De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › Dreumes
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 1 maand geleden door
norwin.
- AuteurBerichten
- 9 augustus 2009 om 09:50 #6171
ArnoldS
DeelnemerHoi Norwin, Gezien ’t gevaar dat je loopt bij een dergelijk klusje zal ik maar snel reageren: Als je een emmer van 10 liter vult met 7,5 liter water doe je daar voorzichtig maximaal een halve liter zuur bij. (Of 1,5 liter water waarin je 100ml zuur in aanlengt, ’t is maar wat je nodig hebt) Nu denk ik ook dat je voor een betere temperatuurcontrole wellicht gedemineraliseerd water kunt gebruiken. In gewoon water kunnen namelijk basische mineralen zitten die het zuur al een beetje kunnen laten reageren. Dat wil je niet, want ’t moet juist je keteltje schoonmaken en niet ’t water zelf.
Wat gebeurt er namelijk als je eerst het halve liter zuur in de emmer mikt (als de emmer ’t al overleeft) en daarna ’t water dan is de reactie zo vreselijk heftig dat ’t bijna explosief spettert, spat en de temperatuur loopt op en ’t goedje begint te dampen met alle gevolgen vandien…Zuiver zuur is minder reactief dan als ’t een beetje aangelengd is met water. Het bijna zuivere zuur is eigenlijk het meest gevaarlijke, daarom voorkom je een dergelijke samenstelling door het zuur in het water aan te lengen. Het
watermoet dus geleidelijk z’n gewenste zuurgraad krijgen. Overgens denk ik niet dat zuiver zuur zo makkelijk verkrijgbaar is dus je koopt waarschijnlijk toch altijd een zuuroplossing van een bepaald percentage. Veiligheidsbril
😯 , oude kleren, lange mouwen, handschoenen en liefst de tuinslang paraat als ’t misgaat. Ja, je kan dit beter even in de tuin doen. Het bewaren van de zuuroplossing kan in een glazen fles, maar houd er rekening mee dat de dop (vaak van blik) kwetsbaar is voor ’t zuur. Een glazen stoppelfles (met glazen dop) is de beste bewaarplek.Safety first!
😉 Vriendelijke groeten,
9 augustus 2009 om 10:49 #6172norwin
DeelnemerWaarvan akte.In ieder geval bedankt. De zogenaamde super ontstopper van de bouwmarkt doet helemaal niets.
Morgen maar even langs de garage rijden.
Groeten Norwin
9 augustus 2009 om 11:39 #6173Marc
DeelnemerNog even een klein detail wat het bewaren van Zwavelzuur betreft:
Quote:Een glazen stoppelfles (met glazen dop) is de beste bewaarplek.
Glas is gevoelig voor breuk en word nauwelijks meer gebruikt voor vervoer en opslag van chemicaliën (soms nog wel als coating voor stalen tanks). Goed afgesloten in kunststof lijkt mij wat dat betreft een betere oplossing.9 augustus 2009 om 11:53 #6174JAM
DeelnemerHallo Norwin, Houd er wel rekening mee dat het zwavelzuur van de garage al is verdunt tot (dacht ik) 37%. Kennelijk heb je ca. 7,5% verdunning nodig dus nogmaals verdunnen ca. 1 deel zuur op 5 delen water.
Overigens koop ik mijn zwavelzuur wel degelijk als gootsteenontstopper bij de bouwmarkt (Multimate) niet van het merk HG maar als merkloos product. Op de (plastic) fles staat dat er 95% zwavelzuur inzit. Ik gebruik dit o.a. om de PH-waarde van mijn zwembad te verlagen, werkt als een speer en kost bijna niets.
Suc6,
Jaap
17 augustus 2009 om 17:20 #6175norwin
DeelnemerZwavelzuur is in de tussentijd bemachtigd, tjonge jonge wat een werk. Maar goed het is gelukt en inmiddels is de Dreumes klaar en hij doet het ook nog!!!
Foto’s volgen binnenkort.
Groeten Norwin
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.