een beetje hulp nodig…

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines een beetje hulp nodig…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    jacarb
    Deelnemer

mijn naam is Jacar, ik ben van plan om een oscilerend stoom motortje te maken, maar de tekening die ik heb is zo simpel dat ik hem niet snap…en op een animatie die ik heb is alles goed te zien behalfe hoe de stoom word “geinjecteerd” en wordt afgevoerd kunnen jullie mij dit uitleggen?

ik weet dat het een erg domme vraag is maar ik kan gewoon nergens een goede foto vinden van hoe dat nou zit

(ik kan op dit forum geloof ik geen foto’s toevoegen dus ik kan die animatie niet laten zien)

jacarb
    Deelnemer

ik heb nu ontdekt dat de “backplate” een maifold is maar hoe de stoom er nou precies in en uit gaat snap ik nog niet helemaal, want hij lijkt daar helemaal verbonden te zijn en het stoom kan er op vier plaatsen in…

willemvdm
    Deelnemer

Hallo Jacard

Het is juist simpel bij een oscilerende cilinder.

Bij een enkelwerkende cilinder heb je dus 1 gaatje in de cilinderplaat, verbonden met de cilinder ruimte.

In het spiegelblok zitten 2 gaatjes, 1 verbonden met de stoomketel en de ander met de buitenlucht.

De beweging van de cilinder zorgt ervoor dat de juiste gaatjes op het juiste tijdstip verbonden zijn.

Beste is dus gaatjes boren met een mal o.i.d.

Je kan ook de plaat van de cilinder gebruiken als mal voordat de de cilinder erop soldeerd.

Bij een dubbel werkende cylinder heb je dit dus aab beide kanten van de cilinder.

Groeten Willem

thelamb
    Deelnemer

Ik heb zo’n beetje hetzelfde probleem. Ik snap wel hoe een ossi. stoom machine werkt. Het probleem is dat ik niet echt begrijp hoe het KAN werken.

Ik snap wel dat wanneer beide gaatjes boven elkaar liggen er stoom in de cilinder komt, maar lekt dit niet heel erg? De cilinder kan natuurlijk niet stijf op de achterplaat zitten want hij moet ook nog kunnen bewegen.

Kan iemand hier duidelijkheid over scheppen?

Anoniem
    Inactief

Op deze website staat het netjes uitgelegd, helaas wel in het engels maar ik denk dat dat niet zo’n probleem is: http://www.keveney.com/oscillatingSteam.html

De cilinder zit vast aan een tuimelasje. Dit tuimelasje gaat door de spiegel (het vaste gedeelte waar de stoomkanalen in zitten) heen (de clinder kan dus nog draaien) en wordt aan de achterkant met een veertje en een moertje vastgezet. Dit veertje zorgt er dus voor dat de cilinder tegen de spiegel aan gedrukt wordt. Het is dan van belang dat de cilinder en spiegel zo vlak mogelijk zijn zodat er zo min mogelijk stoom kan ontsnappen, een beetje stoomolie voor extra afdichting helpt natuurlijk ook nog mee ;)

Of kijk eens op http://www.panyo.com/oscillators/.

Grt KvG

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven