Ferm wisselwielen voor Inch

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Ferm wisselwielen voor Inch

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Dirk
    Deelnemer

Goeiedag,

Weet iemand hoe dat setje met 5 wisselwielen voor Inch-draad op de MD450 moet worden gezet?

Het zijn 39, 40, 50, 56 en 79 tandjes.

Dirk

Dirk
    Deelnemer

Ha mulder,

Ja, zoiets kan ik me ook herinneren, maar 127 tandjes zat er niet bij. Nu is die MD500 ook een wat een apart ding, dus misschien kan het zonder. De coaxiale uitgang voor de voeding en draadsnijden heeft 56 tandjes. Voor Voor draadsnijden een vertraging van 0,75 en voor voeding 0,075. Dat heb ik ooit een keer helemaal uitgerekend ;-)

Bijvoorbeeld voor snijden van M2,5 wordt het sommetje dan 56/63 x 105/28 x 0,75 = 2,5mm. Maar nu die Engelse draden nog…

gengler
    Deelnemer

Hallo Dirk,

Als je met een metrische leispil WW draad wil snijden, moet je in het ideale geval natuurlijk inderdaad beschikken over dat roemruchte tandwiel met 127 tanden.

Maar ook zonder dat, is er vaak een redelijke benadering mogelijk.

Meestal staat er in de handleiding en/of op een opschriftenplaat (veelal aan de binnenkant van de deur van de tandwielkast) een tabel welke tandwielen te gebruiken. Bij afwezigheid daarvan, moeten we een beetje gaan rekenen.

Ik heb een Emcomat 7 en daarbij hoort ook geen wiel met 127 tanden.

Toch staat er in de handleiding op blz. 36 een tabel inclusief WW draad.

Die handleiding, met dus de volledige tabel, kan je hier vinden:

http://www.buellstrunz.at/emco/download/cat_view/6-bedienungsanleitungen-metallbearbeitung?lang=de

Mijn leispil heeft een spoed van 1,5 mm

Eerst even een eenvoudig metrisch voorbeeld:

We willen een spoed van 0,8 mm snijden.

De tandwielcombinatie wordt dan volgens de tabel: 40 – 80 – 75 tanden.

Dat tussenwiel met 80 tanden is slechts “opvulling” i.v.m. de ruimte op de schaar en speelt niet mee in de berekening.

De spoed wordt dan 40/75 * 1,5 mm = 0,8 mm

Dus dat klopt.

Nu WW draad. Stel we willen met die Emcomat 7 een spoed snijden van 20 TPI (gangen per inch).

Eerst omrekenen naar spoed in mm.

20 gangen over 25,4 mm (1 inch) is een spoed van 25,4/20 = 1,27 mm

Het handboek heeft voor 20 TPI de tandwielcombinatie 55 – 70 – 65 tanden. Dus, hoe kan dat?

Dat wiel met 70 tanden is weer opvulling.

De berekening levert ons met deze combinatie een spoed van 55/65 * 1,5 = 1,26923… mm in plaats van de gewenste 1,27 mm.

Je ziet, het klopt niet exact, maar voor de meeste praktische toepassingen is dit nauwkeurig genoeg; en zonder die 127 tanden…..

De handleiding van de Emco Compact 8 vind je hier: http://www.vdhbv.nl/Html/Files/File0005.PDF

De draadsnijtabel staat op blz. 12.

Ook daar heeft de leispil een spoed van 1,5 mm.

Maar de aanbevolen tandwielcombinaties zijn heel anders dan voor mijn machine (maar voor WW ook zonder 127 tanden).

Dus er zijn vele wegen die naar Rome leiden!

Conclusie:

Als je niet beschikt over de tabellen voor jouw machine, moet je met de spoed van je leispil en de beschikbare tandwielen wat “heen-en-weer-rekenen” om een tandwielcombinatie te vinden die de gewenste spoed zo goed mogelijk benadert.

Zo heb ik ook wel eens de combinatie moeten uitvogelen voor een exotische spoed die niet in de tabel stond.

Maar het gemakkelijkste is natuurlijk om ergens (een kopie van) de handleiding op te scharrelen.

Ik hoop dat dit opstel een beetje helpt.

succes ermee!

Gep

Dirk
    Deelnemer

Super Gep, zo kom ik al een heel eind verder..! Zeer bedankt voor de inspanning en de links. Ja, ik denk ook dat het kan werken zonder 127 tandjes op deze machine, anders zaten die er wel bij. Beetje scharrig dat er geen boekje bij was.

De eerder getypte rekenformule was gemaakt met de hele trits vertragingstandwielen in de kop. Die reduceren het toerental met 0,25 en voor de voeding coaxiaal nogmaals met 0,01. Met een spoed op de leispindel van 3mm geeft dat een vaste rekenfactor van 0,75, resp. 0,075.

Heb ook Ferm maar even gemailed voor een instructieblad. Mochten er meer mensen zijn die met een MD-500/350 Engelse draad willen snijden, dan zal ik dat hier berichten.

Groeten,

Dirk

Dirk
    Deelnemer

Dag hobbyvrienden,

Na veel gezoek en gereken is het gelukt. Met de MD-350/500, de standaard wisselwielen en het vijfdelige inch-setje kun je prima Engelse draad snijden.

Je hebt nodig een stukje gratis software en dat heet NthreadsP: http://www.lathes.co.uk/latheparts/page14.html.

Voer alle wisselwielen in en sla op. Geef dan bij Kludge-factor 4 in. Immers er zit een permanente vertraging van 1:4 op de draadsnijaandrijving. Klik de juiste vakjes aan en geef een tpi in.

Eventueel de nauwkeurigheid aanpassen en dan de mogelijke combinaties aflezen. Bij sommige combinaties moet je de 56t op de aandrijving vervangen voor 79t en dat past precies. Ik heb er een stuk of tien nagerekend en het klopt als een bus.

Succes,

Dirk

gengler
    Deelnemer

Hallo Dirk,

Toevallig ontdekte ik zojuist de handleidingen (inclusief de draadsnijtabellen voor inch-draad met die extra wisselwielen) voor diverse FERM draaibankjes op Internet.

Zie

http://www.servotool.eu/index.php?p=category_list&cat=STAT&prod=BENCH LATH

Let op de spatie tussen BENCH en LATH, want daardoor is dat laatste stukje helaas niet opgenomen in de hyperlink!

Succes ermee!

Gep

heinkeltje
    Deelnemer

ik heb nog een tandwiel met 127 tanden in de aanbieding

mag je hebben 25 euro

maar ik kan geen foto geplaatst krijgen

marcel

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven