draaibanken

8 berichten aan het bekijken - 49 tot 56 (van in totaal 118)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Roy Wilms wrote:

Mijn quantum D250x400 dus niet.

Dan heb je een motor met hulpwikkeling (oa stofzuigermotoren).

Aangezien de hulpwikkeling zeer zwak is (hij helpt alleen de draairichting te bepalen bij aanlopen), zal deze wikkeling niet of nauwlijks van invloed zijn tijdens het omschakelen waardoor de motor vrolijk de zelfde kant op blijft lopen.

Rene Witteman wrote:

IK heb niet gezegt dat dat met 220volt niet mogelijk is.

De motor kan wel voor en achteruit draaien MAAR NIET direct om te schakelen.

Als je dit probeert draait hij deze zelfde kant op.

Nee, alleen als je een draaibank hebt met een “stofzuigermotor”.

Draaibanken uitgevoerd met een 3 fase 220 Volt motor (fase, nul en condensator), draaien direkt en zonder te twijfelen de andere kant op.

Dit komt omdat het draaiveld omdraait waardoor het technisch en electrisch onmogelijk wordt dat de motor de zelfde kant op blijft draaien.

Het anker wordt nl “gevangen” in het draaiveld van de spoel.

Aangezien de spoel en het anker zgn elektromagnetisch gekoppeld zijn moet het anker wel de andere kant op gaan draaien.

Rene Witteman
    Deelnemer

Zoals ik al eerder schreef, en om de lijst compleet te maken……

Heb ik al een aantal draaibanken gehad die bovenstaand euvel hadden.

te weten: een orginele Emco 8, een Huvema type emco 8 en een

Hobbymat MD 65 (uit voormalige DDR)

Mijn 2 huidige banken een Schaublin 102N en een Misal beide 380v doen dit natuurlijk niet.

mvg Rene

Gompy
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Zoals ik al eerder schreef, en om de lijst compleet te maken……

Heb ik al een aantal draaibanken gehad die bovenstaand euvel hadden.

te weten: een orginele Emco 8, een Huvema type emco 8 en een

Hobbymat MD 65 (uit voormalige DDR)

Tja, wat moet ik hierop zeggen ?

Het enigste wat me te binnen schiet is een spreekwoord.

Een ezel stoot zich in het algemeen niet drie keer aan de zelfde steen.

Ik zou anderen aanraden om bij een machinefabriek binnen te stappen en je vragen en wensen daar voor te leggen, dan krijg je tenminste antwoord van professionele mensen en hoef je niet 3x je geld uit te geven.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Reject,

Dit heeft niets met je spreekwoord te maken maar alles met de evolutie

van mijn hobby en werk.

E.e.a. kan namelijk wijzigen in de loop der jaren.

Niet alleen de soort werkzaamheden bepalen de aankoop maar ook het budget en kennis van de mechanische techniek.

Je kunt als je 17 jaar bent namelijk niet een bank kopen van zo’n 8000,oo

gulden (ja zo oud ben ik al).

Je begint met kleine osileerende stoomachine’s en eindigt zo’n 30 jaar later met hele andere dingen zoals straalmotoren, lokomotieven en dergelijke.

Misschien begrijp je nu mijn bovenstaand bericht.

mvg Rene

Gompy
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Niet alleen de soort werkzaamheden bepalen de aankoop maar ook het budget en kennis van de mechanische techniek.

Misschien begrijp je nu mijn bovenstaand bericht.

Ten eerste zijn 380 V machines over het algemeen veel groter / zwaarder.

Ten tweede kosten 380 V machines veel duurder.

Ten derde moet men een 3 fase aansluiting thuis hebben.

Ten vierde doet een 220 V machine niet onder aan een 380 V machine.

Dat je het geld en de kennis niet hebt dat snap ik, maar ik begrijp jouw aanbeveling om een 380 V machine te kopen nog steeds niet.

Roy Wilms
    Deelnemer

Uhm, misschien de volgende? Een 380V bank heeft (bijna dan) altijd meer vermogen als een 220V. (de meeste hbm en consorten gaan maar tot 600 a 700 watt). Alleen Wabeco is hierbij een uitschieter. Die gaan tot 2KW. (high-speed uitvoeringen).

Daarnaast zal ik nooit kiezen voor een vario uitvoering. Dit omdat deze bij lage toerentallen (bijvoorbeeld steken, draadsnijden en grote producten draaien) weinig vermogen hebben. Een tandwielgeschakelde (of met V-riem) heeft bij lage toerentallen juist een hoger koppel.

Dit vind ik ook het grootste nadeel van mijn freesmachine, Opti BF20 vario. :(

Roy

Gompy
    Deelnemer

Diverse HMB bankjes hebben nu al 1 kW en meer, men heeft dus geleerd.

De vario-uitvoeringen zijn inderdaad knudde, men gebruikt daarbij ook nog eens gelijkstroommotoren waar weer slecht aan te komen is als deze stuk zijn.

Tevens gaat de elektronica snel stuk bij zware belasting of een vastlopertje, de elektronica wordt dan bloedheet en legt het loodje.

Inderdaad is een bankje met tandwielen of v-snaar de beste keuze voor de doorsnee hobyist, waarbij ik zelf zou aanraden om er een met v-snaren te nemen.

V-snaren zijn goedkoop, poelies makkelijk zelf te maken en bij een vastlopertje slipt alleen de v-snaar en gaan er geen tandwielen stuk.

Ook is het wijs om een 3 fase 220 Volt motor te kiezen, dit zijn doorsnee motoroen die op iedere hoek van de straat te koop zijn voor weinig.

Inbouwmaten en vermogens zijn altijd standaard, men kan dus kiezen uit diverse merken zonder dat men weer terug naar de bankenverkoper moet die weet wat hij kan rekenen (altijd teveel dus).

Nog een puntje van aandacht is het gewicht, het bed moet zo zwaar mogelijk zijn uitgevoerd dit ivm de nauwkeurigheid van de bank.

Bij een licht bed zal het support na verloop van tijd gaan “doorhangen” of zelf kunnen torsen als de bank niet waterpas staat.

Er gaat bij mij niets boven een bankje met een tandwiel overbrenging

veel makkelijker te schakelen omleggen van de snaren vreet tijd.

Kappotte tandwielen zijn ook goed te vervangen mits je bankje gewoon tandwielen heeft met een standaard moduul. De freesbank bij ons op de club heeft ook een tandwiel geschakelde kast hij is 15 jaar oud maar de tandwielen zijn nog prima. Bij de draaibank hebben we pas geleden wel een tandwiel vervangen en dat was prima te doen.

m.v.grt. KvG

8 berichten aan het bekijken - 49 tot 56 (van in totaal 118)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven