draaibank merk

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Beunhaas102
    Deelnemer

Marc wrote:

Quote:

Dan zou het dus geen Zwitser maar een Taiwanees zijn

Waaruit maak je dat op Beun?

In je eerste link wordt aangehaald dat de wat grotere machines tot in de jaren 80 geproduceerd zijn en die bank – uit 1978 – die jann aan het overwegen is(was) is met 250kg niet echt heel klein te noemen dacht ik zo?

Kan natuurlijk altijd nog een kloon zijn maar ik heb niet het idee dat Aziatische producten aan het einde van de jaren 70 zo erg in zwang waren als nu het geval is!?

The Swiss firm of Mikron are best known for their gear hobbing machines but also were the main competitors to Schaublin for the small lathe and milling machine market during the 1930s 50s and 60s. Although they are still in business, Mikron have not produced instrument makers lathes and mills since the 60s, although they produced their larger milling machines up to the late 1980s. Mikron machine tools are in my opinion possibly the finest made in Switzerland, however they do not have the overall flexibility and ease of use of those made by Schaublin or Aciera.

De instrumentenmakers draaibanken zijn gemaakt tot de jaren ’60, de grotere freesbanken tot de jaren ’80. Hoewel Mikron tegenwoordig volgens mij CNC bewerkingscentrums maakt (Esmeijer is NL importeur).

Het gewicht zegt niks over de grootte 😉 die oude draaibanken bestonden bijna uit massief gietijzer a 7,2kg per dm³. Een klein instrumentenbankje met schroefdraadsnijinrichting en een gegoten spanenbak kan zo 250kg wegen hoor.

Mocht de TS geen interesse hebben, dan heb ik dat misschien wel, want ik lees net dat de kop Schaublin W20 opname heeft, en daar ben ik toevallig naar op zoek.

Marc
    Deelnemer

Quote:

larger milling machines

Ai, had even het woordje milling verkeerd vertaald. 😳

Ik ga nu maar verder even m’n mond houden want ik val al aardig door de mand als wannabee metaalbewerker ;-)

Beunhaas102
    Deelnemer

Denk niet dat een vertaalfoutje daar veel mee te maken heeft 😉

Foden_sam
    Deelnemer

De naam Mikron zette mij aan het denken en heb even wat oude jaargangen van de Modelbouwer opgezocht (1980) Daarin wordt geadverteerd door fa. Mikron uit Haarlem, Helmbrekersteeg, met en Mikron boor-freescombinatie. Destijds voor de prijs van 2030 gulden. Helaas staat daar geen land van herkomst bij, maar het was wel in de tijd van de opkomst van de aanvankelijk, oost Europese, later Aziatische machines. Ook Herman Buitelaar begon toen aan de weg te timmeren. Kan niet vinden of er ook draaibanken door deze firma van het merk mikron werden verkocht.

Succes met het vinden van een geschikte draaibank.

jann
    Deelnemer

Foden_sam wrote:

De naam Mikron zette mij aan het denken en heb even wat oude jaargangen van de Modelbouwer opgezocht (1980) Daarin wordt geadverteerd door fa. Mikron uit Haarlem, Helmbrekersteeg, met en Mikron boor-freescombinatie. Destijds voor de prijs van 2030 gulden. Helaas staat daar geen land van herkomst bij, maar het was wel in de tijd van de opkomst van de aanvankelijk, oost Europese, later Aziatische machines. Ook Herman Buitelaar begon toen aan de weg te timmeren. Kan niet vinden of er ook draaibanken door deze firma van het merk mikron werden verkocht.

Succes met het vinden van een geschikte draaibank.

eindelijk gevonden een draaibank merk atlas een super sterke machine op 220 volt met langs en dwars voeding en alle gereedschappen

jann

Mark2007
    Deelnemer

foto’s en prijs ?

Sander
    Deelnemer

Mark2007 wrote:

foto’s en prijs ?

Foto`s zijn wel interessant. Prijs interesseert mij persoonlijk niet zo (of ga je hem weer verkopen 😉 ). Vaak resulteert dat in opmerkingen in de trant van:”best duur” zonder dat mensen weten in welke staat en met welke toebehoren zo`n machine is gekocht.

PS. Gefeliciteerd met je aanwinst !

Mark2007
    Deelnemer

Iteressert jou wellicht niet maar mij (en wellicht anderen) wel

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven