Freelance stoomlocs

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Freelance stoomlocs

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    AJVDHORST
    Deelnemer

Sinds enige tijd bekijk ik alles van modelstoom op het internet en jullie hebben een hele leuke hobby. Het lijkt mij fantastisch als ik in de toekomst ook ooit eens een spoor 5 loc zou kunnen bouwen. Ik heb een aantal vragen. Gezien mijn kennis en vaardigheden zal ik nooit die extreem gedetailleerde kunstwerken kunnen bouwen die ik op de verschillende fotos. Ik zou dus iets erg eenvoudigs willen bouwen maar wel minimaal spoor 3,5 en liefst spoor 5 vanwege het zelf kunnen rijden. Ik ben eigenlijk op zoek naar tekeningen van eenvoudige tweeassige locomotieven voor spoor 5. Wie kan mij hier aan helpen? Nu wil ik ook graag weten of clubs eisen stellen aan de locomotieven (buiten de verplichte gekeurde ketel en asvoedingspomp en handvoedingspomp voor de veiligheid). Moet een tweeassige spoor 5 loc geveerd zijn of mag deze ongeveerd zijn zoals spoor 1 locs? Moet een loc zelf (het passagierskarretje is toch meestal beremd) kunnen remmen? Zou je (misschien extreem voorbeeld) iets eenvoudigs zoals een bingo (spoor 0) met oscillerende cilinders op mogen schalen naar spoor 5? Zijn er dan bezwaren dat een dergelijke loc alleen vooruit kan rijden en niet achteruit? Mag je dus freelance zelf iets bouwen wat rijd op stoom en een gekeurde ketel heeft en dan een clubbaan op? Met andere woorden, worden er ook eisen gesteld aan de constructie en uiterlijk? Moeten wielen voor een verhoogde baan altijd een perspassing hebben of is verlijmen (ik denk af te raden) met loctite toegestaan. Zijn er eisen aan het geleverde (geen rijders ophouden) vermogen van de loc? Zijn er eisen aan een zelfgebouwd passagierskarretje? Heb je verplichtingen om ook af en toe eens met meerdere passagiers te rijden ipv altijd alleen? Worden er door clubleden wel eens ketels gebouwd of draai/freeswerk verricht (tegen betaling) voor derden? Ik hoop dat jullie antwoorden hebben op al deze vragen. Groeten Lex van der Horst

Alex
    Deelnemer

Hoi Lex,

Ik ben blij dat je de weg naar dit forum gevonden hebt, van harte welkom hier. Voor zover ik weet zijn er buiten de veiligheidseisen aan de stoomketel en de verplichte appendages aan de ketel geen eisen waaraan een model loc moet voldoen. Het meeste wordt ingegeven door bedieningsgemak en bruikbaarheid in de praktijk. Ik zou een loc wel veren omdat de wielen dan de rails beter volgen en de kans op ontsporing kleiner is.

Het meenemen van passagiers wordt vaak wel op prijs gesteld, maar is niet verplicht, het aantal wordt bepaalt door de grote van de loc. Je passagiers zullen meestal kinderen zijn – en die vinden het altijd prachtig is mijn ervaring- maar dat geeft je als machinist wel de verantwoording voor hun veiligheid. Je zou het karretje bijvoorbeeld zo kunnen maken dat handen en voetjes afgeschermd worden van de rails. Verder raad ik je aan de bediening van een loc eerst goed onder de knie te krijgen, in het begin ben je gewoon te druk met stoken en het waterpeil. Op Nienoord heeft de Hoofd Machinist van Dienst het laatste woord over de vraag of je passagiers mag meenemen.

Het is inderdaad verstandig om met een eenvoudige loc te beginnen, dan blijft de bouwtijd ook nog te overzien. Ik heb je al in een mail al uitgelegd waarom mijn voorkeur naar spoor 5 zou uitgaan, maar de vraag wat nu een goede beginnerslok is laat ik hier open voor anderen. Misschien een Gezina o.i.d?

groeten Alex

Ha Lex,

Sluit je aan bij een vereniging b.v. http://www.stormpolderrail.nl ik denk dat dat het dichste bij is. Zij kunnen je adviezen geven over hoe en wat.

En als je locomotief af is heb je toch een baan nodig om op te rijden.

Real life praat gewoon een stukje vlotter dan via een forum.

Op 5” lijkt mij inderdaad de Gezina het meest geschikt.

Ik weet niet of je ervaring hebt met metaal bewerken?

Het is niet perse nodig maar het kan wel erig handig wezen.

Daarnaast heb je een behoorlijk machine park nodig of je zal veel bij andere mensen moeten doen. Je kan uiteraard ook werk uitbesteden.

Als eerste zou ik een passagierskar bouwen dan kan je wat ervaring opdoen. Voor de verschillende modellen kun je op het internet inspiratie opdoen. De passagierskar is idd meestal beremt. De mooiste oplossing hiervoor vind ik dat aan de hendel(waarmee je remt) een hydraulic pompje is verbonden wat via een verdeel blokje naar de 2 draaistellen gaat en hier een plunjerte beweegt waaraan de remmen zijn gekoppeld

Je kan de passagierskar op de volgende wijzen bouwen.

Er zijn 2assers

Er zijn 4assers hierbij kunnen of allebij de draaistellen bewegen of eentje zoals bij een Mallet.

Gr. KvG

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Lex,

Kom je uit Montfoort Utrecht of Limburg?

Montfoort Utrecht ligt dicht bij Stoom groep Rading Spoor.

Hier ben ik zelf lid van en kan je daar dan verder mee helpen.

Zelf bouw ik een 7 1/4′ Gezina zandtreinloc welke redelijk simpel te maken is met enige metaal technische kennis.

Maar zoals al reeds vermeldt e.e.a. praat makkelijker op een clubavond of bij iemand thuis.

Verder is het van belang (klein) te beginnen om eventuele teleurstellingen te voorkomen.

Graag helpen we je verder.mvg Rene

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven