De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › freesmachine
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 10 maanden geleden door
Beunhaas102.
- AuteurBerichten
- 20 januari 2008 om 20:45 #2222
Gompy
DeelnemerDe *poelie-oplossing* heb ik een keer gezien op marktplaats. Een handelaar in Spaarnewoude had deze machine omgebouwd en bood deze via marktplaats te koop aan.
Misschien is via google of marktplaats zelf nog te achterhalen wie dit is geweest, ik weet dat hij regelmatig via marktplaats beitelplaatjes ed aanbied.
Intressante link
http://www.embeddedtronics.com/micromill.html En wat betreft onderdelen vervangen van de X1 of X2, het is een klein machientje en moet dan ook als dusdanig gebruikt worden.
Wanneer je probeert om in 1x 3mm staal weg te frezen kan je op je klompen aanvoelen dat je je machine aan het slopen gaat.
Het is een HOBBY-machine en geen kotterbank waar je van een spoorrail 10mm kan afhalen.
Gebruik gereedschap waarvoor het is gemaakt of koop ander gereedschap als het gereedschap wat je hebt niet voldoet waarvcoor je het wilt gebruiken.
21 januari 2008 om 07:24 #2223lonnetje
DeelnemerJe bent op zoek naar een leuk hobbyfreesmachine? Beunhaas kaartte het ook al aan. DE HBM32 van buitelaar; is inderdaad een kopie van een fehlman. Ik heb er zelf ook een en ben er ZEER over te spreken; ik raad je die van harte aan. Simpele machine met betrouwbare techniek. In krachtstroom is het helemaal perfect. Het kan zijn dat je wel de kolom “0” moet stellen (was bij mij zo) maar dat is bij veel koordinatenboormachines het geval (heb dat in de praktijk ervaren). Met wat voelermaat en een meetklok in de hoofdas op het bed krijg je m fijn vlak te staan.
Ik zou niet zo’n black en red kopen. Ik ken veel verhalen van elektronica die de geest geeft en tandheugels welke zorgen voor een ongelijkmatige dieptestelling. Vooral bij kotteren is dat zwaar irritant! Deze twee kwesties deden zich ook voor bij de black en red van mijn neef. Het verhaal van buitelaar was; “tja….het is een hobbymachien”.
Da’s mijn mening, hoop dat je dr wat aan hebt.
21 januari 2008 om 07:48 #2224Sander
DeelnemerIk gebruik mijn X1 zeer regelmatig, naar volle tevredenheid. Qua nauwkeurigheid voldoet de machine voor mij wel. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik een zwaardere machine zou willen hebben, alleen de plaats waar ik mijn mini werkplaatsje heb (zolder) houdt me vooralsnog tegen. Een echte gigant zal het nooit worden iig.
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2432 Iemand bekend met de BF16?
21 januari 2008 om 08:13 #2225Roy Wilms
DeelnemerDe bf16 is het kleine broertje van ee BF20 (van diverse merken). De BF20 bevalt mij goed, maar ben erg ontevreden met het vario systeem. Voor kleiner freeswerk voldoet het prima. maar bij het boren van grotere gaten, en het tappen van bijvoorbeeld M10 ofzo, gaat de machine uit zichzelf harder draaien bij zoveel weerstand. Bij tappen en boren van grote gaten is dit zeer ongewenst. Vandaar dat ik deze ook een keer wil gaan inruilen op een F45 of F46 vario, maar die laatste twijfel ik ook over, gezien het vario systeem. Maar deze machine heeft wel 3 mechanische vertragingen, en een veel sterkere motor. Dus misschien heeft deze dat probleem niet zo.
Ik verwacht dat de BF16 exact hetzelfde is, alleen wat kleiner. Voor hobbymatig freeswerk dus een prima machine.
Roy
21 januari 2008 om 11:50 #2226Beunhaas102
Deelnemerlonnetje wrote:Je bent op zoek naar een leuk hobbyfreesmachine? Beunhaas kaartte het ook al aan. DE HBM32 van buitelaar; is inderdaad een kopie van een fehlman. Ik heb er zelf ook een en ben er ZEER over te spreken; ik raad je die van harte aan.
Heb je ook nog gewerkt met een originele Fehlmann toevallig?
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.