Freesbanken

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 49)
  • Auteur
    arnodekkers1995
    Deelnemer

Oke, dat van die kantentaster snap ik nog steeds niet helemaal, zou ik mijn frezen ook in zo’n kop kunnen zetten?

http://buitelaar.nl/uimages/273_HBM_SNELSPANBOORKOPPEN_(ZWART)-01.jpg

Alleen dan niet van HBM natuurlijk. Voldoet dit ook?

Roy Wilms
    Deelnemer

Nee, een boorkop is heel iets anders als een spantanghouder. Een boorkop is veel minder stabiel, en ook ongeschikt voor zijdelings belasting. Niet doen dus!!!

Je zou eens een keer naar bijvoorbeeld de locloods moeten gaan. Daar leggen ze je alles graag uit. Ze hebben een flink assortiment machines en ook gereedsschappen.

Roy

datema
    Deelnemer

Arno,

Voor pak hem beet 2300 euro krijg je een BF20 l vario van optimum met daarbij : onderzetkast

verdeeltafel

set frezen

volledige set spantangen

opspanset

freesklem(net als op de foto)

Wel met de aantekening dat de freesmachine in de aanbieding was.

De koeling van de frees:

Ik had van mijn modelspoor nog een faller waterpompje,een jerrycan en heb hier tijdelijk een koelpomp van gemaakt.

hornbach had nog wat slang voor mij en het resultaat is dat er een leuk straaltje boorolie bij de frees komt(net genoeg en niet teveel)

Het overtollig boorolie stroomt via een slang weer van de freestafel naar de jerrycan.

Kosten in dit geval nog geen vijf euro.

Maar even een indicatie van wat je ongeveer kwijt bent,voor je aan het frezen toe bent.

Groet,

Evert.

Foks Peter
    Deelnemer

Dit allemaal voor zo’n slordige €2300,00 en dan nog een goede tip om een FALLER waterpompje te gebruiken, om een straaltje boorolie op je frees en of werkstuk te krijgen, het wordt me echt even te veel van het goede.

Sorry heren, een freesbank met, onderzetkast, verdeelapparaat, volledige set spantangen, frezen, opspanset en last but not least een freesklem, moet de hobby toch onderwijl wel op een hoger niveau gaan brengen, nee een Faller waterpomp is het sluitstuk.

Wat dachten jullie van een knijpfles met koelvloeistof (snijolie).. 😯

Ik zou zeggen koop een freesmachine, ga eens verspanen, centreren, etc etc, een ervaren frezer kan met een boorkop frezen, ik zou bijna zeggen, dat hij met een kromme spijker met aangeslepen snijkant een werkstuk weet te maken.

Frezen draaien etc hangt voor 99% aan de inventiviteit van de machinebediener.

Koop een mooie Optimum bank, een freesklem en ga eerst Haaks frezen (koop een meetklok compleet) etc. etc.

Werkstukken maken en ervaring opdoen, daarna ga je kijken of je een verdeelapparaat nodig hebt, hier is ook nog zoveel over te vertellen.

Ik begrijp dat er zo veel mogelijk moet worden aangeschaft voor zo weinig mogelijk aan valuta.

Maak het niet duur en doe eerst eens wat ervaringen op met PUUR het frezen en koop dan wat je werkelijk kunt beheersen en nodig hebt……………maar ga eerst frezen, frezen en nog eens frezen.

Ja sorry een leesbril helpt bij het lezen, maar als je nog niet kan lezen, helpt deze leesbril werkelijk niet.

Groet Peter.

Roy Wilms
    Deelnemer

Peter,

waar heb jij het over? Jij meent dus, dat iedereen maar profesionele spullen moet kopen, en ook een compleet koelsysteem moet gaan aanleggen? Ik heb jaren gekoeld met borsteltjes en sprayflessen (hoe hebben ze het jou geleerd dan op school?), en dat werkt prima. Mijn machines stonden op zolder, en mijn ouders zullen er niet blij mee geweest zijn, als ik alles onder de koelolie had gespetterd. (machines als een bf20 zijn helemaal open, en als je een beetje een fatsoendelijke snijsnelheid aanhoud, spetterd alles overal heen.

Daarnaast hebben wij niet erg vaak zwaar freeswerk. Veel licht verspaanwerk kun je ook prima droog uitvoeren.

Maar ja, dat is mijn mening. Als je een compleet koelsysteem wilt bouwen, ben ik de laatste die je tegen zal houden.

Roy

arnodekkers1995
    Deelnemer

Nou, ik kan een BF20 (dus niet de bf20L ) aankomen, nieuw, voor zo’n €700,-

Nu zou ik daar als eerste natuurlijk een beetje mee willen spelen, daar zal ik iets van een freesklem en een boorkop of iets dergelijks voor nodig hebben. Kunnen jullie een advies geven, wat ik nodig heb om gewoon iets een beetje fatsoenlijk te kunnen frezen?

Gegroet Arno Dekkers

JAM
    Deelnemer

Hallo Arno,

Waarom herhaal je je vraag? Volgens mij heb je al een heleboel goede aanwijzingen gekregen!

Beperk je tot een opspanset en/of een machineklem en beslist een spantang-houder met spantangen (en natuurlijk het meetgereedschap). Verder kan ik me helemaal vinden in de reactie van Peter Foks, ga eerst eens frezen en voel hoe dat werkt!

-Jaap-

Roy, volgens mij heb je de reactie van Peter niet goed gelezen…

Roy Wilms
    Deelnemer

Zoals ik al zei, ga eens naar een fatsoendelijke machinehandel, en laat je eens adviseren.

Maar kun je wel al frezen, of weet je er eigelijk nog niets vanaf?

Roy

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven