De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › eerste ketel
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 8 maanden geleden door
ten broeke.
- AuteurBerichten
- 17 februari 2008 om 17:30 #497
Fred Smits
DeelnemerHallo, Ik ben een beginner op het gebied van zelfbouw. Ik moet zelfs nog een draaibank aanschaffen. Ik heb het plan opgevat een ketel te maken zoals deze in de scheepvaart wel wordt gebruikt. In werkelijkheid wil ik deze gebruiken voor een 16 mm schaal kolengestookte smalspoorlocomotief. Voordeel lijkt mij dat alles rond is en bijvoorbeeld steunbouten niet snel nodig zijn. Buizen heb ik intussen op de kop kunnen tikken; ook een adresje voor plaatmateriaal.
Nu mijn vraag. Hoe maak ik – met of zonder draaibank – het beste keurig ronde pijpenplaten e.d. uit rechthoekig plaatmateriaal. Vijlen lijkt me geen nauwkeurige passing op te leveren en vooral veel werk. Kan ik een vierkant stuk plaat in een draaimachine zetten en daar een ronde vorm uit draaien? Of moet ik fresen met een draaitafel op de kruistafel.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
Fred Smits
17 februari 2008 om 19:42 #4568john
Deelnemerwat bedoel je met 16mm schaal, is dat de spoorbreedte ? of bedoel je 1:16, wat kan betekenen dat je een 3,5″ machine wil gaan maken.
in het laatste geval, zul je hardhouten of metalen mallen moeten maken, en daar de pijpen plaat omheen moeten kloppen zodat je een soldeerflens krijgt.
de mal is toch het beste te maken met een draaibank, of erg nauwkeurig met een decoupeerzaag.
maar eerst, wat bedoel je met 16mm schaal ?
17 februari 2008 om 20:42 #4569Fred Smits