Fosforbrons

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #177
    Alex
    Deelnemer

    Op zoek naar messing staf kreeg ik als andwoord van een leverancier:we hebben hier nog wel fosforbrons in verschillende diameters liggen.

    Nu is mijn vraag is dit geschikt om onderdelen van appendages uit te draaien en zijn deze dan met zilver in elkaar te solderen? In oude nummers van Onder Stoom ,128-6 staat alleen iets over fosforbrons als plaat materiaal.

    Groeten Alex

    #2249
    wim600008149
    Deelnemer

    Ja, dat mag. Maar…

    Fosforbrons bevat 0,4% fosfor en is daardoor sneller geneigd bij smeden

    of andere behandelingen, zoals verspanende behandelingen, poreus te worden.

    Gebruik bij het solderen dus altijd toevoegmateriaal met een

    hoog gehalte aan desoxidanten als silicium, aluminium, mangaan en/of

    titaan.

    :)

    #2250
    Alex
    Deelnemer

    Wim

    -Gebruik bij het solderen dus altijd toevoegmateriaal met een

    hoog gehalte aan desoxidanten als silicium, aluminium, mangaan en/of

    titaan.-

    Ik begrijp je uitleg maar wat voor soldeer moet ik dan gebruiken,als ik met bovenstaande zin in de winkel kom kijken ze mij waarschijnlijk schaapachtig aan.Misschien is het toch beter om even verder te zoeken naar gewoon messing(Ms58 bv),dat kan ik gewoon met zilver solderen.

    Groeten Alex

    #2251
    wim600008149
    Deelnemer

    Alex wrote:

    Ik begrijp je uitleg maar wat voor soldeer moet ik dan gebruiken…

    ­čś│

    Sorry Alex,

    Ik ben je domweg vergeten te antwoorden op die specifieke vraag.

    Je mag (moet) zilversoldeer gebruiken, met, zoals altijd in onze hobby, liefst

    voor de zekerheid een zo hoog mogelijk gehalte aan zilver (min. 40%).

    :)

    #2252
    Alex
    Deelnemer

    Inmiddels heb ik wat onderdeeltjes gedraaid uit fosforbrons Het is moeilijker te bewerken dan messing omdat het nogal taai is.Maar met scherpe beitels en niet te grote aanzet lukt het wel. Alleen boren blijft lastig,de boor loopt bij mij af en toe vast.Welk snijmiddel kan ik hier het beste toepassen?

    #2253
    wim600008149
    Deelnemer

    Alex wrote:

    Welk snijmiddel kan ik hier het beste toepassen?

    Bedoel je met “snijmiddel” de toe te passen booremulsie?

    #2254
    Alex
    Deelnemer

    Dat bedoel ik inderdaad ja

    Alex

    #2255
    Anonymous
    Deelnemer

    Hallo, even er mee bemoeien brons of meszink daar gebruik je geen koel middel bij het verspanen, dat heb ik vroeger op school en mijn werk geleerd.

    Brons heeft een als lagers een een goed ollie vasthoudende eigenschap, daar het een beetje poreus is vooraf fosvorbrons.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven