DurFerro carboneergranulaat

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek DurFerro carboneergranulaat

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Dirk
    Deelnemer

Goeienavond,

Ik ben een hele tijd aan het zoeken naar het opkoolpoeder Casenite, maar heb het nooit kunnen vinden. Dit weekend vond ik toevallig op de website van de Firma Snijstaal DurFerro kolingsgranulaat, waarschijnlijk hetzelfde soort spul. De minimale bestelhoeveeld is echter…25 kg (LOL). Zijn er mensen die een te bestellen partij met mij willen delen? Bijvoorbeeld 10 porties van 2,5 kg voor 1/10 van de kosten.

Groeten,

Dirk

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Dirk,

Een mooi onderwerp met een interessante vraag maar ik heb het idee dat hele volkstammen niet weten waar je het over hebt, maar ik spreek voor mijn zelf.

Kun je e.e.a. misschien even toelichten?

mvg Rene

Jeroen
    Deelnemer

Ha Dirk,

Ik liep dat spul een aantal jaar geleden toevallig tegen het lijf. Casenite is een granulaat waar je heet gestookt staal in kunt dopen waardoor je een oppervlakkige impregnering met koolstof krijgt waardoor dat lekker hard wordt. Case-harden noemen de engelsen dat geloof ik. Toepassingsgebied: elk oppervlak dat een grotere slijtvastheid moet krijgen. Hoe heter je stookt en hoe vaker je doopt hoe dikker de harde laag.

Ik heb er een grote jampot vol van staan, ooit gekocht bij Veenhof te Amsterdamn (bestaat al lang niet meer) maar ik gebruik het niet veel omdat je zilverstaal ook goed kunt harden zonder hulpstoffen.

Niettemin kan ik iedereen een potje van dat spul aanraden, er komt altijd wel een keer een paspen, kraspen, scharnierpen, schaarblokje, speciale beitelpunt of wat dan ook voor in aanmerking en dan is het handig om er wat van te hebben.

Jeroen

Dirk
    Deelnemer

Beste mensen,

Inmiddels is het begrip carboneren al een beetje uitgelegd. Het is dus poeder waarmee je onder hoge temperatuur de buitenste laag van een stuk kunt voorzien van extra koolstof en die te harden door af te schrikken in water. De diepte ervan is afhankelijk van de behandelingsduur; de kern blijft dus zacht. Destijds werden onderdeeltjes in een blikje gestopt, opgevuld met het poeder en enkele uren in de smidse gelegd. Eventueel blikje dicht maken met klei of leem. Sommige opkoolmiddelen konden ook op te harden plekken worden gesmeerd en met een brander verhit worden. De gebruiksaanwijzing van DurFerro heb ik (nog) niet. Gegadigden naar mij mailen, svp. Zijn er ca. 10 mensen dan bestel ik een zak en stuur ik de deelnemers ieder hun portie. Een zak kost ca. 100,- euro. Voor mij alleen is dat veel te veel en ook te duur.

Groeten,

Dirk

Bernard
    Deelnemer

Bij chronos in engeland ook in kleinere hoeveelheden te bestellen. http://www.chronos.ltd.uk/

Dirk
    Deelnemer

Ja, ik zie het. Let wel op de porto die er nog bij komt. En dat is niet mis vanuit Engeland. Die porto weerhoudt mij er ook van om gietelingen voor de Quorn en de Universal Pillar Tool daar te bestellen. Je moet de pond ongeveer x 1,5 om euro’s te krijgen. Dat wordt dan een duur kilootje. Duurder dan 2,5 kg van Sijstaal. Maar ok, als er verder geen belangstelling is, dan stopt mijn poging hier. Jammer, had dat spul graag eens willen uitproberen.

Dirk

Foks Peter
    Deelnemer

Hallo Dirk,

Als je dit product gaat bestellen, dan is hier een liefhebber die ook wel 2,5 kilo van dit goedje wil hebben.

peter@foxmodelbouw.nl

Ik hoor het wel.

Groeten Peter

Jeroen
    Deelnemer

Ha Dirk,

Ik heb geen idee of er een houdbaarheid geldt voor opkoolpoeder. Dat van mij is inmiddels al vele jaren oud.

Mocht je toch nog tot aanschaf besluiten dan doe ik daarom ook mee voor 2,5 kg!!

Jeroen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven