Eerste stoommachine

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Ruud60
    Deelnemer

Hallo,

Ik wil beginnen aan de eerste, zelfgemaakte stoommachine. Ik heb het draaien, frezen en bijtelslijpen redelijk onder de knie.

In mijn vroege jeugd ben ik begonnen met stoommachines van wilesco. Ik heb al ervaring met andere stoommachines van regner zoals de midi en de neptun. Ook heb ik het handboek “model stoommachines” van Joop Oegema en Rob van Dort doorgelezen .Ik weet inmiddels redelijk wat van stoommachines.

Het zal nog wel even duren voordat ik echt aan de bouw begin, want ik heb ook nog een boot die ik af wil maken. Hier komt de Neptun van Regner in. De boot is ongeveer anderhalf meter lang.

Nu zat ik te denken aan de 60.01.011 van het NVM tekeningenarchief. Zou dit een redelijk beginnersmodel zijn of zou ik met een oscillerende stoommachine moeten beginnen. Zelf vind ik een stoommachine met stoomschuif mooier, wat ook meer motivatie met zich meebrengt.

Erik
    Deelnemer

Hallo Ruud,

Begin eenvoudig, dan heb je de meeste kans op succes. Alle technieken zoals draaien, hardsolderen en frezen breng je in de praktijk, en je hebt niet een project wat eindeloos gaat duren en waarmee je op den duur de moed kunt verliezen. Beter een goed werkend eenvoudig machientje dan een hoofd vol fraaie plannen die niet gerealiseerd worden!

Mijn eerste zelfgebouwde stoommachine is ook een oscilerende machine met een eenvoudig potketeltje erbij. Ik heb destijds de maten van de “mug”uit het handboek aangehouden voor de machine. Toen hij voor het eerst draaide op de fietspomp gaf dat een enorme voldoening. :D , en toen hij eenmaal op stoom draaide was ik apetrots ( nog steeds trouwens)

Je kunt altijd je eerste machientje verfraaien met een zelfbouw regelkraantje, stoomfluitje, mooi onderstel etc.

Bij je volgende machine kan je iets moeilijkers kiezen.

Ik wens je veel succes en bouwplezier

Stoomgroeten,

Erik

Ruud60
    Deelnemer

Bedankt voor de reactie Erik. Ik zal beginnen met een oscillerende stoommachine en zal de 60.01.011 voor de tweede plaats bewaren. De 60.01.016 is wel een mooie.

Verder vraag ik mij af of ze erg streng zijn met het ketelreglement en keuringen. Als ik mijn stoommachine met ketel tentoon wil stellen kan ik het mij voorstellen. Ook complexere ketels zullen gekeurd moeten worden. Maar een simpele potketel van 1,5 bar zal ik thuis toch wel kunnen afpersen op 2 maal de werkdruk? of zal ik het zekere voor het onzekere moeten nemen?

john
    Deelnemer

Ruud60 wrote:

Bedankt voor de reactie Erik. Ik zal beginnen met een oscillerende stoommachine en zal de 60.01.011 voor de tweede plaats bewaren. De 60.01.016 is wel een mooie.

Verder vraag ik mij af of ze erg streng zijn met het ketelreglement en keuringen. Als ik mijn stoommachine met ketel tentoon wil stellen kan ik het mij voorstellen. Ook complexere ketels zullen gekeurd moeten worden. Maar een simpele potketel van 1,5 bar zal ik thuis toch wel kunnen afpersen op 2 maal de werkdruk? of zal ik het zekere voor het onzekere moeten nemen?

Als je de ketel zelf afperst op 2x de werkdruk en je veiligheidsklep goed werkt is er niets aan de hand.

Download op de homepagina van de onderstoom het certificaat van deugelijkheid en vul het in.

soldeer koperen ketels ALTIJD met ZILVER.

Dan moet het goed komen.

Ruud60
    Deelnemer

Als ik met de bouw begin zal ik het certificaat van deugdelijkheid downloaden.

Er zijn trouwens ook tekeningen van oscillerende machines waar al een ketel bij zit. De 60.01.02 bijvoorbeeld. Dit lijkt mij ook een redelijk beginnersmodel. Deze staat ook beschreven in het Handboek Model Stoommachines.

Ik het boek staat dat de ketel van een rechte messingplaat(0,5mm) is gemaakt die ze ombuigen en met een felsijzer aan elkaar felzen. Ik heb zelf niet zo’n felsijzer, maar neem aan dat ik hier gewoon een stuk koperpijp voor kan nemen. Ik hoor ook vaak negatieve verhalen over messing als ketelmateriaal i.v.m. ontzinken. Een millimeter lijkt mij wel genoeg, maar moet desnoods even opzoeken hoe je dat berekend. De treksterkte van koper is namelijk iets lager als die van messing.

Misschien is dit in de tekening van het N.V.M. wel anders.

Groeten, Ruud

john
    Deelnemer

Maak je over de treksterkte van koper maar geen zorgen.

In het boek staat hoe je de minimale plaatdikte moet berekenen als je de druk al weet.

voor een 1,5 bar keteltje zou je 1mm plaat kunnen nemen, dik zat.

Neem aub geen messing in stoomketels, hoe klein dan ook.

Wilesco gebruikt iets van 0,8mm plaat voor hun ketels, even ter illustratie.

Ruud60
    Deelnemer

Bedankt voor de informatie.

Dit zal in eerste instantie mijn eerste stoommachine gaan worden.

Ik moet nog even nadenken over de brander. Ik denk niet dat een standaard spiritusvergasser regelbaar is. Ik zou ook een gasbrander kunnen maken of kopen. Ik heb trouwens ook nog geen ervaring met spiritusbranders.

Verder vraag ik mij af hoeveel pluggen voor appendages ik op de ketel zal maken. Als ik er later bijv. nog een drukmeter of zo op wil zetten, is het wel fijn als daar een mogelijkheid voor is.

john
    Deelnemer

Ruud60 wrote:

Bedankt voor de informatie.

Dit zal in eerste instantie mijn eerste stoommachine gaan worden.

Ik moet nog even nadenken over de brander. Ik denk niet dat een standaard spiritusvergasser regelbaar is. Ik zou ook een gasbrander kunnen maken of kopen. Ik heb trouwens ook nog geen ervaring met spiritusbranders.

Verder vraag ik mij af hoeveel pluggen voor appendages ik op de ketel zal maken. Als ik er later bijv. nog een drukmeter of zo op wil zetten, is het wel fijn als daar een mogelijkheid voor is.

ketelstompen:

peilglas 2x stomp

veiligheidsklep 1x

vuldop 1x (of veiligheidsklep gebruiken als vulopening)

hoofdstoomafsluiter (kraantje) 1x stomp

drukmeter 1x stomp

terugslagklep 1x stomp (kun je een pompje op zetten en zo water in de ketel pompen terwijl deze nog op stoom is).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven