bij de 3e tap zijn de snijtanden al haast direct op zijn breedst (hierdoor ook uitermate geschikt om blinde gaten te tappen).
Ter aanvulling;
http://www.jari-systems.be/fotosweb/11/11°4452.jpg [/img]Zelf zou ik de ring verdeling nooit aanhouden omdat er geloof ik in de loop der jaren al 2 varianten van zijn.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.