Emco 8 fabrieks instellingen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Emco 8 fabrieks instellingen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Tijdens een opknapbeurt ben ik de losse plaajes onder de vaste kop van mijn draabank kwijtgeraakt . Angezien deze in lijn, en op de juiste hoogte t.o.v de losse kop dient te staan , moet ik dit weer zien te herstellen .

Hoe gaat dat het beste ?

Velocette

Foks Peter
    Deelnemer

Rens v Woudenberg wrote:

Tijdens een opknapbeurt ben ik de losse plaajes onder de vaste kop van mijn draabank kwijtgeraakt . Angezien deze in lijn, en op de juiste hoogte t.o.v de losse kop dient te staan , moet ik dit weer zien te herstellen .

Hoe gaat dat het beste ?

Velocette

Hallo Rens,

Ik zou zeggen,

1.) plaats de vaste kop met de bevestigings bouten en plaats een vast center in de spil.

2.) Plaats je losse kop en steek een vast center in de pinole.

3.) span een een rechte, liefst geslepen as tussen de centers (met centergaten natuurlijk).

4.) nu kan je door het plaatsen van een meetklok plus statief op je support, de as aan de bovenzijde in hoogte meten en dmv plaatjes onder de vaste of losse kop je juiste hoogte vinden. (mits je geen zak in je bed hebt, maar daar ga je nu achter komen)

5.) met uit of ingedraaide pinole mag bovenstaande geen verschil geven.

6.) Als het voorgaande is gelukt, monteer een drieklauw en draai zo’n 200mm van een stuk as, de as gemeten met een micrometer moet over de gedraaide lengte, gelijk in diameter blijven, als dit niet het geval is dien je de vaste kop, iet naar links of rechts te laten nijgen, bij een EMCO 8,4 zitten hier voor stelschroeven in de vaste kop, of dat bij een EMCO 8 ook zo is weet ik niet.

Ga hier eerst maar eens mee aan de gang, hoe meer tijd je hier aan besteed, des te beter word je draaiwerk.

Groet Peter.

Foks Peter wrote:

Rens v Woudenberg wrote:

Hoe gaat dat het beste ?

Velocette

De Emco 8 heeft ook stel- schroefjes .Kan ik gelijk controleren of het bed niet teveel versleten is .

We gaan er mee aan de slag .

Rens v Woudenberg

JAM
    Deelnemer

Hallo Peter en Rens,

Ooit heb ik eens een barrel van een draaibank in losse onderdelen gekocht en heb dit klusje ook moeten uitvoeren. Voor wie zijn draaibank wil opknappen wil ik vooral aanraden NOOIT de kop te demonteren tenzij deze zowiezo al fout gemonteerd is.

Volgens mij werkt de oplossing van Peter voor 2 richtingen (hoogte en zijwaartse correctie) en blijft over de nijging van de kop (voorkant v.s. achterkant).

Ik heb e.e.a. redelijk goed gekregen met behulp van de “Rollies dad” methode. Deze kreeg ik aanbevolen vanuit het 9×20 Yahoo forum. Via google zijn veel referenties te vinden. Een groot voordeel is dat je weinig echt nauwkeurige materialen nodig hebt, een redelijk rechte as en een meetklokje volstaan.

Helaas nog geen Nederlandse vertaling gezien, hier een link naar een beschrijving: http://www.neme-s.org/Rollie’s_Dad’s_Method.pdf” class=”bbcode_url”>http://www.neme-s.org/Rollie’s_Dad’s_Method.pdf

Veel succes en vooral geduld toegewenst,

Jaap

JAM wrote:

Hallo Peter en Rens,

Ooit heb ik eens een barrel van een draaibank in losse onderdelen gekocht en heb dit klusje ook moeten uitvoeren. Voor wie zijn draaibank wil opknappen wil ik vooral aanraden NOOIT de kop te demonteren tenzij deze zowiezo al fout gemonteerd is.

Volgens mij werkt de oplossing van Peter voor 2 richtingen (hoogte en zijwaartse correctie) en blijft over de nijging van de kop (voorkant v.s. achterkant).

Ik heb e.e.a. redelijk goed gekregen met behulp van de “Rollies dad” methode. Deze kreeg ik aanbevolen vanuit het 9×20 Yahoo forum. Via google zijn veel referenties te vinden. Een groot voordeel is dat je weinig echt nauwkeurige materialen nodig hebt, een redelijk rechte as en een meetklokje volstaan.

Helaas nog geen Nederlandse vertaling gezien, hier een link naar een beschrijving: http://www.neme-s.org/Rollie’s_Dad’s_Method.pdf” class=”bbcode_url”>http://www.neme-s.org/Rollie’s_Dad’s_Method.pdf

Veel succes en vooral geduld toegewenst,

Jaap

Jaap ook bedankt voor de reactie.

Rens

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven