Draaien van messing.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Draaien van messing.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #491
    lempereur
    Deelnemer

    De titel zegt denk ik al genoeg denk ik. Onlangs heb ik van Jan Ridders een tekening van een ,, handstirling,, toegezonden gekregen.

    Het ,,bouwen,, schiet al aardig op maar nu heb ik een probleempje met het verwerken van het messing. Nadat ik het heb gedraaid is de oppervlakte zo ruw als…… Ik draai met hard metalen wisselplaatjes maar zelfs met een hardmetalen gewone beitel blijft het waardeloos.

    Op internet heb ik al een beetje gekeken en heb begrepen dat er voor messing en aluminium speciale plaatjes zijn.

    Nu is het hier heel mooi wonen maar we zeggen wel eens, dat als je niets wilt kopen je het overal kunt vinden.

    Is er iemand die me kan, maar vooral wil vertellen wat ik verkeerd doe.

    Groeten uit het land waar la patronne nu lekker op skivakantie is en ik de boerderij moet runnen.

    #4498
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Hoog toerental, niet te scherpe beitel. En inderdaad een andere beitel gebruiken als staal/aluminium.

    #4499
    Mark2007
    Deelnemer

    Een stukje bitstaal gebruiken en zelf de gewenste hoek slijpen.

    http://aluminium.matter.org.uk/content/html/dut/default.asp?catid=147&pageid=2144416179

    Mark

    #4500
    Beunhaas102
    Deelnemer

    In principe mag je ook niet snijgereedschap gebruiken voor staal én messing. Dus ook de boren/ruimers/verzinkboren etc. allemaal niet.

    #4501
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Mijn beste……

    Zie hieronder mijn eerder geplaatste bericht,

    Staat veel over geschreven in het draadje “gladdraaien'” werkplaatstechniek.

    De hardmetaalplaatjes welke jij gebruikt zijn in principe voor het snel en

    veel verspannen voor de wat (hardere en taaiere) materialen.

    Onze Duitse buren hebben deze gesinterde plaatjes en beitels ontwikkeld speciaal voor de oorlogsindustrie waarbij ze snel en veel moesten verspannen.

    De hoofdbestanddelen zijn Wolfraamcarbide vroeger ook wel met de merknaam WIDIA (wie diamant) gelijk aan diamant.

    Uitermate geschikt voor het draaien van rvs, ongelegeerd en gelegeerd staal en noem maar op.

    Dit betekend dan ook i.v.m. de constructie en opbouw van de beitel…

    VEEL voorzetten en SNEL draaien blauwe krullen laat ik maar zeggen.

    Al met al is het dus beter om messing gewoon met toolbit te draaien

    voor een mooi glad resultaat.

    Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die van alles draaien met de bovenstaande plaatjes, blijf dit vooral doen als je er een goed resultaat mee boekt.

    Maar er zijn duizenden soorten en type plaatjes en deze worden op de diverse beurzen en markten aangeboden.

    Nu begrijp je dan dat deze niet altijd voor het juiste doel worden gebruikt.

    In ieder geval veel succes

    mvg Rene

    #4502
    john
    Deelnemer

    Ook ik gebruik liever snelstaal (toobit) dan hardmetalen plaatjes, maar dat is heel persoonlijk.

    In de regel hebben hardmetalen plaatjes een negatieve spaanhoek, dit geeft behoorlijk wat kracht op de beitelhouder/beitelslede/dwarsslede.

    Kleine draaibankjes zijn hier eigenlijk niet voor gemaakt, zoals Rene al vermeldde, met hardmetaal, veel voorzetten en snel draaien.

    Daar zijn de meeste hardmetaal plaatjes voor gemaakt.

    De combinatie veel voorzetten, snel draaien / kleine hobby draaibank is niet de meest ideale combinatie.

    Snelstaal is goedkoop, in vele vormen te slijpen, EN na te slijpen als je beitelpunt bot wordt.

    Maar, een ieder draait op zijn/haar eigen manier en heeft een manier gevonden die prettig werkt, en of dit nu hardmetaal of HSS snelstaal is, dat mag iedereen zelf weten.

    We kunnen alleen adviseren wat we zelf prettig vinden werken en hopen dat iemand anders daar mee geholpen is.

    #4503
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Ik wil hier even op inhaken. Beitelplaten zijn écht niet alleen voor ruw draaien. De oorlog is immers al meer als 60 jaar geleden, en de techniek heeft echt niet stilgestaan. In het bedrijfsleven wordt 98% van alles gedraait (en ook veel gefreesd) met platen. Idd hebben veel platen een negatieve spaanhoek, maar dit is ook meer voor de oppervlaktekwaliteit. Echter beitels met een kleinere schachtmaat (tot 16×16 oid) hebben vaak een neutrale tot positieve spaanhoek. Deze zijn dus al ontworpen voor de wat zwakkere machines.

    Dus alles kan gewoon gemaakt worden met plaatjes. Wat veel mensen fout doen, is dat ze te voorzichtig tewerk gaan met platen. 0.05mm of zelfs minder afdraaien gaat amper met platen, omdat de snijkant van een plaat tamelijk “bot” is. (dit om de standtijd en maatzuiverheid van de producten te vergroten. Een vlijmscherpe snijkant is nl binnen no-time al iets afgerond, waardoor maatverschillen ontstaan) De beitel verspaand dan eigenlijk nietmeer, maar duwd gewoon wat tegen het werkstuk. Dus gewoon niet te voorzichtig zijn met toerental en snedediepte. met welk toerental/voeding/snedediepte ben je aan het werken?

    Roy

    #4504
    lempereur
    Deelnemer

    Op dit moment men ik een beetje aan het experimenteren. Ik draai met 1000 en 2000 toeren maar neem misschien niet genoeg weg. Ik wil een staaf messing van 25 mm afdraaien op 20. In het begin geeft het natuurlijk niet dat het ruw is maar als ik bv op 21 mm zit en het vervolgens glad wil afwerken geeft blijft hij groeven geven. En aangezien ik maar 20 mm lengte hoef weg te halen ,,voed,, ik met de hand.

    Kijk, een schuurpapiertje doet ook wonderen maar als het in een keer kan is het wel makkelijker.

    Vanochtend heb ik de auto maar eens aangeslingerd en ben naar de grote stad gereden om een toolbit te kopen. Vanmiddag zal ik eens op internet gaan snuffelen hoe ik een beitel moet slijpen. We blijven dus hoop houden.

    Groeten uit het land waar de grote stad een uurtje verderop ligt maar het dankzij de 20 graden die de thermometer aanwijst een plezierig ritje was.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven