druk

• Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door john.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Thom Thom H
    Deelnemer

hoeveel bar geeft een gemiddelde ketel.

perslucht op school is 6bar

Rene Witteman
    Deelnemer

Probeer nu eerst eens het ketelregelement uit te printen en te bestuderen.

Daarna geef je het aan je leraar.

Je start elke keer een draadje op met vragen welke al duidelijk hadden moeten wezen voordat je aan het project begon.

mvg Rene

Ik weet het wel wij “ouderen ” meer geduld moeten hebben met de jeugd.

Maar soms raakt dit op………..

Thom Thom H
    Deelnemer

mijn vraag is hoeveel druk een gemiddelde ketel levert niet of dat ie veilig is of zo.

mijn leraar zit 40 jaar in het vak die zal echt wel weten dat het veilig is of niet, hij heeft er voor geleerd voor matriaal kennis en zo hiermee bedoel ik wat een metaal aan kan en zo gewoon de eigenschappen

Gompy
    Deelnemer

Heeft die leraar van jou ook een gouden troon ?

En 40 jaar in het vak…….welk vak, als leraar ?

Dan zou ik maar eens naar een ander gaan luisteren, die man leeft nog op kolen en truf.

Alex
    Deelnemer

Thom zal moeten leren dat voor het verantwoord bouwen van een ketel véél geduld nodig is. Zelf ben ik met de ketel van mijn wals een half jaar bezig geweest om alleen de tekeningen en de papierwinkel van certificaten rond te krijgen. In de Onder Stoom 220 en 221 kun je lezen hoe ik die ketel gemaakt heb.

Ik raad je dan ook aan om een koperen keteltje volgens een bestaande, door de club goedgekeurde tekening te bouwen, een stalen ketel komt veel bij kijken waar jij nog niet aan toe bent.

Verder moet die leraar met z’n 60 bar maar op jouw keteltje gaan zitten en naar de maan vliegen, dat ding is gewoon levensgevaarlijk. Als je hiermee naar een evenement zou gaan krijg je onherroepelijk een stookverbod opgelegd. Wat je thuis doet is je eigen verantwoording maar ik hoop dat je goed verzekerd bent als de ramen van je buren aan scherven gaan.

MVG Alex

Roy Wilms
    Deelnemer

Denk er even aan, dat een stoomketel een serieuze bom is! Bij het scheuren van een ketel, krijg je een soort dubbelzijdige ontploffing. Eerst de druk die in de ketel zit, die de ketel laat springen. Daarna de kracht die vrijkomt, doordat het water in de ketel heter is als 100 graden. Als de druk plots zakt naar 0 bar, gaat al het water in de ketel gigantisch hard koken, waardoor er een 2e drukgolf volgt.

pas aub goed op! Ik zou op adviezen afgaan, en een ketel maken, die al vaker gemaakt is. En ik zou eerst je machine eens goed lopend maken, alvorens met een ketel en randapparatuur te beginnen. Veiligheid boven alles!

Roy

john
    Deelnemer

Thom Thom H wrote:

hoeveel bar geeft een gemiddelde ketel.

perslucht op school is 6bar

hoeveel DRUK (in bar) geeft een ketel ?

afhankelijk van het gebruik.

veel vuur er onder en niks afnemen = hoge druk

weinig vuur er onder en alle stoom er laten weg waaien = lage druk

je vraag moet eigenlijk zijn:

hoeveel gram stoom kan een gemiddelde ketel leveren en tegen welke druk ?

maar ook daar is geen eenduidig antwoord op te geven omdat de uitvoering van de ketel daarvoor bepalend is.

TIP: kijk in de biebliotheek of je het “handboek modelstoommachines ” kan vinden (auteurs Oegema & van Dordt)

hierin staat alle informatie die je zoekt, ook over de het berekenen van de capaciteit van de ketel.

reken bij een eenvoudige ketel op circa 1 a 2.5 gram sttom per m100cm2 verwarmd oppervlak (druk hierbij is buiten beschouwing gelaten).

PERSLUCHT = GEEN STOOM !!!!!!!!!!!!

Als je ketel het begeeft, zal het aanwezige water in de ketel onmiddelijk tot stoom willen overgaan wegens de dratische temperatuur verlaging.

uit 1 liter water komt circa 1700 liter stoom !!!!!!!

Wat Roy dus zegt is echt waar, je “speelt” met een serieuze BOM !!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven