draaibanken

8 berichten aan het bekijken - 41 tot 48 (van in totaal 118)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

p.s. als je van plan bent draad te gaan snijden op de bank is het eigenlijk een noodzaak om de machine op 400 volt te hebben, deze kunnen n.l. direct omgeschakeld worden van vooruit naar achteruit.

e.e.a. zodanig dat je beitel niet in je werkstuk uitloopt.

Bij de banken die IK op 230 volt had was dit niet mogelijk en liepen deze bij direct terug schakelen toch de zelfde kant op.

Een wasmachinemotor loopt op 220 Volt en draait toch links en rechts om.

Ook mechanisch kan een 220 Volt motor links en rechtsom draaien, dus ik zie zo het probleem niet.

Kan je misschien uitleggen waarom je dan toch 380 Volt nodig hebt ?

Een motor met drie phases loopt rustiger en is goedkoper om om te bouwen naar besturing met een freqeuntieregelaar. Vaak kun je een 220 motor helemaal niet uitrusten met een freqeuntieregelaar.

Maar wellicht zijn er andere mensen hier op het forum, die je meer kunnen vertellen over besturing met een freqeuntieregelaar.

m.v.grt. KvG

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Reject,

IK heb niet gezegt dat dat met 220volt niet mogelijk is.

De motor kan wel voor en achteruit draaien MAAR NIET direct om te schakelen.

Als je dit probeert draait hij deze zelfde kant op.

Wat ik wel heb vertelt is dat de 380volt motor DIRECT is om te schakelen.

Dus binnen een paar tiende van een seconde.

Bij een laag toerental (voor draadsnijden) is dit makkelijk wanneer de te snijden draad tegen een borst aan loopt zoals bij een bout b.v.

Tegen het einde van de draad schakel je gelijk achteruit, met een klein beetje UIT de voeding.

Kijk even hoe ver je de beitel uit de draad haalt en dan weer opnieuw.

mvg Rene

Roy Wilms
    Deelnemer

Ik heb laatst het snel omschakelen van de draairichting ook geprobeerd op mij quantum D250x400 (zelfde machine als van hbm o.a.), maar dit gaat idd niet. Machine loopt gewoon weer zelfde kant op.

Ik heb sinds 6 maanden een eigen bedrijf, en ben ook aan het denken over een nieuwe draaibank. Deze is toch wel erg beperkt. Vooral het telkens verleggen van tandwielen en riemen, gaat me de keel uit hangen. Ook is het motorvermogen van de quantum erg laag.

Ik heb goede hulp gekregen van http://www.machinehandelbos.nl.

Groetjes

Roy Wilms

Sander
    Deelnemer

Ik heb het direkt omschakelen zojuist uitgeprobeerd. Bij mijn draaibank is dit geen enkel probleem ( Myford ML10 ). De draaibank draait echt direkt de andere kant op. Lijkt mij dus niet een typisch 220Volt probleem, maar meer een probleem met de desbetreffende schakeling.

Gompy
    Deelnemer

Ook een 220 Volt motor draait direkt de andere kant op omdat je het draaiveld omdraait.

Er is geen motor die de zelfde kant opdraait als je het draaiveld omdraait, technisch en electrisch is dit zelfs onmogelijk.

Anders is het met een motor met een hulpwikkeling, deze doet alleen dienst op het moment van inschakelen.

Deze motoren kunnen ook niet direct omgeschakeld worden, althans zoals hier diverse mensen al hebben gemekrt, het haalt niets uit.

Wanneer dit soort goedkope motoren gebruikt wordt, heb je ook een draaibank van een niks gekocht.

Tevens is ieder 220 Volt motor met een frequentieregelaar uit te rusten, of hij nu twee fasig (fase en nul) of 3 fasig (3x 220 Volt) is maakt niet uit.

Bij een zgn 3 fase 220 Volt motor (wasmachine, centrifuge, enz) wordt de condensator (deze zorgt voor de fase verschuiving) verwijdert en wordt een 220 Volt (in – nul en fase) frequentieregelaar (uit – 3x 220 Volt) ervoor in de plaats gezet.

Frits
    Deelnemer

Hi,

Ook mijn “ordinaire” HBM CQ6125 x 400 220 V draait ogenblikkelijk links en rechts om. :D :D

Wordt elektrisch omgekeerd.

Frits

Roy Wilms
    Deelnemer

Mijn quantum D250x400 dus niet.

Roy

8 berichten aan het bekijken - 41 tot 48 (van in totaal 118)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven