Even voorstellen: Ton

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Feldbahn
    Deelnemer

Ik ben Ton en sinds ruim 2 jaar met pensioen. Omdat ik me langzaam wat begon te vervelen ging ik op zoek naar een leuke hobby.

Ik heb altijd iets gehad met treinen en enkele jaren geleden ontdekte ik mijn passie voor het industriespoor waarvan met name in Duitsland nog veel gered is van de ondergang. Heerlijke eencilinder dieseltjes met hun kenmerkende geluid.

Daarom besloot ik vorig jaar een diesellokje te bouwen in schaal 1:45. Maar gaandeweg ontdekte ik dat zowel mijn ogen, als mijn vaste hand niet meer waren wat ze ooit geweest zijn. Toen het lokje klaar was besloot ik niet verder te gaan prutsen op deze schaal, maar groter te gaan bouwen.

[img]http://www.pro4pics.com/OK/afbeelding_1.jpg[/img]

De keuze viel op de LD2 van Orenstein & Koppel op een schaal van 1:16. Qua afmetingen kan ik dat nog net behappen met mijn machientjes : een Proxxon BFB 2000 freesmachine en een oud Emco Unimat draaibankje. De spoorbreedte wordt 35mm, wat neerkomt op 560mm in werkelijkheid.

[img]http://www.pro4pics.com/OK/afbeelding_3.jpg[/img]

Aan de hand van een eenvoudige tekening (waar gelukkig een referentiemaat in stond) en foto’s die ik op internet gevonden heb maak ik detailtekeningen van de onderdelen met een CAD-programma.

Het leek me leuk om af en toe iets te melden over de voortgang van het project en ik hoop dat er onder jullie mensen zijn die dit leuk vinden.

Wordt vervolgd!

Groeten, Ton

pfb
    Deelnemer

Welkom,

Een leuk project. Ga je echt zo’n dieseltje, voor de aandrijving, namaken in die schaal?

Of wordt het een elektromotor. Ik ben benieuwd.

Groet, Peter

Feldbahn
    Deelnemer

Dank je Peter!

Een diesel zou ver boven mijn pet gaan, dus het wordt een elektromotor. De bedoeling is om er straks een sounddecoder in te zetten met het originele geluid. Maar eerst maar eens serieus verder met bouwen. Het leuke van deze lokjes is dat ze voornamelijk met profielen gebouwd zijn. Dat is relatief eenvoudig te kopiëren op deze schaal. Ik zal binnenkort wat foto’s van onderdelen posten.

Groeten, Ton

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven