draaibanken

8 berichten aan het bekijken - 65 tot 72 (van in totaal 118)
  • Auteur

ik sluit mij helemaal aan dat het je een enorme hoeveelheid voldoening schept zo,n uitgewoond barrel van 250 euro op te knappen.

tanwielen er voor maken met een vijl en een ijzerzaag , tandwielen repareren , etc zo heb ik ooit mijn SB 9 C uit 1938 in 2002 omgebouwd naar een Model A met nortonkastje en en automatische dwarsvoeding .

ik heb daar werkelijk van genoten , maar ik keek verliefd naar de Nieuwe draaibankjes bij Buitelaar etc,

Nou die kater weten julie nu :( .

ik ben geen metaal vakman , maar ik heb er wel van geleerd.

Nu ben ik lekker aan het hobbyen met een 2de Boxford welke omver is gevallen.

De motor drive unit ( Gietwerk is in stukken)

alle klauwplaten kapot ( Uitgebroken bekken)

De blokering lossekop was kapot, is nu weer gerepareerd,

ik heb er voorlopig veel zin in ondanks de tropische temp in mijn knutselhok.

Wat die draaibank nieuw gekost heeft, GEEN IDEE!

maakt me ook geen fluit uit ik maak er van alles mee voor Jan en Alleman.

En dat is leuk.

zelf dingen maken is gewoon leuk.

mvg Bert :P

Roy Wilms
    Deelnemer

Veel dingen die hier voorbij komen, herken ik wel in mijn quantum machine. Niet makkelijk losgaan van slotmoeren onder belasting, te weinig vermogen, slechte standaard klauwplaat en idd handwielen die tegen elkaar aan komen bij het draaien van de support. (en dit vind ik bij het draaien van passingen toch wel een voordeel, als je geen digitaal erop hebt. De schaalaanduiding van de dwarsslede gaat nl per 0,04mm, en dat is wel erg grof, als je H7 passingen draait.)

10.000 euro vind ik wat overdreven, als je het hebt over goede 2ehands machines. Bij machinehandel bos krijg je al diverse gereviseerde machines voor rond de 5000 euro. Dan heb je het over emco, weiler etc.

Daar ga ik straks ook heen voor een bank voor mijn eigen bedrijfje.

Roy

(en ps. het verhaal over het omdraaien van een 220V motor is nou wel duidelijk heren.)

Beunhaas102
    Deelnemer

Foks Peter wrote:

Hallo allemaal,

Dit item dreigt enigszins uit de hand te lopen, iedereen zal het er mee eens zijn dat we allemaal stuk voor stuk vakmensen zijn. Een goede draaibank, wat de allerbeste die je kan kopen voor onze werktuigbouwkundige hobby is natuurlijk een Schaublin 102VM of de 120 is ook zo’n niet te versmaden apparaat.

30 jaar oud en er dient evengoed zo’n slordige 6000,00 Euri’s voor neergelegd te worden………….Niet te doen dus.

Ik heb zelf een ‘gewone’ 102n dat zijn ook geweldige bankjes, deze koop je op marktplaats vaak onder de 1000 euro (word de laatste maanden wel weinig aangeboden overigen), en heb er 1 bij een machinehandelaar zien staanvoor 1750,- (incl. spantangen ed.).

Wat betrefd die Weiler die heb je erg mooi gerestaureerd! Die kan er zeker weer een aantal decennia tegenaan. Ik had zelf voor mijn draaiexamen 3 Weiler Condors (een slag groter), wat werkte dat lekker zeg (ik geloof ruim 750mm tussen de centers maar was te bedienen met hetzelfde gemak als een tafeldraaibankje)! Het enige wat problemen gaf was de naderhand opgebouwde digitale uitlezing.

Beunhaas102
    Deelnemer

Zoals Foks Peter al aangaf, de Schaublin 102 (bij mijn weten de duurste instrumentenmakersbank die er was/is) leent zich perfect voor onze hobby. Nou zag ik op mp wel een hele mooie voor weinig geld (ervan uitgaande dat de koper hem heeft gereserveerd voor de hoogste bieder met 750euro).

Link naar mp

[img]http://members.lycos.nl/Zundappsite/Overig/Schaublin102-01mp.JPG[/img]

[img]http://members.lycos.nl/Zundappsite/Overig/Schaublin102-02mp.JPG[/img]

Het bankje heeft een verdeelschijf aan de achterkant (makkelijk gaten aftekenen voor wie geen verdeelapparaat voor de freesbank heeft). Beitelslede is aan alle 6kanten precisiegeslepen, dus kan je ook makkelijk meetklok ed. op zetten zonder dat je zit met gietonnauwkeurigheden. Met diverse centers, meeneemplaat, berg centers, (zeer dure) 6kant en ronde spantangen, beitltjes ed., Met stabiele onderbouw en mooie opbergladen.

Voor een chinese bank met ongeveer dezelfde specs betaal je ook ongeveer 750 euro (?), voor de klauwplaat, centers, beitels, spantangen ed. ook een eurotje of 550 (?) en voor de onderbouw eurotje of 200 (?). Dan heb je (voor meer geld) een bankje dat niet eens in de buurt komt bij de nauwkeurigheid, het bedieningsgemak, motorvermogen, de levensduur, de veelzijdigheid, stabiliteit en geluidsarme loop van de Schaublin.

Heb in dit topic vaak gelezen dat met name geld de reden was tot de aanschaf van een chinees, en vond dit wel eenmooi voorbeeld om even te laten zien dat een chinees maar zo duurder (zeker als je de afschrijving meeneemt) uit kan vallen als een professionele draaibank van hetzelfde formaat.

Foks Peter
    Deelnemer

Hallo Beunhaas,

Als je deze Scaublin 102 gaat aanschaffen dan ben ik het helemaal met je eens dat je een Zwitsers top product gaat kopen.

Deze bank bied je de hoogste nauwkeurigheid die je, je kan wensen.

Alles wat er bij geleverd wordt is van grote klasse en je zal zeker niet teleur gesteld worden wat het bediening’s gemak aangaat, maaaar wat ik bedoelde is ook een Schaublin 102 maar dan het type VM, zie afb.

[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Schaublin-001.jpg[/img]

Deze bank vind je niet voor 750,00 euro, Als advies wil ik zeker zeggen koop deze 102N en houd alles goed bij elkaar, aangezien er zeker een helemaal kale 102VM aangeboden gaat worden waar je al je spantangen etc op kunt gaan gebruiken. (blijven zoeken op MP dus).

Deze 102N is een afgeleide draaibank van een horlogemakers draaibank, je ziet ze af en toe op MP voorbij komen, Boly, Leinen. Deze Scaublin is gelijk aan dit soort van draaibanken alleen 3x groter. Een horlogemaker of klokkenmaker draaien klokkentapjes op zo’n bank en de 102N is dus meer voor de torenklokkenmaker, een klokkentapje is Ø 1,5x3mm lang, die van een torenuurwerk of Friese klok kunnen wel Ø 6x16mm zijn daarom is de 102 niet echt ingesteld om langs te draaien, er zit dus ook niet een echt support op. Het kruissupport van deze bank dient d.m.v. een grote knop onder het bed, verzet te worden naar je werkstuk toe.

Hierna kan je pas gaan draaien, met een beitel of een z.g stichel (lijkt op een houtdraaibeitel).

Schroefdraad snijden, langs draaien, is op deze bank dus niet mogelijk.

Wat ik begrijp is dat je deze 102n wilt gaan aanschaffen, zeker doen………. Maar wacht op een 102VM om je hobby te kunnen uitvoeren.

Ik hoop niet dat ik al je zin in dit Zwitserse stuk topgereedschap heb bedorven, maar bekijk deze bank goed en overleg met jezelf of dit is wat je zoekt.

Groeten Peter Foks

Beunhaas102
    Deelnemer

Nee, je hebt me verkeerd begrepen, ik heb al (naar volle tevredenheid) een Schaublin 102n bewerkingscentrum. Ik kwam deze adv. toevallig tegen op marktplaats, en gezien ik vaak heb gelezen dat geld de reden was tot aanschaf van een chinees vond ik dit een mooi voorbeeld dat een professionele bank niet duurder hoeft te zijn.

Uiteraard een VM is andere koek, en deze zijn inderdaad (helaas) aanzienlijk duurder. Persoonlijk vind ik echter het gemis van de langssnede niet zo heel groot. De slag is over het algemeen altijd voldoende, en een groot deel hier op het forum kan waarschijnlijk toch niet schroefdraadsnijden… Verder hebben kleine tafeldraaibankjes met langssnede soms geen nonius aflezing (MyFord bijv.), en dan heb je er nog niks aan.

Het is gewoon een lekkere no-nonsens bank met zeer hoog haalbare nauwkeurigheden.

lonnetje
    Deelnemer

Wellicht ten overvloede………………….maar wil het toch even onder de aandacht brengen.

Voor degenen die in de buurt van Limburg wonen. Check http://www.valkenpower.com eens en kijk dan bij machines.

Hij biedt heel erg complete machines aan voor een heel leuk prijsje. Dat het geen AI,Deckel, oid is moge duidelijk zijn. Dat is vlgs mij ook lang niet altijd een probleem. Toen ik ben gestopt ben als gereedschapmaker heb ik een FERM FM 760 gekocht en ben er nog steeds HEEL tevreden over. En ik was toch wel degelijk gewend aan het professionele spul; gewoon een kwestie van aanpassen.

Maar goed. Bij valkenpower in Maasbracht bij wijze van voorbeeld:

draaibank ca 500 tussen de centers, 3 en 4klauw, spanplaat,en de gebruikelijke toeters en bellen. Ook een onderstel, koelinstallatie en verlichting bijgeleverd voor een bedrag van rond de €2000

Daar kan zelfs buitelaar een puntje aan zuigen.

Overigens is die buitelaar inderdaad op zijn kop gevallen met verzenden…………..

Groet.

Marlon

Roy Wilms
    Deelnemer

wat een prijzensloper! Zijn dezelfde machines als hbm/optimum/maxx-bernardo,…….

Roy

8 berichten aan het bekijken - 65 tot 72 (van in totaal 118)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven