Eindwerk: functionele stoomketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Eindwerk: functionele stoomketel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 99)
  • Auteur

Hallo,

Ik ben Pieter-Jan Meersman, 17jaar en wonende te Melle (België).

Als eindwerk voor mijn 6de jaar Elektro-Mechanica koos ik om een miniatuur industriële stoomketel te bouwen, die volledig opgebouwd is uit staal, beschikt over een elektrische schakelkast, een brander, watervat + pomp, …

Het is dus de bedoeling dat deze ketel functioneert en als bewijs een stoommachine aan moet drijven. (Ik ben reeds in het bezit van zo’n stoommachine)

Voor het bouwen van de ketel kan ik beroep doen op kennissen met CNC-machines, boormachines, gewone draaibanken, MIG/TIG-lasapparaten, …

De achtergrond van mijn familie: Mijn vader is stoomketeltechnicus en kan mij helpen bij onderhoud van de ketel zelf + het schakelen van de schakelkast.

Mijn opa is gepensioneerd branderbouwer (Elco-Matt, Elco Klöckner, Matt Klöckner,…) en kan mij dus deels helpen bij het bouwen van de brander.

maar ik kan het helaas niet alleen met hen bouwen. Ik beschik niet over de nodige formules voor het berekenen van de wanddikte, brandstofverbruik, stoomproductie/uur, …

Mijn vraag naar jullie toe: Is er iemand die mij kan helpen bij het berekenen van deze waarden? Of kan ik ergens (liefst in België) aan boeken geraken waar deze formules in beschreven staan?

Tekeningen volgen nog, maar gezien ik niet zeker ben van de wanddikte, heb ik een dikte genomen van 6mm (heel dik dus, net zoals bij industriële stoomketels).

Het is de bedoeling dat de ketel op 6bar maximum zal werken.

ik zoek nog appendages die geschikt zijn voor het formaat van mijn ketel (218mm diameter en 340mm lang)

Alvast bedankt,

Pieter-Jan

Alex
    Deelnemer

Hoi Pieter-Jan,

Ik heb voor de ketel in mijn wals ook 6mm gebruikt, terwijl in theorie 4 voldoende is. Echter er is een praktisch probleem. Je mag voor een stalen ketel niet zondermeer staalplaat gebruiken maar je moet uitgaan van Ketelstaal H2 waarvan het koolstofgehalte bekent is, met certificaat dus maar dat kan je vader je ook wel uitleggen. Dit geld ook voor een modelketel bij 6 bar druk. Je kan de plaatdikte wel gaan uitrekenen, maar in praktijk is er moeilijk aan een klein stuk 4mm H2 plaat te komen, vandaar dat 6mm gebruikt heb. Voor de pijpenplaat heb ik 8 mm gebruikt omdat je in een dunnere plaat geen pijpen kan inwalsen.

Goede formules zijn te vinden in Het Handboek Modelstoommachines(boekhandel Moosdijk in Someren) en in het Handboek Stoomketels van de Stoomgroep.

Groeten Alex

Dankje,

voor het koolstofgehalte zal ik nog eens moeten kijken in mijn tabellenboek…

Het is eigenlijk de bedoeling dat er niet gewalst of door thermisch inkrimpen geperst wordt, maar de onderdelen zouden aan elkaar moeten gelast worden.

eens ik door heb hoe je hier tekeningen post zal ik enkele 3D-modellen posten, dat zal de opbouw al een beetje verduidelijken.

Met een beetje geluk zal ik woensdag op mijn vaders werk eens een gesprek hebben en hopelijk dan ook aan de nodige formules/documentatie komen.

voor alle duidelijkheid: het is dus de bedoeling dat het zoveel mogelijk op een échte stoomketel lijkt, een beetje als een replica dus

groeten,

P-J

peterve
    Deelnemer

PJ

een goede raad

Zorg dat je je ketel zo dimensioneert dat deze keuringsvrij is

Anders wordt het een kostbare en tijdrovende aangelegenheid

Als het nog steeds hetzelfde is betekend dat een druk van max 3bar en het product van druk in bar en inhoud in liters mag niet groter zijn als 200

dus bij 3 bar een maximale inhoud van ca 66ltr

Dit zou ik toch nog even kontroleren omdat er de laatste tid wel iets veranderd is in de wetgeving en ook omdat jij in Belgie woont

Aan wat voor ketel zat je te denken, een waterpijp of vlampijpketel?

Vlampijpketel is simpeler van constructie en makkelijker te besturen door de grotere waterinhoud

Ik zou ook eens informeren of ze bij het tekeningenarchief van de modelbouwer een bruikbare tekening hebben

Peter

even een snel antwoord:

Mijn vader heeft me net geïnformeerd dat de Belgische wetgeving i.v.m. keuringen zegt dat de ketel keuringsplichtig is vanaf: een totale inhoud méér dan 25l OF een druk van méér dan 0,5bar.

Mijn VLAMPIJPKETEL heeft een kleiner volume, maar zal wellicht op een hogere druk werken dus ik zal keuringsverplicht zijn.

Gezien we beiden niet zeker zijn over dit reglement zal ik me later nog informeren bij meerbevoegden.

alvast bedankt voor de antwoorden,

P-J

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste PJ,

Lees eens het ketelregelement door op deze zelfde site.

Een en ander zal dan een stuk duidelijker worden.

Heb je dan nog vragen kun je die altijd blijven stellen.

mvg Rene

Anoniem
    Inactief

Rene Witteman wrote:

Beste PJ,

Lees eens het ketelregelement door op deze zelfde site.

Een en ander zal dan een stuk duidelijker worden.

Heb je dan nog vragen kun je die altijd blijven stellen.

mvg Rene

Da’s wel het nederlandse ketelregelement wat niet geldt in België ;)

Rene Witteman
    Deelnemer

Kun je hier iets duidelijker over zijn…………..

Onze ketel-certificaten zijn wel geldig daar neem ik aan?

of in Engeland Duitsland………..

mvg Rene

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 99)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven