Figuurzagen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Scherpenzeel
    Deelnemer

Hallo.

Ik overweeg een Hegner multicut figuurzaag aan te schaffen.

Dit voor het zagen van plaat werk dun

Heeft iemand hier ervaring mee.

Of beter een lintzaag staand.

mvg.

Ton

Ha Ton,

Ik heb een multicut 2s staan die kan je eventueel kunt overnemen. nieuw zijn ze erig duur 😉

Ik denk erover om hem te verkopen om zo ruimte thuis te maken voor het kopen van een freesbank.

Bij hegner zelf kun je zaagjes kopen waarmee je door behoorlijk dikke platen kunt zagen. Deze zijn breder en dikker dan zaagjes van b.v. proxxon. Dan kun je er eventueel messing mee zagen tot 3mm

Hout tot een mm of 30, maar vurenhout kan je nog dikker gaan mits je de juiste zaagjes gebruikt.

m.v.grt. KvG

Frits
    Deelnemer

Hallo,

Persoonlijk zaag ik liever met een decoupeerzaag en wel hierom:

Met een figuurzaag moet je de (dunne) plaat goed aangedrukt houden op de zaagtafel, want de zaag wil het materiaal omhoogtrekken door het klemmen van het zaagje.

Dat belemmert nu juist het soepel sturen van de zaag door het materiaal. :(

Bij een decoupeerzaag, die ook minder gevaarlijk is, heb je dat niet, daar kun je veel nauwkeuriger mee sturen.

Een nadeel ten opzichte van de figuurzaag is dat de bochten veel ruimer moeten zijn of je moet ze voorboren. 😥

Maar misschien heb ik een hele slechte Kinzo figuurzaag. :?

Veel succes, en let vooral op je vingers. 😯

Frits

Een Figuurzaag geeft veel minder trillingen dan een decoupeerzaag Hegner figuurzagen zijn absoluut top of the line machines.

Ik heb thuis en op school regelmatig naar tevredenheid mee gewerkt.

Ik weet niet precies wat jij onder dun verstaat maar ik vindt 18 mm triplex en dikker niet echt kinderachtig voor een figuurzaag. Maar de zaagjes die je daar officieel voor nodig hebt zijn inderdaad groter dan een zaagje voor 3mm

Dat een decoupeerzaag minder gevaarlijk is durf ik te betwijfelen.

De geluidsbelasting van een figuurzaag is veel kleiner dan die van een decoupeerzaag.

Als je materiaal omhoog trekt moet je een zaagje met grotere tanden gebruiken.

Ten slotte een kinzo kan je niet vergelijken met een machine van Hegner, alle waar is naar z’n geld.

m.v.grt. KvG

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven