even voorstellen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen even voorstellen

• Dit onderwerp bevat 32 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door john.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 33)
  • Auteur

Hallo,

Mijn naam is Vincent de Groot ben 31 jaar en weet eigelijk geen reet van stoom machine,s en alles wat er om heen gebeurt.

Maar het heeft me altijd erg aangetrokken.

dus vandaar mijn aanmelding hier op dit forum.

In het dagelijkse leven hou ik mijn eigen bezig met het maken van offertes voor een snij bedrijf(misschien intersant voor mensen hier).

wat onderdeel is van een las en constructie bedrijf wat veel in de gas wereld bezig is.Maar wat ook gewoon constructie werk doet.

Wat ik hier zoek=ik wil meer te weten komen over de techniek

hoe maak ik een (veilige) ketel.

hoe maak ik een motor of zuiger.

(hoe jullie dat dan ook noemen)

Ik hoop dat iemand mij op gang wil en kan helpen.

En als ik iemand hier van dienst kan zijn hoor ik graag.

Groeten,

Vincent

steven
    Deelnemer

Beste Vincent,

Van de ketels en machines heb ik zelf ook niet zo veel verstand.

Wat ik wel weet is:

Dat je ketels die 3 bar of meer werkdruk hebben moet laten keuren.

Ook moet je als je stoommachines wil bouwen verschillende metaalbewerkingsmachines tot je beschikking hebben zoals een draaibank, freesmachine en een kolom/tafelboor.

Maar er zijn op dit forum mensen die je met plezier verder helpen.

Het kan ook handig zijn om het Internet naar informatie te zoeken of in de bibliotheek naar boeken over stoommachines zoeken.

Een goed boek om te lezen is: HANDBOEK Modelstoommachines van Rob van Dort Joop Oegema

Gr,

Steven

hoi steven

bedankt voor de tip over het boek. ga het gelijk op zoek en kijken waar ik het vandaan kan halen.

over de machines ben ik niet bang.

wij zijn namelijk in het bezit van meerder kolomboor machines en laskaren een draaibank zetbank (140ton op 4 meter)

en 4 snijtafels 1 laser 1 HD plasma en 2 watersnijder

alleen geen freesbank maar mischien in de toekomst.

en dat lloyds gekeurt verhaal maak ik me ook niet druk om wij hebben om de week die jongens over de vloer dus als ik wat wil weten kan ik het zo vragen.

het probleem wat ik gewoon heb is dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

als ik nou een tekening zou he…. maar dat is te makelijke en dus niet leuk ik ga dat boek zoeken en vandaar maar verder.

nogmaals bedankt

groeten

Erik.B
    Deelnemer

Beste Vincent,

Even ter bevestiging ter eerder genoemd: Een ketel tot een werkdruk van 3 bar hoeven NIET gekeurd worden!! De tekening moet wel goed zijn en is altijd aan te raden om een goed gekeurde tekening te hebben. Zelf tekenen niet aan beginnen. Het wiel is al uit gevonden en om tijd en moeite te besparen om in deze hobby te komen zijn er tekeningen aan geboden op deze site maar ook meerdere internet pagina’s.

Het maken van een zuiger gebeurt op een draaibank. In feite kun je alles met een draai bank en hoef je niet alle machines te hebben voor elke bewerking. dat is wel het ideale en werkt wel het beste en snelst.

Handboeken zijn zeer handig. Je vind hier veel informatie en dingen waar je rekening mee moet houden. maar ook werking en regels zul je hier in terug vinden.

Als je wilt leren draaien en frezen zou je eens een cursus kunnen nemen. Er worden regelmatig metaal bewerking cursussen aan geboden.

Het is eerst het bewerken leren, dan bouwen. Het leren bewerken tijdens het bouwen kost veel tijd. En een cursus steek je veel van op.

Als je meer wilt weten zijn vragen hier welkom! Je kan mij ook mailen als je specifiek over het bewerken wilt weten.

Succes!

( Hier onder leuk filmpje, wordt ook over het bouwen uitgelegd en wat je nodig hebt. Het is wel een oud filmpje van uit de jaren 70′. )

http://www.youtube.com/watch?v=6mgseBJ4gsc&feature=player_embedded” class=”bbcode_url”>http://www.youtube.com/watch?v=6mgseBJ4gsc&feature=player_embedded

norwin
    Deelnemer

Hoi Vincent en welkom op dit forum.

Het boek is verkrijgbaar bij van de Moosdijk.

http://www.moosdijk.com/?page=artikel&id=5739

Zelf heb ik hem al geruime tijd en is ook als naslagwerk erg zinvol.

Tevens staat er veel info over de technieken die je zal gaan gebruiken.

En verder diverse tekeningen voor beginner en voor gevorderde bouwer.

Succes in ieder geval.

Groeten Norwin.

@Erik
    , inderdaad een leuk filmpje en overduidelijk uit de jaren 70.

FrankB
    Deelnemer

Beste Vincent,

Om te beginnen van harte welkom hier.

Als beginnend stoom modelbouwer zou ik me in 1e instantie niet al te druk maken om het keuren van ketels of het maken van bepaalde onderdelen, maar “bij het begin beginnen”. Er zijn een redelijk aantal verenigingen in Nederland, België en verder weg waar honderden stoom hobbyisten rondlopen die van alles en nog wat maken. Al die verenigingen houden rijdagen, open dagen enz. waar enkele tot vele tientallen mensen met allerhande machines aanwezig zijn. Ik zou je willen adviseren daar eens te gaan kijken en praten en je een beeld vormen van wat je zou willen gaan maken. Bij velen begint het toch met een machine waar je op een of andere manier “iets mee hebt”. Bedenk je ook hoe groot je kan en wilt bouwen, sommigen maken zelf hun M0,5 boutjes en vinden M3 groot, zelf wordt ik al zenuwachtig als ik kleiner dan M3 moet tappen. Als je eenmaal een keuze gemaakt hebt of je een stationaire machine, trein, trekker, enz wilt maken komen tekeningen, foto’s van een orgineel, enz ook wel. Succes, Frank.

@ erik draaien en freeze kan ik al (ben er alleen geen ster in).

dus dat komt wel goed anders loopt er hier(op de werk vloer) altijd wel iemand rond die mij kan helpen.

inderdaad leuk filmpje wel van voor mijn tijd dat is zeker.

ik heb ook even op jou eigesite zitten neusen. mooie site trouwens.

@ norwin thx voor de link ik weet gelijk een vaderdag kado nu nog even door hinte naar de vrouw lief.

@frankb
    waar kan ik een agenda vinden waar en wanneer die dagen zijn.

ik ben niet zo,s internet ridder en was al trots op mezelf dat ik deze site gevonden had :wink:

je hebt wel gelijk vanaf het begin beginnen. m0,5 vind ik ook te klein ik zou wel wat maatje groter willen werken et moet ook niet gelijk een full size loc zijn of zo. het liefst eerst een motor waar ik wat andere dingen op aan kan sluiten.

we hebben hier bij de ingang van het kantoor en hele oude zaag machine staan. lijkt me dan erg stoer om de electro motor er af te slopen en dat met stoom aan te drijven.

mindm
    Deelnemer

Hallo vincent,

Welkom op het forum.

Een club in de buurt is stormpolder krimpen ad ijssel wij hebben aanstaande zaterdag een rijdag.

meer info op http://www.stormpolderrail.nl

Ben zelf ook pas een jaar of twee aan het bouwen en rij al 14 op diverse stoom treinen heb er inmiddels een rijdend en een in aanbouw.

Ik woon ook redelijk in de buurt dus als je wilt kun je een keer komen kijken op de club of thuis

groeten mark

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven