De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › eerste ketel
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 8 maanden geleden door
ten broeke.
- AuteurBerichten
- 17 februari 2008 om 17:30 #497
Fred Smits
DeelnemerHallo, Ik ben een beginner op het gebied van zelfbouw. Ik moet zelfs nog een draaibank aanschaffen. Ik heb het plan opgevat een ketel te maken zoals deze in de scheepvaart wel wordt gebruikt. In werkelijkheid wil ik deze gebruiken voor een 16 mm schaal kolengestookte smalspoorlocomotief. Voordeel lijkt mij dat alles rond is en bijvoorbeeld steunbouten niet snel nodig zijn. Buizen heb ik intussen op de kop kunnen tikken; ook een adresje voor plaatmateriaal.
Nu mijn vraag. Hoe maak ik – met of zonder draaibank – het beste keurig ronde pijpenplaten e.d. uit rechthoekig plaatmateriaal. Vijlen lijkt me geen nauwkeurige passing op te leveren en vooral veel werk. Kan ik een vierkant stuk plaat in een draaimachine zetten en daar een ronde vorm uit draaien? Of moet ik fresen met een draaitafel op de kruistafel.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
Fred Smits
17 februari 2008 om 19:42 #4568john
Deelnemerwat bedoel je met 16mm schaal, is dat de spoorbreedte ? of bedoel je 1:16, wat kan betekenen dat je een 3,5″ machine wil gaan maken.
in het laatste geval, zul je hardhouten of metalen mallen moeten maken, en daar de pijpen plaat omheen moeten kloppen zodat je een soldeerflens krijgt.
de mal is toch het beste te maken met een draaibank, of erg nauwkeurig met een decoupeerzaag.
maar eerst, wat bedoel je met 16mm schaal ?
17 februari 2008 om 20:42 #4569Fred Smits
DeelnemerDank John, Ik ben een buitenbeentje. Ik heb iets met smalspoor uit Wales. Daar is smalspoor rond de 2 voet, ietsje meer dan 60 cm, tussen de spoorstaven. Laat je dat rijden op 32 mm rails (spoor nul met de bielzen verder uit mekaar). Kort gezegd schaal 1 op 19 – om precies te zijn 32 mm op 2 voet is gelijk aan 16mm op één voet. Nou ja zo groot als LGB en spoor I.
Ik ken het principe van het kloppen met mallen om pijpenplaten te maken zoals dat (o.a.) beschreven is in het boek van Rob van Dort e.a.
Ik heb in publicaties van Jos Verouden gelezen dat hij gewoon rechttoe/rechtaan een cirkel vormige plaat zonder flenzen toepast in veel van zijn ontwerpen. Vandaar mijn vraag; hoe krijg ik dat netjes rond opdat ik dat tzt ook weer goed (zilver)gesoldeerd krijg.
Groeten,
Fred
17 februari 2008 om 20:49 #4570Erik.B
DeelnemerHallo Fred! Om de ketelfrontjes te maken, zou je echt een mal moeten maken. Je kan het uit staal (f340) maken of aluminium. Je kan het op verschillende manieren maken. Wat ik gedaan heb bij mijn eerste ketel is kloppen. Ik had een mal gedraait van staal en daar een plaat koper om heen geklopt. Nadeel is dat je het niet mooi vlak krijgt. Teminste wat mij overkomen is. Nog een manier is forceren. Over die techniek beschik ik echter geen ervaring maar het is wel de beste methode.
Op deze link staat van begin tot eind hoe je een spoor 1 ketel maakt. Dit is echter wel een gasgestookte versie.
http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/stoomketeltje.htm Een kolengestookte locomotief is leuk. Denk er wel om dat je met veel dingen rekening moet houden. zo heb je een peilglas nodig om het water inde gaten te houden. Bovendien mag de ketel tijdens het stoken echt niet droog staan.
Voor in een smalspoor locomotief is het heel krap.
Hier nog een link naar een tekenig gemaakt door de heer H.Bunte van modelbouwatelier
http://www.modelbouwatelier.nl/boilerdrawings.htm 16mm is een soort schaal volgens mij. Het is 16mm To The Foot. Ik weet helaas niet wat het betekent.
😳 Ik weet wel dat het met smalspoor te maken heeft.
Om je het gemakkelijker te maken, zou je het beste eerst een gas of nog beter een spiritus gestookte ketel maken. Daar zitten weinig eisen aan en je leert er veel van. Ik wou ook mijn Dacre een kolengestokte ketel in bouwen. Maar ik was er nog niet aan toe met mijn ervaring.
Weet je al wat voor model loc je wilt gaan bouwen?
Groeten
Erik Bos
18 februari 2008 om 09:48 #4571john
Deelnemereen ketel bekend uit de scheepvaart……..? dit is vaak een schotse ketel (toch?).
een ronde ketel met 1 of meer vuurgangen met terug kerende vlam via een in of uitwendige vlamkast en vlampijpen.
Daarna gaan de rookgassen naar de schoorsteen.
dit is in ieder geval zoals het op stoomslepers, Liberty schepen etc het geval was.
als je zo`n ketel op een locomotoef wil gaan plaatsen wordt het wel een heel bijzonder model.
kolenstoken in een vuurgang ketel voor spoor 1 is onmogelijk.
de stookbuis is gewoonweg te klein voor spoor 1 om kolen te stoken.
Ik heb zelf een vuurgang ketel gemaakt van buis 92mm uitwendig en de vuurgang is buis 54mm uitwendig.
Hier in past een roostertje van 30mm breed, op zich breed genoeg maar je kan geen dik genoek vuur opbouwen in buis 54.
houtsakool gaat wel maar dan blijf je bij stoken……… tot je een ons weegt, 1 keer niet opletten, vuur weg……..
18 februari 2008 om 17:20 #4572Alex
DeelnemerHet kan wel, kolenstook op kleine schaal maar met mijn 31/2″Juliet kan ik net effe snel naar de wc en dan moet ik terug want anders is het vuur uit. Op de 4711 gooi je 2 keer per uur een schep kolen in het vuur en dat brand gewoon door. Hoe kleiner de machine des te meer werk het kost om het vuur gaande te houden. Als je echter zonder stoomervaring zomaar gaat experimenteren is de kans op een teleurstelling groot. Op de LGB op Nienoord rijden met de stoomdagen wel kolengestookte locjes rond, ik zou mijn licht eens opsteken bij de mensen die er ervaring mee hebben, Rob v. Dord zelf b.v. Ik weet dat er ook wel trucs uitgehaald worden om het rooster in de vuurkist en tussen de frame platen zo groot mogelijk te krijgen, maar het fijne weet ik er niet van. Zelf geef ik de voorkeur aan grotere machines, als ik weer een loc bouw wordt dat op spoor 5 of 7 en ook daarop zijn er mooie smalspoor locs te vinden. Groeten Alex
19 februari 2008 om 21:46 #4573Fred Smits
DeelnemerDank Alex, John en Erik, Ik ben “geïnspireerd” door:
http://www.davewatkins.pwp.blueyonder.co.uk/frogweb/frog.html maar mijn gedachte was de ketel wat groter te maken; buis van ongeveer 48/42 en 82/76. Ik heb op de stoomdagen in Arnhem en (tegenwoordig) Loon op Zand een dergelijke ketel op een 3,5″ smalspoor gezien bij een Belgische deelnemer. Daarnaast rijden in het Zuiderpark één of twee smalspoormodelle op 7,5″ met een dergelijk ketelontwerp. Het leek me een begaanbaar pad.
Wat vaker (zeg iedere 5-10 minuten) aandacht voor het vuur lijkt me geen probleem.
John, de opmerking over de vuurdiepte heb ik ter harte genomen. Ik had dat onderwerp al in het achterhoofd maar voor me uit geschoven. Bij een inwendige diameter van 42 mm van de vuurkist is er niet veel ruimte; zeg 30 mm – misshien iets meer bij een ook 30mm breed rooster. Denk je dat dit genoeg is? Hoe diep was het vuur in jou marine ketel?
Erik, je link naar foxmodelbouw is perfect; dank. Die foto’s geven veel inzicht en ook het antwoord op mijn vraag of ik met een draaibank uit een vierkant stuk plaat een mooi “rondje” kan draaien.
Je hebt een Dacre gebouwd. Oorspronkelijk een 16 mm loc uit veel
Roundhouse onderdelen. Het “home made” ontwerp is gebaseerd op volledige zelfbouw en eigenlijk nog steeds 16 mm schaal. Je zegt het goed 16 mm to the foot, wat overeenkomt met 16 mm op 304,8 mm is (304,8 : 16) 1 op 19. In die schaal wil proberen een kolengestookte ketel te maken. In de UK zijn er velen, maar kosten niet alleen vele ponden, er is ook vaak een enorme wachtlijst (jaren).
Of het lukt zelf iets te maken; de tijd zal het leren.
Nogmaals dank voor jullie reacties,
Fred
19 februari 2008 om 23:52 #4574Alex
DeelnemerHoi Fred, Ik begreep aanvankelijk dat je dacht aan spoor1 -LGB spoorbreedte, maar een smalspoor op 3,5″ is natuurlijk een stuk groter.
Ter info: het vuurrooster van mijn 31/2″Juliet meet 50 x 100 mm. Ik hoef geen 10minuten weg te blijven, dan is het vuur echt uit. Zou ik de blazer open zetten en dik kolen erop scheppen dan loeit het vuur wel door maar, gaan de veiligheden open en dan verlies je zoveel stoom dat de ketel droog zou staan als je terug komt. Een 3,5″ is leuk maar je moet er echt wel bij blijven. Overigens heb ik het lokje samen met mijn 2e machinist wel eens 6 uur lang aan de praat gehouden maar dan los je elkaar gewoon af. Onder het rijden gaat er ongeveer iedere 125 m een schep kolen in het vuur, het waterpeil regel ik dan bij met de aspomp, de injecteur gebruik ik meestal als ik stil sta. Je blijft dus aan het werk al is dat natuurlijk geen straf.
Groeeten Alex
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.