Frequentieregeling

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

@Beunhaas102

Ik denk dat jouw motor bij 50 Hz 2800 rpm maakt, maar dat je op de freq-regelaar 100_%_ uitleest ipv 100_Hz_.

De meeste displays van de freq-regelaars kan men instellen wat men wil uitlezen, input van: mAmpere, weerstand, Voltage, pulsen – output van: freq / rpm, vermogen, stroom, enz.

Zou de motor werkelijk onder normale omstandigheden 1400 rpm maken, dan *fluit* hij gegarandeerd bij 2800 rpm.

Tevens zou de slip van de motor bij een verdubbeling van de freq gigantisch zijn, vooral als hij daar niet op geconstrueerd is, dat de motor behoorlijk heet wordt en (te)veel stroom trekt (oorzaak / gevolg).

Lowietje
    Deelnemer

Vergeet niet dat als je op lage toeren draait de koeling van de motor niet meer voldoende is

er zijn speciale ventielator opzetten die er voor zorgen dat de motor continu gekoeld word.

Beunhaas102
    Deelnemer

Reject wrote:

@Beunhaas102

Ik denk dat jouw motor bij 50 Hz 2800 rpm maakt, maar dat je op de freq-regelaar 100_%_ uitleest ipv 100_Hz_.

De meeste displays van de freq-regelaars kan men instellen wat men wil uitlezen, input van: mAmpere, weerstand, Voltage, pulsen – output van: freq / rpm, vermogen, stroom, enz.

Zou de motor werkelijk onder normale omstandigheden 1400 rpm maken, dan *fluit* hij gegarandeerd bij 2800 rpm.

Tevens zou de slip van de motor bij een verdubbeling van de freq gigantisch zijn, vooral als hij daar niet op geconstrueerd is, dat de motor behoorlijk heet wordt en (te)veel stroom trekt (oorzaak / gevolg).

Het is een 1380rpm/50Hz motor, en volgens mij loopt ie nu echt gewoon op 100Hz (in ieder geval sneller als voorheen). De motor loopt zoals gezegt eigenlijk op alle toerentallen prima. Er is een aanlooptijd geprogrammeerd van 5sec., en dat lijkt afdoende voor de motor om netjes zijn toerental op te bouwen. Daar moet ik bij zeggen dat dit dus nog onbelast is, misschien dat het een probleem gaat geven als het de massa van de draaispil in beweging moet brengen. De man die de motor heeft omgebouwd (380V -> 230V) en de regelaar heeft ingeregeld is in de 60, en kwam mij zeer bekwaam over. Hij zei me dat hij vaker met Rotor motoren had gewerkt en dit type ook wel met een ander toerental te verkrijgen was, dit kan ik evt. nog wel nagaan.

Wat jij zegt klinkt me ook wel logisch. Alleen ik heb hier zelf niet heel veel verstand van. Dat de koeling (zeker bij een lang laag toerental) tekort schiet, daar heb ik zelf ook al over nagedacht, maar dit lijkt me met een extra fan aardig op te lossen? Is mijn motor nu gevaarlijk? Dat je niet zonder consequenties een toerental kan verdubbelen is me duidelijk, maar toch Rotor is wel een stuk kwaliteit. Graag je mening hierover. Mocht het geheel zo toch niet helmaal ok zijn, dan laat ik hem terug programmeren naar 50Hz, en neem ik 2 poelieverhoudingen om eenzelfde toerenbereik te houden. Mja liever heb ik het niet omdat ie dan niet meer volautomatisch is…

Gompy
    Deelnemer

Wij zullen nooit een freq-reg programmeren hoger dan 60 Hz, maar dan hebben we het over normale motoren.

Er zijn uitzonderingen die op 75 Hz staan, kortstondig.

Normale motoren moeten 100Hz kunnen hebben, zij het kortstondig en nooit in duurtijd.

Er zijn wel motoren te koop welke standaard uit de fabriek geschik zijn voor 100 Hz, hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

De fabriek test normale motoren op 200Hz, maar dan komen de wikkelingen er al aardig uit, kan je zien aan de lamellen die over de ankerwikkelingen zijn geslagen, het anker is niet vlak meer.

En wat is gevaarlijk……uit een vliegtuig springen, oversteken, sigaretje roken ?

Persoonlijk zou ik eens de toeren meten, liefst belast, bij 100 Hz (zou dan 2800 rpm moeten zijn) en kijken wat de slip is.

Is de slip >10% (1 a 2% moet kunnen), dan zou ik er zeker niet aan beginnen om de motor te gebruiken op 100Hz.

Deze site geeft een uitgebreide informatie http://www.engineering-online.nl/?subj=energietechniek&content=frequentieregelaar

<>

§ 1.5 Regelen boven de 50 Hz.

Tot 50 Hz. wordt de spanning evenredig met de frequentie geregeld. Maar de frequentieregelaar is ook in staat om een hogere frequentie tot 400 Hz. te creëren. Het is alleen niet mogelijk om een hogere spanning aan de uitgang te krijgen dan de inkomende spanning. Dit betekend dat de frequentie wel verhoogd kan worden maar dat de spanning niet hoger wordt dan 380 V. De V/Hz. lijn boven de 50 Hz. wordt dus een horizontale lijn. Hierdoor zal het koppel van de motor boven de 50 Hz. afnemen bij een gelijkblijvend vermogen. De motor kan nu ook minder overbelasting verdragen omdat het kipkoppel nu veel dichter bij het nominale koppel ligt. Hierdoor kan een motor door schok belasting op eens tot stilstand komen.

Beunhaas102
    Deelnemer

Dat laatste klinkt vrij logisch, ik wil er uiteindelijk idd een digitale toerenteller ophebben. Zoals gezegt, word voor een CNC machine, en dan zet je toch vaak aardig wat voor. Ik zal het straks in de gaten houden, en anders moet ik inderdaad het toerenbereik maar opdelen door verschillende poelieverhoudingen.

john
    Deelnemer

Geachte heer Duyster,

ik wil ook graag mijn compact 8 kloon ombouwen naar frequentie regeling.

ik heb indumex benaderd maar zij willen graag de specificaties van de aan u geleverde motor en frequentie regelaar hebben.

kunt u deze aan mij doorgeven ?

met vriendelijke groet,

John Groenen

Beunhaas102
    Deelnemer

:?:

Je post is me niet helemaal duidelijk? Is dit een gekopieerde email of iets dergelijks? Vraag je een ander nu naar de gegevens van je draaibank en een regelaar die je nog aan moet schaffen?

De gegevens van de motor kan je in ieder geval zo aflezen van het typeplaatje.

Mark2007
    Deelnemer

Als je aan een bedrijf een vraag stelt om een freq regelaar en ze beginnen te vragen naar een nieuwe motor en welke freq regelaar erbij hoort dan zou ik in iedergeval al het vertrouwen in zo’n bedrijf verloren hebben.

mark

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven