draaibanken

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 118)
  • Auteur
    Sander
    Deelnemer

Volgens mij komen veel chinese machines hier vandaan:

http://www.siegind.com/aboutus.htm

Ik heb zelf ook een Myford ( ML10 ) draaibank met erg veel extra`s. Een prachtig stuk gereedschap in werkelijk uitstekende staat. Bij toeval tegenaan gelopen en voor een zeer vriendelijke prijs meegenomen.

Daarnaast heb ik dus een chinees freesbankje. Natuurlijk zit er veel kwaliteits verschil in. Dat mag ook wel. Dat wil niet zeggen dat deze machines bij voorbaat slecht zijn. Er zijn ook nog diverse sites waar de performance van deze machines dmv simpele ingrepen behoorlijk verbeterd kan worden.

Er zijn ook diverse sites waarop mensen laten zien wat ze met hun chinese machines hebben gemaakt. Daar zitten werkelijk prachtige erkstukken bij, want de man die achter de draaibank staat maakt nog steeds het werkstuk 😉

[img]http://img102.imageshack.us/img102/8762/mafala001ft4.jpg[/img]

Uiteraard speelt in mijn geval gewicht ook nog eens mee. Het spul staat op zolder, dus ik kan de toegestane dakbelasting niet overschrijden 😉

Beunhaas102
    Deelnemer

De draai/frees- machines van tegenwoordig uit de lage lonen landen zijn best te doen tegenwoordig, maar ik ben het wel met myford eens dat je beter een 2de handse van een gerenomeerd merk kan kopen. Er zit wel degelijk verschil tussen bijv. een Huvema en een Weiler/Schaublin/AI, ik ben zelf bijna gezakt voor mijn draaiexamen door een Huvema. Ik had een 4kant werkstuk excentrisch ingespannen, de Huvema liep zo ongeveer de werkplaats uit, de klauwplaat losgehaald, opgespannen op een (veel kleinere) Weiler 1 x dezelfde voeding/toerental en nét zo strak.

Nu hoor je wel is góh, 600 euro voor een nieuwe draaibank, dás geen geld! Mja dan heb je dus een kale draaibank… Als je een beetje wat wilt komt er toch al gauw 400+ bij aan gereedschap. Bij die 2dehands merkbank waarvoor bijv. 1100 euro gevraagt word zit dit er veelal bij. Daarbij mocht je in de situatie komen dat je om financiele redenen het spul moet verkopen, zal een 2de hands merkbank vele malen waardevaster blijken (met een beetje geluk vang je zelfs meer). Voor ongv. 1000 euro komen op mp regelmatig leuke bankjes voorbij (ook op 220V).

En persoonlijk vind ik Myford eigenlijk ook niet echt je van het 😳

Sander
    Deelnemer

Quote:

En persoonlijk vind ik Myford eigenlijk ook niet echt je van het

Dat mag, uiteraard ! Ik heb voor de Myford incl. toebehoren ( te veel om op te noemen, vaste bril, meelopende bril, frees support, 4 klauw, wisselwielen, gereedschap, boeken, beitels, materiaal, vet en olie etc.etc.etc. 250 euro betaald 😉

Een grotere draaibank is zeker fijn, maar in mijn geval niet te doen daar het spulletje op zolder staat. Belangrijkste is toch wel dat je lekker kunt hobby`en, en dat ken denk ik met een chinese bank ook uitstekend.

myford
    Deelnemer

Alle waar voor zijn geld ?

Dat is het nou net niet meer tegenwoordig .

Voor rotzooi is alle geld te veel ,want je kan het later zo weg gooien .

En waarom dat zal ik uit leggen, omdat je het maar een paar uur gebruikt in een jaar moet je al helemaal geen goedkope nieuwe machine kopen .

Het duurt namelijk even voor je er achterkomt dat je getild bent.

met die goedkope machine ,en dan zit je natuurlijk al buiten de garantie !!!

En dit betekend weg geld je kan er niks meer mee het ziet er alleen maar mooi uit ,en nu moet je ook weer iets nieuws aanschaffen !!

De garantie is heel betrekkelijk want de schuld ligt meestal aan de gebruiker zegt de verkoper gegarandeerd.

En er zijn bij de verkoper toch nooit klachten over deze machines ?

dus moet je wel met een advocaat bij de rechter komen wil je je recht krijgen , dat doet iemand die een goedkope machine gekocht heeft toch niet .

Zo doen de heren zaken tegenwoordig, en het gaat nog lang goed ook?

Het duurt namelijk een hele tijd voor je iedereen gehad hebt

En als je hier op het forum een hele boel onzin verkondigt over de voordelen van goedkope machines ?

En ik lees hier de meest fantastische verhalen over goedkope machines

en zeer tevreden bezitters die voor weinig geld toch dingen kunnen maken??????????

Hoe kan dat nou zou ik de enige zijn met deze ervaringen!!!

Ik heb al verschillende machines die uit gebrand zijn weg gegooid

Een kolom boor machine die er prachtig uit ziet waar je geen gat mee

kunt boren de schacht gaat namelijk een halve centimeter heen en weer ?

toen die nog nieuw was ?

En de heren in de winkels verkopen maar , grijp je kans ook

om er achter te komen !

succes

Sander
    Deelnemer

Quote:

En ik lees hier de meest fantastische verhalen over goedkope machines

en zeer tevreden bezitters die voor weinig geld toch dingen kunnen maken??????????

Hoe kan dat nou zou ik de enige zijn met deze ervaringen!!!

Ik heb al verschillende machines die uit gebrand zijn weg gegooid

Een kolom boor machine die er prachtig uit ziet waar je geen gat mee

kunt boren de schacht gaat namelijk een halve centimeter heen en weer ?

toen die nog nieuw was ?

Misschien een kwestie van pech hebben ? En hoe dan de service is durf ik inderdaad niet te zeggen… Ik heb zelf een (erg goedkoop) chinees mini freesbankje. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er tevreden mee ben. Dat wil niet zeggen dat het een perfecte machine is, maar voor het geld doet ie wat ik ervan verwacht. Speling op de schacht heeft deze iig niet, en ook de kruistafel doet wat hij moet doen. Tuurlijk, vermogen is erg beperkt, nonius is niet optimaal ( lastig op 0 zetten etc. ) en zo zijn er wel meer minpunten te vinden.

Quote:

En als je hier op het forum een hele boel onzin verkondigt over de voordelen van goedkope machines ?

Voordelen ? Het enige voordeel is de prijs, maar dat kan voor veel mensen weleens de doorslag gevende factor zijn ! De keuze tussen geen modelbouw ( = geen geld voor het aanschaffen van een erg dure `hobby` machine ) en modelbouw met beperkte middelen ( = goedkope machine en de nadelen ( mits werkbaar natuurlijk ) voor lief nemen ) is toch een eenvoudige ?

Frits
    Deelnemer

Hallo Sander,

Hoewel Myford geen onzin vertelt, ben ik het op veel punten helemaal met Sander eens.

Want als ik de keus zou moeten maken voor een zware en dure “beroeps” machine ipv. een wat handteerbaardere “amateur” werd het gewoon geen hobby. 😈 😈

Ten eerste is het onbetaalbaar en vooral onzinnig voor de meeste van ons om een machinepark van meer dan 10000 euro aan te schaffen voor de bouw van een stoomlok of iets dergelijks. (Je hebt meer nodig dan alleen een draaibank en dat moet ook de zelfde kwaliteit hebben) 🙄

Bovendien hebben de meeste van ons modelbouwers totaal geen ruimte om zoiets behoorlijk neer te zetten. Zeg maar rustig: te laten installeren.

Want die apparatuur is meestal uitsluitend mechanisch te verplaatsen.😯

Daar velen eerst op latere leeftijd aan een serieuze modelbouw beginnen (geen kinderen en drukke baan meer, iets meer geld) overleven vaak de goedkopere “hobbymachines” hun bazen ruimschoots. Waarom dan een levenslange garantie machine?

Op de meeste machines wordt nauwelijks iets gebouwd, vergeleken bij een produktie machine. Dus met die slijtage van dat “rotding” zal het ook wel loslopen. 😆

Maar zoveel mensen, zoveel wensen.

Toch zou ik een ieder willen aanraden: Bezint eer ge begint.

Frits

Beunhaas102
    Deelnemer

Tsja, een professionele draaibank heeft niet per se een meter tussen de centers en kost ook echt niet min. 5000. Er zijn zat kleine tafeldraaibankjes zoals Emco, Habegger, Schaublin, Weiler tegen praktisch dezelfde (of een lichte meerprijs, maar dan wel zonder afschrijving) als de hobbybanken. Als je regelmatig langs een machinehandelaar gaat kan je ook geluk hebben dat de handelaar net een partij op heeft gekocht, als je dan zegt de machine direct te kopen hoeft de handelaar deze niet in de loods te plaatsen en kan er soms al flink wat van de prijs af.

Voorbeeld; Deze Weiler productiebank op marktplaats, ziet er als nieuw uit, zowel op 220 als 380, snelwisselhouder voor de beitels (!!!!! nieuw erg duur, en werkt zeer fijn), en nog met vario ook. Wat wil je nog meer? (het is dat ik al een mooi draaibankje heb staan)

Wat betrefd freesbanken zijn de tafelmodellen van professionele merken toch dungezaaid. Het zwisterse Fehlmann heeft een modellenreeks die zich uitermate goed lenen voor de modelbouw, echter dit zijn nog altijd zéér geliefde machines in het bedrijfsleven, en als hobbyist kom je er simpelweg niet aan. Wat betrefd freesbanken denk ik ook niet dat je gauw onder het Chinese spul uitkomt. Zelf hoop ik straks als ondernemer bij een veiling een Fehlmannetje te kunnen kopen, maar anders word het ook voor mij een Chinees apparaat vrees ik.

Wat betrefd de doorbrande motoren geloof ik Myford wel, ik zie regelmatig occasions bij buitelaar van nieuwe machines met fikse korting en een defecte motor.

Fehlmann boor/freesmachine;

[img]http://www.anglo-swiss-tools.co.uk/Resources/Fehlmann3.JPG[/img]

@Myford
    , uit je naam mag ik opmaken dat je een aanhanger van dit merk bent? Mag ik je dan vragen wat je zo fantastisch vind aan een Myford draaibank? Ik ben helaas ook genoodzaakt hier zo af en toe mee te werken (een Super 7) en om je eerlijk te zijn erger ik me helemaal kapot aan het apparaat. De aflezing van de losse kop is ronduit achterhaald (en maar op een mm afleesbaar!), het is een olie monster, maakt het kabaal van een full-sized productiebank, de langsvoeding heeft geen nonius (zuiver getrapt draaien kan dus niet), geen bed met prismageleidingen (in tegenstelling tot de chinese bankjes), de nonius verdeling van de beitelslede is krom, geen linialen oid, riemoverbrengingen aanpassen is bijzonder omslachtig.

Sander
    Deelnemer

Hallo Frits,

Quote:

Hoewel Myford geen onzin vertelt

Dat beweer ik ook niet. We willen allemaal wel een volledig uitgeruste werkplaats, maar helaas zit voor velen van ons dat er niet in. Er zal ongetwijfeld veel rommel uit China komen, maar blijkbaar zijn mensen ( o.a ik, maar ook anderen hier op het forum ) er toch tevreden mee.

Als iemand een klein budget heeft, of weinig plaats oid dan heeft het weinig zin om een dure of grote of zware machine te adviseren. Het is leuk om klein spul zelf te maken, en evt. grotere onderdelen op een club ( of zoals in mijn geval, bij een machine fabriek waar ik evt. de spullen mag gebruiken ).

Kwaliteit moet je wel kunnen/willen betalen 😉

Misschien is een tweedehands kwaliteits machine wel een betere optie, maar het nadeel is dat toebehoren of reserve delen vaak een vermogen kosten. De al hier genoemde Buitelaar heeft ook Myford delen en toebehoren liggen, en de prijzen zijn niet mis.

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 118)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven