Frequentieregeling

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 76)
  • Auteur
    duyster
    Deelnemer

Ik zit er over te denken mijn Emco Compact 8 te voorzien van een frequentieregelaar. Heeft iemand hier ervaring mee :?:

Wat voor regelaar heb ik nodig? Kan ik een regelaar nemen met driefase ouput en deze direct op de motor aansluiten? Of kan ik beter een regelaar nemen met een enkele fase output?

Verder vraag ik mijn af hoe het zit met de maximale en minimale frequentie.

Het zou mooi zijn als ik de bank 50% sneller kan laten lopen ( 75 Hz). Kan de motor hier tegen?

Krijgt de motor geen koeling problemen als hij heel langzaam draait, bijvoorbeeld op 10Hz, de koelvin zit tenslotte op de motoras?

Kortom allemaal vragen, alle input is welkom.

ArnoldS
    Deelnemer

Hoi Duyster,

Iets over frequentieregelaars:

Allereerst zoek je uit wat voor motor gevoed moet worden voordat je je keuze bepaalt voor een fequentieregelaar. Je hebt namelijk de volgende gangbare configuraties:

– voedingsspanning 230V~/1 fase –> uitgangsspanning 230V~/1 fase

– voedingsspanning 230V~/1 fase –> uitgangsspanning 230V~/3 fase

– voedingsspanning 400V~/3 fase –> uitgangsspanning 400V~/3 fase

Zover ik vermoed is de motor van een Emco Compact 8 een enkelfase motor want je sluit je draaibankje gewoon aan op 230V~ met een stekker, toch? Deze motor kan een 3-fase motor zijn die d.m.v. een condensator en spoel een hulpfase krijgt aangeboden, ik denk echter dat het een gewone 230V~ motor is. Dit moet je aan het motorplaatje kunnen zien.

Dus om kort samen te vatten denk ik dat je bij de eerste catagorie moet kijken. Vervolgens kijk je naar het nominale vermogen. De meest voorkomende vermogens van motoren zijn die van normmotoren en zijn volgens een vaste reeks gedimensioneerd bijvoorbeeld 0,18kW(1/4Pk), 0,37kW(1/2Pk), 0,55kW(3/4Pk), 0,75kW(1Pk). Zelf dacht ik dat je met een Emco Compact 8 op 0,37kW zat, dus de frequentieregelaar moet dat vermogen minimaal kunnen leveren.

Samenvattend je zoekt een frequentieregelaar 230V~/1-fase in en 230V~/1-fase uit geschikt voor 0,37kW.

Ik heb m’n twijfels over het ‘overklokken’ waar jij het over hebt: dit kan uitstekend met gewone 3-fase motoren maar een 1-fase motor zou daar problemen mee kunnen krijgen omdat de condensator en de spoel van de hulpschakeling daar mogelijk niet tegen kunnen.

De prijs van de frequentieregelaar wordt met name bepaalt door:

– vermogenscapaciteit

– overdimensie (sommige frequentieregelaars kunnen b.v. 0,55kW aan terwijl ze eigenlijk verkocht worden voor 0,37Kw

– programeerbaarheid

– uitgebreide parameters voor optimale aanpassing voor de aan te drijven motor

– aansluiting elektrische remweerstand

Tot zover maar even, vraag gerust het hemd van m’n lijf, ik geef hier graag antwoord op.

Vriendelijke groeten,

duyster
    Deelnemer

Beste Arnold,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de motor verleden week onder de draaibank uit gesleuteld en het is inderdaad een 220V 1-Fase motor van 0,37 Kw.

Ik heb via internet de Firma Indumex in Badhoevedorp gevonden. Deze konden mij een passende ( nieuwe ) 0,55Kw driefase motor leveren inclusief een 0,75 Kw frequentieregelaar voor 240 euro :D .

Afgelopen weekend heb ik het spul gemonteerd en het werkt fantastisch. De motor is regelbaar tussen de 10 en 70 Hz, wat overeen komt met 340 en 2380 toeren op de spindel in het hoogste verzet. De motor kan zonder problemen 100 Hz aan, maar ik weet niet of de hoofdspindel 3400 toeren leuk vindt, dat doe ik dus maar niet 🙄 .

Het enigste wat even lastig was, was het instellen van alle parameters in de regelaar. Maar met een beetje geduld was daar goed uit te komen.

Nogmaals, bedankt voor de input.

ArnoldS
    Deelnemer

Hoi Duyster,

Ik ben blij voor je dat je geslaagd bent met je motor/frequentieregelaar-combinatie. Je hebt wellicht opgemerkt dat ik zelf een frequentieregelaar in de verkoop heb, echter die wilde ik je niet opdringen want die is een tikkeltje zwaarder dan je eigenlijk nodig hebt.

De Danfoss-regelaar die ik te koop aanbied is meer voor 3-fase motoren tot 0,55kW zoals die onder een Myford of Harrison draaibank te vinden zijn.

Overige geïnteresseerde forumlezers verwijs ik gaarne naar m’n annonce in de rubriek ’te koop aangeboden’. Vragen over deze regelaar staat iedereen vrij natuurlijk.

Vriendelijke groeten,

Bert
    Deelnemer

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit gekomen van een Myford S7.

Specificaties van de motor zijn:

General Electric

Draaistroom motor

440 Volt 50 Hz

0,37 Kw cos 083

1425 toeren.

De motor is middels een condensator naar 220 V getransformeerd maar heeft nu te weinig vermogen voor de hogere toerentallen.

Mijn opties zijn:

1 Krachtstroom laten aanleggen–> vind ik te kostbaar

2 Een 220 motor aanschaffen met voldoende P, maar kan deze motor ook linksom draaien?

3 Een frequentieregelaar

Mijn voorkeur begint zo langzamerhand uit te gaan naar optie 3. Ik heb al naar van alles gezocht op het net, maar kan nu door de bomen het bos niet meer zo goed zien.

Mijn vragen zijn:

1 Kan ik mbv een freqregelaar weer vermogen krijgen met de huidige motor? Vergelijkbaar met wanneer ik deze motor weer op Krachtstroom terug zou bouwen?

2 Kan ik de motor ook linksom laten draaien?

3 Merk? Danfoss?

Het is mijn eerste activiteit op deze site dus ik hoop dat eea goed overkomt.

Ik hoor graag van u.

Groeten, Bert.

Roy Wilms
    Deelnemer

Ik zou in de buurt eens zoeken naar iemand die veel verstand van electromotoren heeft. Er moet toch ook een goede 220V motor te leveren zijn, die sterk is, en ook beide kanten op kan lopen?

Roy

Gompy
    Deelnemer

Bert wrote:

General Electric

Draaistroom motor

440 Volt 50 Hz

0,37 Kw cos 083

1425 toeren.

De motor is middels een condensator naar 220 V getransformeerd maar heeft nu te weinig vermogen voor de hogere toerentallen.

Je hebt nu nog maar de helft van het motorvermogen over = ~0,19kW

Quote:

Mijn opties zijn:

2 Een 220 motor aanschaffen met voldoende P, maar kan deze motor ook linksom draaien?

3 Een frequentieregelaar

Mijn voorkeur begint zo langzamerhand uit te gaan naar optie 3. Ik heb al naar van alles gezocht op het net, maar kan nu door de bomen het bos niet meer zo goed zien.

Optie 3 is niet toepasbaar wanneer het een 400Volt motor is.

Kijk op het motorplaatje en geef eens de juiste specs weer.

Staat er 240/400V of staat er 400/400V of ster/driehoek ?

Quote:

Mijn vragen zijn:

1 Kan ik mbv een freqregelaar weer vermogen krijgen met de huidige motor? Vergelijkbaar met wanneer ik deze motor weer op Krachtstroom terug zou bouwen?

3 Merk? Danfoss?

1 – ja, haast.

2 – met een frequentieregelaar altijd.

3 – merk maakt niet uit, type wel.

Bert
    Deelnemer

Reject wrote:

Bert wrote:

General Electric

Draaistroom motor

440 Volt 50 Hz

0,37 Kw cos 083

1425 toeren.

Je hebt nu nog maar de helft van het motorvermogen over = ~0,19kW

Quote:

Mijn opties zijn:

3 Een frequentieregelaar

Optie 3 is niet toepasbaar wanneer het een 400Volt motor is.

Kijk op het motorplaatje en geef eens de juiste specs weer.

Staat er 240/400V of staat er 400/400V of ster/driehoek ?

Quote:

Mijn vragen zijn:

3 Merk? Danfoss?

1 – ja, haast.

2 – met een frequentieregelaar altijd.

3 – merk maakt niet uit, type wel.

Hallo Roy en Reject

Alvast dank voor de opmerkingen en antwoorden.

Mijn voorkeur gaat uit naar een frequentieregelaar omdat ik naast de draaibank ook nog een freesmachine en een lasapparaat bezit die op 380 Volt kunnen en in mijn familie zwerft nog ergens een lintzaag rond op 380 Volt, dus…

Ik heb begrepen dat een frequentieregelaar door middel van een schakelaar (volgens info Buitelkaar) voor meerdere apparaten te gebruiken is.

De specificaties van huidige motor op de draaibank heb ik in een vorig bericht al gegeven, maar voor alle duidelijkheid:

Op het specificatieplaatje staat achter ‘soort’: ‘draaistroom’ en achter ‘Volt’: 440 (dus geen 400 of 380 en er staat ook geen 220 of 240 bij). Verder staat er achter ‘schakeling’ het teken ‘Y’.

Electra is niet mijn sterke kant, alhoewel ik wel weet hoe het aanvoelt.

Groeten, Bert.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven