draaibanken

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 118)
  • Auteur
    myford
    Deelnemer

Hallo de myford is ook een zeer oud model en dat is al lang achterhaald , dat weet ik ook wel

maaaar hij blijft wel lang heel en is van zeer goed giet ijzer gemaakt .

zo maken ze het niet meer en ondanks de olie spatters en de slijtage , toch maar iets ouds.

Ik geef toe dat er moeilijk iets betaalbaars te vinden is , en wat niet uit China komt.

Maar voor mij geen chinees decor bouw meer.

te veel narigheid gehad !!

groeten ik stop er mee

Didado
    Deelnemer

Sander wrote:

Quote:

En ik lees hier de meest fantastische verhalen over goedkope machines

en zeer tevreden bezitters die voor weinig geld toch dingen kunnen maken??????????

Hoe kan dat nou zou ik de enige zijn met deze ervaringen!!!

Ik heb al verschillende machines die uit gebrand zijn weg gegooid

Een kolom boor machine die er prachtig uit ziet waar je geen gat mee

kunt boren de schacht gaat namelijk een halve centimeter heen en weer ?

toen die nog nieuw was ?

Het klinkt alsof jou extreem onrecht is aangedaan. Je bent zo boos. Ik ben zelf eigenaar van een Super 7 en beleef er veel plezier aan. Net zo als ik plezier beleef aan een HBM freesmachine. Ja, de S7 voelt aanzienlijker verfijnder dan de chinees maar die doet ook uitstekend wat hij moet doen. Als die kolomboor nieuw werkelijk een halve centimeter speling heeft dan breng je hem gewoon terug. Ik denk dat jij gewoon pech hebt gehad want er zijn ladingen met mensen die de mooiste dingen maken met die Chineze ‘rotzooi’.

BerNie
    Deelnemer

Hallo iedereen,

Nu ik wat meer tijd heb gekregen wil ik me gaan bezighouden met modelbouw. Echter weet ik nog niet precies welke dit gaat worden en ben me daarom aan het orienteren wat er zoal te doen is en welke machines er zoal op de markt zijn

Belangrijk vind ik het daarom om zoveel mogelijk informatie te krijgen en te verzamelen oa, via de diverse forums en hobbygroepen.

Zo ook op dit Forum wat betreft de keuze voor een draaibankje en/of een freesbankje

Ik bemerk uit de diverse meningen dat dit toch een vrij complex gebeuren is en/of dat iedereen voor zichzelf een juiste keuze heeft gemaakt.

Wat mij ook opvalt is dat de ene een bepaalde machine goed vindt en de andere dezelfde machine totaal de grond inboort. maar dit mij en nog andere nieuwe hobbyisten daar niets mee kunnen en er niet wijzer van worden

Mijn vraag is daarom ook waar moet ik op letten bij de aankoop van een draaibankje

Nieuw of 2e hands welke zijn de voor en nadelen (bedrag voor aankoop rond de €1000,-)

Welk Merk en wat zijn de ervaringen van betreffende hobbyisten

Welke noodzakelijk dingen moeten erbij gekocht worden om de eerste stappen te kunnen zetten naar ik hoop een langdurige en plezierige vrije tijds besteding.

Alvast bedankt voor de reactie

Frits
    Deelnemer

Hallo Bernie,

Eerlijk gezegd is er over dit onderwerp al veel geschreven. Misschien wel zoveel dat het voor een leek niet meer duidelijk is. :cry:

Maar ik geloof dat er ook geen goed advies of raad mogelijk is. Er zijn gewoon te veel faktoren die op de keuze van invloed zijn en die telkens voor een ieder anders wegen.

Bijvoorbeeld: Geld(budget), kwaliteitseisen, capaciteit van de machine, je vakkennis, ervaring, hoeveelheid te maken werk, levensduur en beschikbare plaatsruimte.

Al deze zaken kunnen stuk voor stuk een gegeven advies vernietigen.

Waar laat je een honderden kilo’s wegende machine met een 3 fase motor? Niet op een zolderkamer. :(

Voor de bouw van een super precieze spoor 1 loc heb je geen bank nodig met een halve meter tussen de centers. :roll:

Dus wat is wijsheid? :shock:

Mijn advies:

Zet voor je zelf alle bovengenoemde punten (of meer) op een rij en geef ze een cijfer tussen 5 en 10 (gelijke waarden mag ook) naar het belang dat ze hebben voor jou persoonlijk.

Dan zoek je een paar draaibanken en geeft die weer cijfers van 1 tot 10 op die bovenstaande punten.

Daarna vermenigvuldig je de toegekende waarden met de eerder vast gestelde belangrijkheidscijfers. Tel alles per draaibank op en de hoogst scorende draaibank is je beste keuze.

Veel succes en nuchtere eerlijke wijsheid. :wink:

Frits

BerNie
    Deelnemer

Frits wrote:
    Hallo Bernie,

Eerlijk gezegd is er over dit onderwerp al veel geschreven. Misschien wel zoveel dat het voor een leek niet meer duidelijk is. :cry:

Maar ik geloof dat er ook geen goed advies of raad mogelijk is. Er zijn gewoon te veel faktoren die op de keuze van invloed zijn en die telkens voor een ieder anders wegen.

Mijn advies:

Zet voor je zelf alle bovengenoemde punten (of meer) op een rij en geef ze een cijfer tussen 5 en 10 (gelijke waarden mag ook) naar het belang dat ze hebben voor jou persoonlijk.

Dan zoek je een paar draaibanken en geeft die weer cijfers van 1 tot 10 op die bovenstaande punten.

Daarna vermenigvuldig je de toegekende waarden met de eerder vast gestelde belangrijkheidscijfers. Tel alles per draaibank op en de hoogst scorende draaibank is je beste keuze.

Veel succes en nuchtere eerlijke wijsheid. :wink:

Frits

Hallo Frits,

Bedankt voor je reactie

Ik heb inmiddels al veel over je gelezen en zal dit advies ter harte nemen en er later op terugkomen

Frits
    Deelnemer

Morgen,

Nog een advies voor een “beginner” in de metaalbewerking.

Probeer eerst eens een simpel werkstukje te maken op het type draaibank van jouw keuze van iemand anders. (Clublid, collega of kennis).

Van doen leer je meer dan van vragen en kijken. :wink:

Groeten uit Friesland,

Frits

Beunhaas102
    Deelnemer

BerNie wrote:

Wat mij ook opvalt is dat de ene een bepaalde machine goed vindt en de andere dezelfde machine totaal de grond inboort. maar dit mij en nog andere nieuwe hobbyisten daar niets mee kunnen en er niet wijzer van

Als dit oa. gaat over mijn reactie tegen Myford (en over een Myford draaibank), dan zal ik het even toelichten. De MyFord is een zeer solide gebouwde draaibank (goed gietwerk, lange levensduur), echter degelijk is deze bank niet. Als je uitgaat van de nieuwprijs geeft de machine (gezien zijn levensduur) absoluut waar voor zijn geld. Als je uitgaat van de huidige marktprijs dan ligt dat maar een honderd of 2 verwijderd van een draaibank uit het hoogste segment waarbij alle dingen die een MyFord mist wel aanwezig zijn.

Wat betrefd de Chinese machines, hier zitten af en toe geloof ik best rotte appels tussen, wat MyFord al zegt waarvan de motor bij het in gebruik stellen al in rook op gaat.

Frits wrote:

Bijvoorbeeld: Geld(budget), kwaliteitseisen, capaciteit van de machine, je vakkennis, ervaring, hoeveelheid te maken werk, levensduur en beschikbare plaatsruimte.

Aan dit rijtje zou ik toevoegen; Krachtstroom/lichtnet (heb je geen krachtstroom wil je dit misschien in de toekomst soweisow al ivbm kookplaat), afschrijving (mocht het je enigzins tegenvallen en je willen verkopen), en de ondergrond waar de draaibank op moet staan (solide betonnen schuurvloer of houten zoldervloer).

Verder is het voor jou een beetje de afweging koop je een nieuwe Chinees (dan ben je dus aangewezen op Buitelaar.nl, dat is de goedkoopste dan). Of ga je voor de tópkwaliteit van vroeger? Binnen je budget kan je met wat geduld ook voor de 2e gaan. Dat is denk ik de grootste knoop die je voor jezelf door moet hakken.

Houd bij de prijs van een nieuwe machine rekening met de aanschaf van bijbehorende gereedschappen (100-400 euro, afhankelijk wat je precies wil).

BerNie
    Deelnemer

Hallo hobbymensen,

Even een opmerking aan Beunhaas 102.

Ik heb zeker niet de bedoeling gehad om iemand ergens op aan te spreken of iets dan ook. Wat ik er mee bedoelde was dat je als beginnende hobbyist niet weet wat je nu wel of niet moet aannemen en door de bomen het bos niet meer ziet.

Inmiddels heb ik ook van Frits een aantal suggesties gehad waar ik wat mee kan doen

Ook heb ik inmiddels alle op- aanmerkingen die in dit forum erover geschreven is doorgenomen en ook via het internet (al de hele week)aan het zoeken geweest naar de verschillen in kwaliteit en prijzen van nieuwe draaibanken

Ook heb ik gekeken naar 2e hands draaibanken zowel naar de kleine machines als naar de grotere prof machines

Wat betreft de nieuwe machines heb ik een aantal merken die die grote gelijkenis met elkaar hebben zoals; Optimum/Quantum, Epple, Bernardo

en HBM. Een andere machine die volgens mij eruit springt is Wabeco

Deze merken zijn momenteel 2e hands niet veel in voorraad dus moet ik nog verder kijken

Wat betreft de 2e hands machines zijn er een aantal machines o.a. heb ik gekeken naar merken machines die in de diverse forums naar voren zijn gekomen zoals EMCO compact 8 Emcomat V10,V11 maar ook naar Weiler, Myford,Harrisson en nog enkele andere.

De grote machines zijn voor mijn geen opties daar die meestal 380 V zijn

dit heb ik niet.

Ben inmiddels ook bij Buitelaar geweest en heb op een zeer prettige wijze met de verkoper gesproken over de diverse machines en over zijn hobby

onder het genot van een bakkie koffie.

Verder wil ik nog graag te weten komen wat goed of beter,anders is tussen een geschakelde kast of een overbrenging met snaren en of via frequentieregelaar geen toerentalregeling gezien de krachtsvermindering

Jullie zien dat ik nog geen keuze heb gemaakt dus alle mogelijkheden en raadgevingen van jullie zijde zijn van hert welkom

Ter informatie, ik heb een gedeelte van een garage tot mijn beschikking met een betonnen vloer en 3x220V stroom

Graag jullie reacties

BerNie

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 118)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven