Ervaringen nieuwe draaibankjes

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Ervaringen nieuwe draaibankjes

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    akman
    Deelnemer

Ik wil begin volgens jaar een kleine draaibank aanschaffen. Het moet een beetje de maten van een Emco 8 hebben, omdat ik ongeveer 100×50 cm ruimte heb. Daarbij komt dat ik niet meer nodig heb. Geen lange assen of zo.

Ik wil in ieder geval:

– Draad kunnen snijden (links zou een pre zijn) en autmatisch tranport

– Onafhankelijke 4-klauw

– Gebruik kunnen maken van spantangen i.v.m. de nauwkeurigheid en met behoud van mijn doorlaat door de hoofdas

– 300-350 mm tussen de centers is genoeg

– in de buurt van de € 2000,- blijven

Ik heb even snel wat gekeken, maar ben erg benieuwd wat de ervaringen hier zijn.

Merken:

– HBM machnes (valt eigenlijk al af, want ze hebben geen spantangen kop)

– VDH machines (Optiturn en Wabeco)

– Huvema

Misschien zijn er nog andere merken, maar die heb ik nog niet gespot.

Ik kan naar tweede hands gaan natuurlijk, maar daar heb ik al een wat mindere ervaring mee. Tevens is het verkrijgen van reserve onderdelen of accesoires best een ding.

StuartSteam
    Deelnemer

Hbm, vdh en optimum komt volgens mij allemaal uit de zelfde fabriek en zijn emco klonen.

Weet het fijne er niet van, maar volgens mij kan je daar gewoon spantangen voor de spindel krijgen.

Van bovenstaand rijtje spreekt mij Wabeco het meeste aan.

Maar als ik zie wat ze op youtube fabriceren met vergelijkbare machines zal het qua kwaliteit ook wel goed zitten.

2de hands zou je naar myford ml10 of ml7 kunnen kijken.

Onderdelen voorziening is perfect en je kunt er veel accesoires voor kopen..

De wat uitgebreide super7 zijn idioot duur geworden. Koop je inmiddels een schaublin of Weiler voor.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven