Emco Compct 5 dwarsspindel in oud model langsslede

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Emco Compct 5 dwarsspindel in oud model langsslede

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    jgvanderveen
    Deelnemer

Beste Forumers,

Graag zou ik adviezen willen hebben over het verminderen van de dode slag in de dwarsspindel van een Emco Compct 5 draaibankje van vóór 1985.

Bij deze oude bankjes is de draad direct in de aluminium langsslede getapt.

Dat slijt dus: bij mijn bankje heeft de spindel op het handwieltje inmiddels een dode slag van minstens ca. 1/6 rondgang (ca. 0.3mm).

De spindel heeft draad M8x1.25.

Er zal een tijd komen dat de spindeldraad door de versleten aluminium draad breekt.

Bij de bankjes vanaf 1985 is aan de onderzijde van de langsslede een bronzen na-stelbare moer geplaatst. Zo’n moer kan niet zo maar onder de slede van het oude type want de vorm is anders. (zie bijv. handleiding Emco Compact 5, bijv op website van VDH BV).

Je zou in de aluminium draad een helicoil M8x1.25 kunnen plaatsen, maar of dat prettig werkt met de stalen dwarsspindel?

En de langsslede vervangen door een van het nieuwe type is ook al zo wat.

ik zou graag tips horen van mensen die bovenstaand euvel hebben opgelost of ideeën hebben voor een oplossing.

Mvg,

Jouke van der Veen

Chrit-koumans
    Deelnemer

Ik weet niet of het mogelijk is , ik zou er een bronzen bus in plaatsen (eerst nauwkeurig uitboren en tappen)met uitwendig 12×1.25 en inwendig 8×1.25 draad

De uitwendige draad borgen met loctite. 😉

Mvg,

Chrit

jgvanderveen
    Deelnemer

Beste Chrit,

Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Ik weet niet of je het gewijzigde ontwerp van de langsslede kent.

Staat in de door mij genoemde handleiding.

Ik ben ondertussen wel de officiële nastelbare bronzen bus inwendig M8*1,25 en de bijbehorende nastelmoer met uitwendig M12 gaan bestellen in Oostenrijk.

Kijken of ik daar iets mee zpu kunnen.

Maar dat past allemaal niet zomaar in een oude dwarsslee omdat ook de borst op de dwarsspindel zijn plaats moet vinden.

Ondertussen houd ik me aanbevolen voor kant en klare oplossingen.

Groet,

Jouke

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven