Draaibank aanschaffen (geen china)

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Draaibank aanschaffen (geen china)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Jon van Dijk
    Deelnemer

Goedenavond,

Ik zal me allereerst voorstellen, ik ben Jon van Dijk. Ben liefhebber van eigenlijk alles wat maar op stoom loopt. Hoewel ik stoomloks toch wel het machtigst vind. Ik ben nu bezig met het bouwen van een Roundhouse livesteam locomotief de Lady Anne (G spoor)

Om wat onderdelen zelf te kunnen maken ben ik op zoek naar een draaibank. Nu heb ik hier al het een en ander via de zoekfunctie gezocht maar ik zie toch redelijk wat low budget banken voorbij komen.

Ik zit te denken aan max een €1500 eronder mag natuurlijk altijd 😉 .

Nou zit ik met wat ‘eisen’, allereerst wil ik geen china bank. Ik heb namelijk ervaring met deze banken, en dat is niet bepaald een goede ervaring (bed veel te licht waardoor de boel staat te trillen). Ik zou graag een passing willen kunnen draaien voor zuigertjes/ stangetjes ect. Ook de mogelijkheid van een automatische aanzet.

Nu weet ik alleen niet wat de afmeting moet zijn tussen bijvoorbeeld de centers om een beetje uit de voeten te kunnen.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(Ik hoop dat men uit de voeten kan met deze info)

Roy Wilms
    Deelnemer

Jon,

aangezien je onderdelen waarschijnlijk niet al te groot zullen zijn, kun je met een bank met 500mm tdc goed genoeg de voeten uit.

Voor de rest van de info, zou ik eens de reeds lopende topics lezen over de diverse 2ehands machines van de betere merken. In deze topics is veel info te vinden hierover.

Als er daarna nog vragen, zijn, gewoon hier posten.

Roy

Roy Wilms
    Deelnemer

Trouwens even een aanvulling,

ik heb dus een Chinese machine (quantum D250x400), en passingen draaien is geen probleem hoor. Heb een tijd terug in totaal 14 RVS (!)lagerblokken gemaakt met 32H7 en 27H7 erin, en dit ging prima.

Roy

Mark2007
    Deelnemer

Er zit nog wel wat verschil tussen de machines die uit China komen, ook in China is al zijn waar naar zijn geld, als je goed betaalt dan willen ze best een kwalitatief goed product leveren.

mark

wijns
    Deelnemer

Hallo Jon

Welke draaibank je bezit is voor onze hobby van minder belang. Zelf heb ik al een 10 tal spoor 1 loc’s en enkele 5 duims gemaakt, allemaal op een chineese bank.

Onlangs heb ik een super myford in nieuwstaat op de kop getikt.Het maakt echter geen verschil in werk, als je het niet in je vingers hebt lukt het met geen enkele bank. De tijd dat je achter een draaibank staat voor het bouwen van een loc is ook niet meer dat 20% van de totale bouwtijd, de rest is frezen en vooral heel veel handwerk.

Groeten Dirk

Jon van Dijk
    Deelnemer

Ik zelf heb op verschillende draaibanken gedraaid, AI/ EMCO en dan op een banken van Chinese makelij. Het verschil is zeker wel te merken, ik zal eens proberen hier een foto te plaatsen van een as die 6h7 moest worden. Tevens van een werkstuk gemaakt op een EMCO.

Ik heb zitten zoeken naar Quantum/ Optimum, wat ik zo snel zag en las was dat de banken goed zijn afgewerkt. Zie dat VDH Machines & Gereedschappen B.V. deze machines verkoopt. Zal eens kijken of het mogelijk is langs te gaan daar.

Heb alleen nog een vraag overhetvolgende:

– Spanknopnaukeurigheid < 0,05 mm – Spilneusnauwkeurigheid < 0,009 mm Wat wordt hiermee bedoeld, met vriendelijke groeten, Jon van Dijk (Zie trouwens dat de banken allemaal rond de 600 a 750 watt zijn, is dit niet wat laag?)

Rene Witteman
    Deelnemer

Krijgen we weer het Chinees / Tawaineese vraagstuk over de draaibanken

Ik ben het helemaal met Wijns eens,……….

Dit soort berichten komt elke keer weer terug over dat Chineese spul,

of toebehoren.

Vele posters hebben hier blijkbaar een antipatie tegen, maar ik heb het al vaker geschreven;

We zijn hobbyisten en geen profs die de hele dag productie moeten draaien voor een bedrijf.

nog maar eens dan:zie eeder geplaats bericht.

Beste mensen,

WIJ ALLEN die geregeld schrijven op het forum hebben allen een uitgesproken mening over draaibanken, freesbanken en alle andere zaken welke hierbij verband houden.

De een zegt dit de ander dat………..

Chinees, Taiwanees, Oostenrijks en Zwiters alles komt langs……

WIJ ALLEN als modelbouwers zijn behoorlijk eigenwijs he.

Ik ZELF heb hier een uitgesproken mening over, en denk dat je met elk beetje draaibank en freesbankje een mooi werkend modelletje kan maken als je maar wat technisch inzicht en improvisatievermogen heb.

DUS LAAT NU EENS ZIEN WAT VOOR TECHNISCHE HOOGSTANDJES

JULLIE MAKEN MET DE TOPBANKEN.

Ik ben het wel met jullie eens, dat de bank goed moet zijn.

Dus geen afgeragde bank…..

Maar als je in het land zo rond kijkt wat er gemaakt wordt op bovenstaand Chinees/Taiwanees spul nou daar neem ik mijn petje voor

af hoor.

mvg Rene

Roy Wilms
    Deelnemer

600 a 700 watt is voor hobbygebruik goed genoeg. Tot rond 40 e.d. is dit voldoende. Wil je groter gaan, of flink verspanen, dan is het nietmeer voldoende. (vandaar dat ik ook een andere machine gekocht heb)

Roy

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 63)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven