Een FAQ — HULP GEVRAAGD —

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Een FAQ — HULP GEVRAAGD —

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief

Zoals al geopperd werd in een ander topic is het misschien handig een FAQ te maken van de dingen die hier al vaker besproken zijn op het forum en welke handig zouden kunnen zijn voor de andere modelbouwers. Hierbij onder andere het onderwerp van de verschillende spoormaten.

Maar welke info moet er nu precies in komen? Waar zou ik informatie kunnen vinden om dit samen te stellen? Graag uw medewerking om tot een mooie en complete FAQ te komen, uiteraard hoeft hij niet in ene keer af te zijn en kan er later altijd wat bijgezet worden, maar een mooi begin is natuurlijk altijd mooi :)

Beunhaas102
    Deelnemer

Goed idee!

Ik wil evt. wel meewerken aan FAQ’s mbt. werkplaats.

Gompy
    Deelnemer

Ik head eigenlijk het antwoord al geplaatst in mijn vorige topic, maar ik zal het hier maar posten

<>

Eerst even over de FAQ.

Ik bedoel meer zo iets als wat we nu hebbem…..verschillende rubrieken / stoomketels / stationairemachines / spoor 1 / enz / enz/

Zo ook dan een rubriek FAQ’s.

Iedereen kan een FAQ maken / schrijven, maar de site-admin plaatst de FAQ onder de rubriek FAQ.

Zo kan onder de rubriek FAQ’s bv staan, FAQ-spoorbreedte of FAQ-stoomketels of FAQ-brandstof of FAQ-materiaal enz.

Een FAQ kan ook bestaan uit een bouwbeschrijving van en bepaald model of gebruik van materialen enz.

De FAQ’s kunnen aangepast cq aangevuld worden, maar weer alleen door de site-admin geplaatst.

Dat alleen de site-admin dat doet is om wildgroei / puinhoop enz te voorkomen omdat FAQ’s duidelijk moeten zijn en geen discussiepunt.

Natuurlijk kan er discussie gevoerd worden over een FAQ, maar dan in een andere rubriek, liefst in de rubriek waar over de FAQ gaat.

Een voorbeeld hoe zo iets eruit kan zien http://www.xtremercboats.com/phpBB/index.php?c=3&sid=abeb9519d32a3ff5181a22c790499e48

Zo grooit langzamerhand een database van dingen die belangrijk kunnen zijn voor gevorderden, maar zeker intressant voor beginners.

Om nog even een misverstand over wat is nu eigenlijk de bedoeling van een FAQ.

Het hoeft niet één groot / lang verhaal te zijn, een FAQ-rubriek moet groeien met verschillende onderwerpen.

Anoniem
    Inactief

Hmm.. dat vindt ik toch wel de minst overzichtelijke manier van een FAQ opbouwen :)

Zelf ben ik gewend van wat andere forums waar ik modereer dat er per subforum een FAQ (of meerdere) is. Dus bij algemeen een Sticky (FAQ) met de informatie die daarvoor geldt en voor Werkplaatstechniek ook een losse. Op deze manier is het heel duidelijk wat waarbij hoort en ben je er zeker van dat mensen hem lezen, wat niet het geval hoeft te zijn met een appart subforum :)

Gompy
    Deelnemer

Dat is natuurlijk ook een manier, als de FAQ’s maar makkelijk te bereiken, duidelijk en overzichtelijk zijn.

Alex
    Deelnemer

Ik denk dat een FAQ zeker zinvol kan zijn met name voor de nieuwkomers. Vaak staan er wel dingen in allerlei topics maar na verloop van tijd zakken die naar beneden, of staat datgene wat je zoekt eigenlijk ergens wat off topic te wezen. De zoekfunctie werkt vaak alleen maar als je precies de juiste zoek woorden opgeeft. Zelf heb ik ook wel eens gezocht naar de juiste spoorbreedte en wiel doorsnede, en ik denk dat we dat soort gegevens in een FAQ moeten opnemen. Verder kun je ook denken aan b.v. een omreken tabel van inch naar mm of schroefdraad tabellen.

Je zou dat soort waardevolle informatie misschien als Admin uit de topics naar een Faq kunnen overbrengen. Zeker de vaste posters hier zouden je een tip kunnen geven als zij denken dat iets de moeite waard is maar het beheer hoort denk ik bij jou.

Groeten Alex

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven