De nieuwste berichten › Forums › CNC › extra functies
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 11 maanden geleden door
rollementje.
- AuteurBerichten
- 23 november 2008 om 22:24 #665
orderit
Deelnemeris er iemand die weet hoe je een rotary encoder aan kan sluiten om instellingen te veranderen. ik denk hierbij aan de spindel snelheid en de feedrate
als software draai ik mach3
en bobcad voor het cad cam deel.
24 november 2008 om 09:54 #6469tantan
Deelnemerheb je de cnc artikelen reeks van hans tjeerdsma gelezen? daar staat het in 24 november 2008 om 12:16 #6470orderit
Deelnemerhet gaat mij eigenlijk om de spindel speed en feedrate deze moet je via een encoder of potmeter in kunnen stellen.
dit heb ik op internet gezien maar kan geen verdere info vinden.
25 november 2008 om 14:53 #6471tantan
Deelnemerik weet niet precies wat je bedoelt. de spindelspeed kan je regelen vanuit een breakout board middels een 0-10V uitgang. deze uitgang kan je aansluiten op de ingang van de aansturing van de spindel. op het breakout board kan je dan nog een potmeter aansluiten om de spindelspeed bij te stellen (zie oa. board van cncdirect dat geleverd wordt door leeuwinga). een feedrate met een encoder instellen zou ik niet weten hoe en ook niet wat dan het nut zou kunnen zijn. een encoder gebruik je om exact te positioneren. het zou kunnen dat je er wel boards zijn met analoge ingangen waar een potentiometer op aangesloten kan worden om de feedrate bij te stellen maar daar heb ik nog nooit van gehoord. ik stel feedrate in in de gcode of direct in mach, deze is te verhogen.verlagen met muisklikken in een override mode.
28 december 2008 om 08:44 #6472rollementje
DeelnemerBegrijp het ook niet goed wat de bedoeling is, als je mach3 gebruik zijn er toch instellingen genoeg binnen mach3 ?,…als je gebruik maak van een breakout board ??….is je probleem toch opgelost, zeker het aangehaalde breakout board van leeuwinga zijn er mogelijkheden genoeg voor aan te sturen, ik gebruik deze Lpt kaart zelf voor een spindel aan te sturen via een freqregeling en mach3. Misschien iets meer info..?
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.