De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › draadsnijden op de draaibank !!
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 7 maanden geleden door
henkharm.
- AuteurBerichten
- 24 juni 2007 om 12:21 #360
freaky
DeelnemerHallo allemaal ik ben bezig met draadsnijden op mijn draaibank, 🙄 en heb de volgende vraag
:
Ik las een tijdje geleden een uitleg van Beunhaas
❗ waar hij elke keer de beitelslede 0,1 mm naar links draaide kun jij of iemand mij vertellen waar dit voor dient. mijn probleem is dat de beitelpunt beschadigt (hm of hss) maakt niet uit. ik zet er echt niet te veel voor. ( 0,1-0,2 mm):
heb zelfs een vrijloop bij inwendig draad snijden dit gebeurt inwendig en bij uitwendig draad snijden
:
❗ ik hoor het wel
❗ ❗ mvgr. freaky.
24 juni 2007 om 18:39 #3202Rene Witteman
Deelnemerbeste freaky. Je moet de dwarsslede met beitelhouder een paar graden schuin zetten en dan steeds de beitel een paar tiende verplaatsen.
Als je hem de goede kant op hebt gezet, dan zul je zien dat de beitel maar aan een kant snijdt. (een paar tiende naar links)
Hierdoor wordt hij minder belast en kan je hem ook beter uit je werkstuk halen aan het eind van de snijgang.
mvg Rene
24 juni 2007 om 20:40 #3203freaky
DeelnemerHallo Rene . Als ik de dwarsslede met beitelhouder iets schuin zet (een paar graden) moet ik toch wel de beitel loodrecht op het te snijden mat.
instellen. Op deze manier draai ik dus steeds de beitel een paar tiende schuin richting het werkstuk.
gr. freaky
24 juni 2007 om 20:47 #3204Rene Witteman
Deelnemerbeste freaky. dat klopt inderdaad.
mvg rene
24 juni 2007 om 20:54 #3205freaky
DeelnemerHallo Rene. Ik ga het morgen even proberen.Als het lukt laat ik het je wel even weten.
gr. freaky.
24 juni 2007 om 23:50 #3206Vasjo
DeelnemerHallo fraeky, Ik gebruik meestal de 2 – 1 methode.
Dit wil zeggen, dat je met de dwarsslede 0,1 mm aanzet geeft en tergelijk de bovenslede ook 0,05 mm naar de drieklauw verplaatst.
Op deze manier gaat de beitel onder een hoek van 30° in het werkstuk en wordt de beitel maar alleen aan de rechterkant belast waardoor deze
minder druk krijgt. ( mss moet je 0,2 mm bijzetten opdat de beitel 0,1 mm gaat verspanen, dat ligt aan je nonius verdeling op de dwarsslede)
Als je wil zal ik wel eens de 3 manieren van schroefdraad snijden inscannen en je doormailen als ik je mailadres heb.
Groetjes Vasjo
4 juli 2007 om 16:31 #3207Beunhaas102
DeelnemerFreaky bedoelt inderdaad de 2 – 1 methode, en hierbij dient de verplaatsing naar links inderdaad voor verminderde belasting/beter oppervlak. Misschien dat je een stel nastrelende beitelplaatjes kan kopen? Je kan de beitel dan gewoon direct met de dwarsslede invoeren.
7 oktober 2010 om 22:52 #3208Riebur
DeelnemerDraadsnijden op de draaibank m.b.v. transportas. Een een opstelring diende voorzien te worden van schroefdraad WW met 18 G/inch -tophoek schdr. is 55 grad- op een as van 19,2 mm diameter. ik vond dit maar een eng gebeuren met name om de bank tijdig te stoppen. Daarom heb ik aan de achterzijde de hoofdas een voorziening aangebracht om manueel de hoofdas aan te drijven Een autostuur deedi hiervoor een prima dienst. De draaibank wordt vervolgens losgekoppeld van het zgn dubbele werk. Op deze wijze kan zeer gecontroleerd de eerste gangen gesneden worden, daarna kan de motoraandrijving weer gestart worden. Volgende stap: een stukje as voorzien van uitw. draad, dit dient om de inwendige schdr. te testen op voldoende draaddiepte. De beitelslede wordt onder een hoek van 62,5 grad gezet in de richting naar de klauwplaat. Bij het inwendige schrdr. snijden juist andersom met 62,5 grad van de klpl af. Na enige sneden markeer ik de positie v/h support t.ov. het bed met een viltstift en maak het moerslot open en draai het support weg voor een test met het stukje as. Daarna breng ik het support weer op de gemarkeerde positie. Let op de hoofdas mag niet verdraaien. Een mooie gladde draad was het resultaat. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.