Frequentieregeling

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Hij staat dus in ster (Y) en dan heeft de motor 400V nodig.

Een frequentieregelaar gebruiken voor meedere apparaten raad ik je ten zeerste af.

Wanneer Buitelaar zegt dat het wel kan, vraag dan om een schriftelijke garantie zodat dat bij verbranding van je motoren deze door Buitelaar kosteloos vervangen worden.

Ieder apparaat heeft zijn eigen vermogen, rendement, aanloopstroom, aanlooptijd enz en dat zal je moeten instellen in de frequentieregelaar.

Een motor van bv de lintzaag zal je opblazen als de stroom lager is dan bv van je draaibank, maar ook als de aanlooptijd te kort wordt gekozen.

Maw, je zal voor iedere machine een eigen frequentieregelaar moeten kopen.

Bert
    Deelnemer

Reject wrote:
    Hij staat dus in ster (Y) en dan heeft de motor 400V nodig.

Een frequentieregelaar gebruiken voor meedere apparaten raad ik je ten zeerste af.

Wanneer Buitelaar zegt dat het wel kan, vraag dan om een schriftelijke garantie zodat dat bij verbranding van je motoren deze door Buitelaar kosteloos vervangen worden.

Ieder apparaat heeft zijn eigen vermogen, rendement, aanloopstroom, aanlooptijd enz en dat zal je moeten instellen in de frequentieregelaar.

Een motor van bv de lintzaag zal je opblazen als de stroom lager is dan bv van je draaibank, maar ook als de aanlooptijd te kort wordt gekozen.

Maw, je zal voor iedere machine een eigen frequentieregelaar moeten kopen.

Dank voor de info, Reject,

Voor iets dergelijks was ik al enigszins bevreesd. Het enige waar ik op dit moment wat vermogen voor nodig heb is dus dat draaibankje. Ik ga eens proberen of ik mijn gedachten in de richting van een 220 motor (1 pk) kan dirigeren. Alleen zijn die dingen soms wat aan de lomp-grote kant voor zo’n klein bankje. En als het dan ook nog gaat trillen….

Nou, je bemerkt mijn twijfel. Met een frequentieregelaar loopt de huidige motor waarschijnlijk behoorlijk trillingsvrij en ik kan het toerental instellen zonder de riemen hoeven te wisselen.

Heeft iemand nog een idee, dan hoor ik dat graag.

Groeten, Bert.

Dank en groeten, Bert.

Gompy
    Deelnemer

Wanneer je je motor in ster OEPS….DRIEHOEK !! zet kan hij op 3x 220Volt draaien of met een condensator op 1x 220 Volt.

Er bestaan frequentie regelaars die 1x 220 Volt voeding nodig hebben en waar 3x 220 Volt uit komt, zodat je je instalatie thuis niet hoeft aan te passen.

ArnoldS
    Deelnemer

Juist ja, Reject: De uitgang van de frequentieregelaar met een 230V~ voeding geeft 3x230V~ dat betekend dat een 3-fase motor die normaal op een 3-fase/400V~ stopcontact was aangesloten van ster (Y) naar driehoek moet worden bedraad.

Ga maar na: in de stervorm kom je langs twee spoelen tussen de uiteinden van de ster en moet de spanning hoger zijn (400V~) om de spanning per spoel op 230V~ uit te laten komen.

Nu je achter die frequentieregelaar zit heb je slechts 230V~ tot je beschikking en zal je om de juiste spoelspanning te krijgen steeds op de uiteinden moeten aansluiten van de spoelen en dan kom je dus uit op een driehoek. Tot zover de theorie, nu de praktijk:

In het doosje op de mantel van de motor zie je 6 draadeindjes die door middel van plaatje en moertjes zijn verbonden. In het geval van een 3-fase motor die nog werkt op het 3-fase/400V~ stopcontact zijn er drie uiteinden in een lijn met elkaar verbonden en zijn de andere drie aangesloten op de individuele fasen.

Het omschakelen naar driehoek benodigd voor de uitgang van de frequentieregelaar gebeurt als volgt: Je maakt die moertjes allemaal los en haalt de drie aders van de kabel en die drie plaatjes eraf. Nu leg je de verbindingsplaatjes weer terug maar dan in een III vorm. Hierna leg je elke ader per plaatje erop en schroef je de moertjes weer aan. Controleer of de geel/groene aardedraad geen kortsluiting maakt maar wel is aangesloten op de metalen behuizing en schroef dan het deksel weer op ’t doosje en viola, klaar is ie…

Pfff, ziezo gered bijna een frequentieregelaar naar de philestijnen….

Wat betreft meerdere motoren aansluiten, dat kan best maar je moet even in de gaten houden dat ze liefst gelijk zijn dan wel samen op maximum niet meer stroom verbruiken dan de frequentieregelaar aan kan.

Een goede frequentieregelaar zoals inderdaad een Danfoss VLT2800 kan absoluut goed tegen verkeerd aansluiten, deze meldt het en zorgt dat de motor wordt afgesloten.

Een frequentieregelaar van het type VLT2805 bijvoorbeeld is geschikt voor een motor van 0,55kW of die nu 2-polig, 4-polig (meest gangbare), 6-polig of 8-polig is. Tevens betekend dat natuurlijk elke lichtere motor van bijvoorbeeld 0,37kW hiermee ook aangestuurd kan worden.

Oh ja: en natuurlijk kan je de motor weer terugbouwen en gewoon weer gebruiken op een 3-fase/400V~ stopcontact, maar waarom zou je. Je bent veel flexibeler qua opstelling want er is altijd wel een 230V~ stopcontact in de buurt. Natuurlijk kun je linksom èn rechtsom draaien en… Je hebt de beschikking over een variabel toerental dat in elk gewenst toerental is in te stellen (bij een Danfoss) van 0 tot 264% oftewel van 0.1Hz tot 132Hz ZONDER dat de motor hieronder lijdt! Je moet alleen bij langdurig gebruik bij lagere toerentallen (draadsnijden) onder de zeg 30Hz een ventilatortje er tegen aan zetten want dan doet het waaiertje niet zo veel meer voor de koeling. En een power dat je hebt bij lage toerentallen echt super.

Bert, ik kan je een frequentieregelaar absoluut aanraden en met een goede gebruiksaanwijzing kan je bijna geen fouten maken, dus ik zou zeggen: Go for it!

Gompy
    Deelnemer

De frequentieregelaar gaat echt niet stuk als de motor in ster zou staan ipv driehoek, hooguit wordt de motor (te) warm.

Ook omgekeerd, driehoek ipv ster zal voor de frequentieregelaar geen probleem zijn als deze goed is ingesteld.

De stroombeveiliging zal aanspreken en de frequentieregelaar uitschakelen.

Bert
    Deelnemer

Reject wrote:
    De frequentieregelaar gaat echt niet stuk als de motor in ster zou staan ipv driehoek, hooguit wordt de motor (te) warm.

Ook omgekeerd, driehoek ipv ster zal voor de frequentieregelaar geen probleem zijn als deze goed is ingesteld.

De stroombeveiliging zal aanspreken en de frequentieregelaar uitschakelen.

Beste allen,

Ik heb denk ik voldoende bruikbare tips om op strooptocht te gaan. Ik las nog wel ergens op een site iets over ‘vervuiling’ / ruis die kan ontstaan in je lichtnet bij gebruik van een frequentieregelaar. Hierdoor zou gevoelige apparatuur (pc) storing kunnen ondervinden. Heeft iemand hier nog ervaringen mee? Ikzelf denk dat het bij grotere vermogens eerder voor zal komen.

Verder kreeg ik van iemand nog de tip om in plaats van toetsen om het toerental te regelen het handiger is om een regelaar met een potmeter aan te schaffen. Ook de aanloopsnelheid van de draaibank zou je dan makkelijk kunnen beïnvloeden.

Ik voel me intussen net een elektrotechnicus.

Bert.

Gompy
    Deelnemer

Iedere frequentieregelaar heeft een analoge (weerstand, stroom of volt) ingang, anders zou het een softstarter heten.

Zou er inderdaad *ruis* geproduceerd worden, dan hadden een dikke 250 man problemen met hun pc om nog maar te zwijgen van de etteleijke servers die plat zouden gaan bij ons op het werk.

Er hangen zo’n 200 frequentieregelaars in ons bedrijf, van enkele kWatts tot meer dan 750kW.

Zou me dus maar geen zorgen maken.

ArnoldS
    Deelnemer

Hallo vaklieden,

Reject, je bedoeld dat met een potmetertje of (ingangen) toetsen ‘meer’ en ‘minder’ kun je zelf handmatig het toerental regelen. Ter vergelijking: een sofstarter is een apparaat dat er voor zorgt dat de aanloopstroom bij een elektromotor binnen de perken blijft door de aanstuurfrequentie (en dus het toerental) geleidelijk te laten toenemen tot 50Hz. Hierdoor vermijdt je het gebruik van een ster/driehoekschakeling.

De thyristor-technologie welke is verwerkt in zowel de softstarters als frequentieregelaars veroorzaakt helaas nog altijd z.g.n. derde harmonischen welke een netvervuiling en ongewenste stromen opleveren. Een goede installatie met bijpassende netfilters kan al veel ellende besparen.

Een ander verschijnsel is de z.g.n. EMC uitstraling. Dit zijn elektromagnetisch storingen welke nadelig kunnen zijn voor allerlei gevoelige apparatuur. Een goede metalen kast met bijbehorende geaarde afschermingen (kooi van Faraday) kan ook hier de EMC uitstraling tot een minimum beperken. Bijzonder hierbij is te vermelden dat ik op de jongstleden beurs ‘Elektrotechniek’ een nieuw type frequentieregelaar heb gezien die door de uitsturing van zuivere sinus-golven EMC vrij is http://www.nfodrives.se/en/index.htm . Laten we dat maar goed nieuws noemen.

Reject, ik mag hopelijk wel aannemen dat in het bedrijf waar je werkt ook diverse maatregelen genomen zijn om de bijverschijnselen van frequentieregelaars tot een minimum te beperken, toch?

Vriendelijke groeten,

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven