Freesbanken

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Roy Wilms
    Deelnemer

Hallo,

een topic over draaibanken hebben we inmiddels uitgebreid behandeld. Nu wil ik graag van jullie de ervaringen met freesbanken horen. Ik heb op dit moment een Opti BF20, en ben er gemiddeld tevreden over. Op zich is het een fijne machine, maar er zijn enkele punten, die erg slecht zijn. Maar misschien komt dit, omdat ik hem meer professioneel gebruik, dan hobbymatig. Ik ben er dan ook over aan het denken, om een grotere machine te gaan kopen. Maar wat moet ik dan kiezen? Optimum heeft op zich mooie, grotere machines, maar of dat is, wat ik moet hebben?

Wat mij aan de BF20 stoort:

-Het hele vario systeem stoort met het meest. Op zich werkt het wel, maar bij grotere gaten boren, en bij het tappen, is het hoogst onhandig. In lage toeren heeft de motor te weinig trekkracht, waardoor hij zelf (bij belasting) het toerental een stuk opvoert. Met als gevolg dat je boor zich vastvreet ofzo. Ook bij het tappen van M10/M12 gaat de machine me iets te hard lopen.

-De mk2 conus van mijn machine klopt niet helemaal. Gevolg hiervan is, dat alle toebehoren alleen maar op de onderste 5mm in de conus “liggen”. Dit is te zien aan de aftekeningen op de schachten. Een boor (die gewoon op de conus moet vasthouden, omdat er geen aantrekdraad in zit), springt uit de conus, als de boor vast komt te zitten in het materiaal. Gevolg is een kras in je conus.

-Het zuiver haaks stellen van de kop blijft erg lastig. Ik zet altijd een klok tegen de spindel, en dan met het handwiel de kop omhoog-omlaag bewegen. Ik heb de kop nu zeer zuiver staan (vlgs de klok) maar toch blijft ie in 1 richting maar nasnijden.

Graag had ik jullie ervaringen vernomen van diverse machines.

Roy

Beunhaas102
    Deelnemer

Tsja, wat is je budget?

Deckel FP-1 lijkt me wel iets voor je of een Macmon (de Zwitserse variant).

[img]http://82.92.244.98/vaneldik.com/catalog/images/3326.JPG[/img]

Automatische voeding, verdraaibare kop, de kop kan naar voren/achteren om de overspanning aan te passen. Leuk machinetje maar kost wel een paar centen.

rudolf50
    Deelnemer

Hallo Roy

Het probleem met de morse conus komt mij bekend voor op de opti BF20.

Bij mijn nieuw gekochte BF20 werd na een 15 min. frezen de kop van de machine erg warm na contact te hebben op genomen met de leverancier moest ik maar met de kop bij hem komen, wat ik zelf al had ontdekt was dat om een conus eruit te krijgen dit met veel geweld moest gebeuren.

Bij inspectie van de leverancier bleek dat de conus te klein was met als gevolg als er een conus in de machine gestoken werd deze alles ontzetten met als gevolg dat de lagers dus danig uitzijn fatsoen gedrukt werden wat weer de warmte in de kop veroorzaakte.

Als oplossing kreeg ik een totaal nieuwe kop die wel goed is en waar de conus redelijk gemakelijk uit gaat nu kan de machine lang lopen zonder dat hij warm wordt

Rudolf Slijkhuis

Roy Wilms
    Deelnemer

Nou, bij een behoorlijke belasting wordt alles wel warm ja, maar dat lijkt me volstrekt normaal. bij mij lijkt gewoon de geometrie van de conus niet goed, waardoor een boorkop, tapkop, freeshouder etc, niet over de volledige lengte van de conus draagt.

Waarschijnlijk ga ik volgende week naar Metavak, een machinebeurs. Kan ik daar eens wat andere machines van optimum bekijken (zoals de F45 en de nieuwe F46, met helaas ook een vario systeem), maar ook 2ehands machines. (als een aciera of een deckel ofzo)

Roy

Beunhaas102
    Deelnemer

De Metavak/gebruikte machinebeurs in Gorinchem, is dat volgende week al weer 😯, dan moet ik even met de baas overleggen want daar wil ik ook wel weer heen (donders lekker eten daar).

Grote kans dat je daar inderdaad een leuke Deckel vind, of misschien wat beurskorting van een Optimum kan afpraten.

Roy Wilms
    Deelnemer

Nou, als je op http://www.werktuigen.nl kijkt, zie je al voor een heel groot deel, wat er aan 2ehands machines te krijgen is in het land.

Roy

trix
    Deelnemer

Ik heb een vraag die wellicht voor jullie mischien heel eenvoudig is maar voor mij niet geheel duidelijk: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een kolomboor en een freesbank, heb zelf al ontdekt dat er op een freesbank een handwiel zit om de voeding van de boorkop te regelen / in te stellen ( ja ja een speurneus, kijk veel naar CSI 😉 ).

maar wat verder nog mischien een ander opname of dat de spindel sterker is i.v.m. zijdelingse krachten.

het lijkt vaak op het eerste oog dat een freesbank net een kolomboor is

ik denk dat dit wel voldoende on topis is, anders verneem ik het wel.

Bij voorbaat dank voor een ieder die de moeite neemt om te reageren

Beunhaas102
    Deelnemer

Een verschil tussen de bewerking boren en frezen, is dat een boor zichzelf centreerd op het voorgeboorde/gecenterde gat, terwijl een frees juist ‘weg wil lopen’. Hierdoor moet een freesbank zwaarder belastbaar zijn en een betere rondloopnauwkeurigheid hebben. Hiervoor heeft een freesbank spantangen en geen boorkop (klemt beter, en centreerd nauwkeuriger). Tevens heeft een freesbank een kruistafel.

Er zijn ook (precisie)boormachines waarbij een kruistafel optioneel is, waardoor je er ook mee kan frezen. Voorwaarde is wel dat er dan een fijnvoeding is voor de boorkop zelf.

[img]http://www.anglo-swiss-tools.co.uk/Resources/Fehlmann3.JPG[/img]

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven