De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Ferm – FM-760 / 300T
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 9 maanden geleden door
Alex.
- AuteurBerichten
- 30 december 2005 om 20:06 #182
wim600008149
DeelnemerNu de vrouw nieuwe kleren heeft, mag ik ook weer es iets voor in m’n atelier… 😉 Hier mijn vraag :
Iemand ervaring met de
Ferm – FM-760 / 300T? Of evt ervaring met draaibanken van het merk
Fermin het algemeen ? Zo ja, positief of negatief en waarom ?
27 januari 2006 om 18:47 #2270Anonymous
DeelnemerHallo Wim, Ervaring met het door jou genoemde type Ferm draaibank heb ik niet.
Wel heb ik een tweetal jaren gewerkt met de Ferm MD 350 draaibank.
Aan deze draaibank mankeerde wel het e.e.a. Het grootste probleem was de kwaliteit van de losse kop. Het hart van deze kop stond, althans bij het exemplaar dat ik had, niet in lijn met de hartlijn van de draaibank. Daarnaast was te merken dat het bed van de bank niet over de gehele lengte recht was. Al met al een redelijk ernstige afwijking, waar echter mee te leven was als je er rekening mee hield. (uitlijnen (klokken) kop indien nodig). Een ander probleem was dat de spindels voor het langs- en dwarssupport kennelijk scheef in deze supports zaten. Bij het verplaatsen van deze supports gaat het verdraaien van de spindel steeds zwaarder terwijl deze in tegengestelde richting steeds lichter ging. Dit werkt vervelend! Een verder nadeel van deze draaibank was dat de noniussen niet verstelbaar zijn. Dit is echter een kwestie van wennen. Ook levert bij dit type draaibank b.v. 1 mm verstelling van het dwarssupport, 2 mm diameter afname op. In de nonius verdeling is dit dus niet verrekend zoals bij sommige andere typen draaibanken.
Al met al is een Ferm draaibank geen bank om aan te raden. Ze zijn dan
relatief gezien ook erg goedkoop. Alle waar naar zijn geld. Ik heb inmid-dels een andere bank gekocht en dat zegt m.i. wel voldoende. Voor iets meer geld zijn redelijke draaibanken te koop (zoals b.v. Opti).
m.v.g. Henny Scheele
27 januari 2006 om 19:13 #2271wim600008149
DeelnemerHartelijk dank Henny Ik heb er wel al één maar was gewoon aan ’t uitkijken naar een nieuwe.
De Ferm waarover ik het had is al een relatief zware. Zoals je zelf zegt
echter is Ferm in vergelijking met een aantal andere merken aanzienlijk
goedkoper en dat is inderdaad iets wat mij persoonlijk (vooral bij precisie-
apparatuur dan) eerder beangstigt dan aantrekt.
30 januari 2006 om 13:45 #2272Erwin
Deelnemermischien een tip voor je http://buitelaar.nl/comasy/templates/Cats.aspx?contentid=263&cat=Overig&catid=136 hier staan erg veel kleine banken op.
groeten,
Erwin
30 januari 2006 om 18:51 #2273wim600008149
DeelnemerErwin wrote:mischien een tip voor je
Erwin
Ben klant bij onze bekende Herman…
Toch bedankt beste Erwin
23 februari 2006 om 00:03 #2274Alex
Deelnemerhallo Wim ea Als ik de foto van de HBM-bv20 bekijk( Herman Buitelaar) lijkt deze wat kleinere machine verdacht veel op de FMD500 van Ferm, ook in specificatie en prijs. Zover mij bekend komen bij Herman de meeste machines uit Azië en bij Ferm uit China.Is de kwaliteit van de HBM draaibanken,dus niet de Fusan en Black&Red, nu ook van Chinees peil of zijn deze beter?
Groeten Alex
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.