Edit: draaibank plaatsen –> draaibank kopen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Edit: draaibank plaatsen –> draaibank kopen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Michel30
    Deelnemer

Beste forumleden,

Ik ben mij aan het oriënteren voor de aanschaf van – om te beginnen – een draaibank en wil graag van de hier aanwezige ervaringen gebruik maken.

Ik heb een schuur, maar liever plaats ik alles op zolder: twee trappen op.

Mijn vraag is nu, wat voor gewicht is nog met twee mensen een trap op te tillen?

60 kilo lijkt me mogelijk, da’s ongeveer een draaibank van 30cm TDC.

Liever heb ik een maat of wat groter maar dan kom je al snel aan 100-120 kilo.

Is zo’n draaibank te demonteren tot hanteerbare onderdelen?

Beunhaas102
    Deelnemer

Volledig demonteren is niet aan te bevelen, maar er zijn voldoende onderdelen die er zo af te halen zijn, de 3-klauw, de losse kop/boorkop, beitelhouder/beitelslede/dwarsslede, evt. de motor. En dat zijn allemaal onderdelen die flink aantikken in het gewicht.

Je hebt wel gewoon een betonnen vloer op je zolder?

Roy Wilms
    Deelnemer

Ik heb ook jaren lang een quantum D250x400 op zolder gehad, en een Opti BF20. De opti is in 3 lompe stukken te demonteren. De draaibank was 1 groot deel, en enkele kleine. Wel kun je (bij een evt vlizotrap) een goed touw vastmaken aan het bed, en iemand van bovenaf laten meetillen.

Roy

rudolf50
    Deelnemer

Hoi,

Ik werk al jaren op zolder met een vlizotrap, mijn opti bf 20 heb ik als onderdelen naar boven gebracht het zwaarste stuk de tafel heb ik met een takeltje gedaan.

Het takeltje zit permanent aan het dak vast en werkt prima hiermee haal ik ook mijn clayton steamwagon naar boven.

Eind september komt mijn nieuwe draaibank D250x500 en deze weegt ongeveer 125 kg hiervoor zal ik wat mensen moeten mobiliseren om hem naar boven te krijgen en de oude weer naar beneden. de oudebank weegt ongeveer 100kg.

Alles staat op een betonnen vloer waar de last ongeveer 150 kg m2 mag zijn.

Rudolf

Michel30
    Deelnemer

Alle vloeren zijn hier gewapend beton, en de trappen zijn normale stevige houten trappen van minimaal 90cm breed. Wel met een vervelende draai op het einde.

Als ik het goed begrijp zou ik niet de eerste zijn die een D250x400/500 de trap op krijgt. Dan weet ik ongeveer waar ik naar op zoek moet :-)

wijns
    Deelnemer

Niet lachen , maar ooit heb ik mijn huvema 650 ( gedeeltelijk gedemonteerd )op een brede draaitrap naar boven gebracht , en dat zonder hulp van anderen.

Was toen wel 20 jaar jonger :D

Waar een wil is ,is een weg , al is die soms smal.

Dirk

mindm
    Deelnemer

heb bij mij thuis een emco com 8 en een Freesmachine Bf 25 met lang bed en voeding naar boven gebracht. dit ging net met 2 man

cornelis1945
    Deelnemer

beste hobbyist opzolder,

ik heb in het voorjaar

een mooie Myford draaibank gekocht. bij mij staat hij in een zolderkamertje met een 3 mtr werktafel,daar moest de draaibank op komen te staan.

IK heb hem uitelkaar gehaald tevens alle onderdelen schoongemaakt en geinspekteerd, de onderdelen zijn, losse kop -klauwplaat motor-tandwielkast-

aandrijving-suport en slede.de rest ca.70 kg hebben we met 2 persone naar boven getild. het is te doen. een Miele wasautomaat is zwaarder en onhandig

Veel suces.gr.C.v.Well

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven