droog

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Thom Thom H
    Deelnemer

ik heb nu een ketel gemaakt en die ben ik flink aan testen. hij is alleen nog niet aangesloten aan de machine. maar is het erg als het water op is

Roy Wilms
    Deelnemer

Bij het droogstoken kan het materiaal van je ketel te warm worden, waardoor het in sterkte achteruit gaat!

Roy

Thom Thom H
    Deelnemer

de ketel is van 3 mm dicht geleste pijp dat verzwakt tog niet zo snel of wel

Kloppertjes
    Deelnemer

Het probleem met het te heet worden van je ketel zit em erin dat die wandikte dunner wordt door de verzwakking.

Even een stukje materiaalkunde. Alle metalen hebben een zogenaamde rekristallisatie temperatuur. Boven deze temperatuur worden in het materiaal oude kristallen afgebroken en groeien nieuwe kristallen. Door deze nieuwe kristallen zijn alle spanningen en krachten in het materiaal zelf opnieuw verdeeld of zelfs volledig verdwenen. Met andere worden het materiaal is veel makkelijker te vervormen.

Als er nu een kracht op de ketel wordt uitgeoefend (bijvoorbeeld door de druk binnenin) zal door deze kracht de wand van de ketel uitrekken. Door dit uitrekken wordt de wand ook dunner (denk maar aan kauwgum die je uitrekt). Als de wand te dun wordt kan deze opeens openscheuren.

Over het algemeen is het niet bijzonder ernstig als je ketel kort zonder water staat. Als je dan maar zo snel mogelijk het vuurt dooft en de boel rustig af laat koelen is er niet zo heel veel aan de hand.

john
    Deelnemer

Thom Thom H wrote:

ik heb nu een ketel gemaakt en die ben ik flink aan testen. hij is alleen nog niet aangesloten aan de machine. maar is het erg als het water op is

Ik neem aan dat het een stalen ketel is ?

hoe heb je deze gelast, electroden, of Mig/Mag, of met TIG lasproces ?

Wat is de dikte van je platen, en wat voor type ketel is het ?

vlampijp, vuurgang, of gewoon een stalen vat waar je een vuur onder stookt ?

heb je een peilglas, veiligheidsklep, manometer ?

tot welke druk stook je ?

Alex
    Deelnemer

John vergeet er nog een paar voor een stalen ketel:

heb je een geldig ketellascertificaat, of is je ketel door een bevoegd lasser gelast?

Heb je goedgekeurde constructie tekeningen?

Heb je certificaten van het gebruikte materiaal?

Ook aan een model ketel woden eisen gesteld, voor je eigen veiligheid en die van omstanders. Dat hoeft geen vermogen te kosten, gewoon lid worden van de Stoomgroep Holland en je aan het ketelreglement houden voorkomt een heleboel narigheid en teleurstelling.

Overigens wordt het droogstoken van een ketel beschouwd als een doodszonde van de machinist.

Groeten Alex

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven