Frequentieregeling

8 berichten aan het bekijken - 49 tot 56 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Bij iedere freq-reg verlies je vermogen.

Een motor levert alleen zijn vermogen bij het aangegeven toerental wat op het motorplaatje staat.

Bij een 1 fase motor wordt er meestal aan fase aansnijding gedaan, er wordt een stukje van de sinus afgekapt.

Bij een echte freq-reg varieert de freq, maar ook dat vindt een motor niet fijn.

Bij een laag toerental van de (3 fase) freq-reg wordt de motor bloedheet.

Je zal altijd met je tandwielen / poelies moeten blijven werken wil je niet in notime je motor verbranden.

john
    Deelnemer

zie de ervaring van dhr. Duyster:

duyster wrote:

Ik heb de motor verleden week onder de draaibank uit gesleuteld en het is inderdaad een 220V 1-Fase motor van 0,37 Kw.

Ik heb via internet de Firma Indumex in Badhoevedorp gevonden. Deze konden mij een passende ( nieuwe ) 0,55Kw driefase motor leveren inclusief een 0,75 Kw frequentieregelaar voor 240 euro :D .

Afgelopen weekend heb ik het spul gemonteerd en het werkt fantastisch. De motor is regelbaar tussen de 10 en 70 Hz, wat overeen komt met 340 en 2380 toeren op de spindel in het hoogste verzet. De motor kan zonder problemen 100 Hz aan, maar ik weet niet of de hoofdspindel 3400 toeren leuk vindt, dat doe ik dus maar niet 🙄 .

Het enigste wat even lastig was, was het instellen van alle parameters in de regelaar. Maar met een beetje geduld was daar goed uit te komen.

Bij ons op de club worden er verschillende lokomotieven aangedreven door 3 fase motoren. Ik kan je vertellen dat het uit de kunst werkt.

Als je je motor een beetje overdimensioneerd en hij goed gekoelt wordt is het een mooie uitbreiding op de mogelijkheden die je al hebt.

Veel mensen die hun bank ombouwen naar b.v. cnc zorgen met de freqentieregeling ervoor dat er met een constante snijsnelheid wordt gesneden. Er zijn natuurlijk bepaalde marges aan het regelen van je motor maar het is wel erig handig.

Je kan eventueel een freqeuntieregelaar kopen die van één fase 230 drie fases genereerd O.a. Kevin Damen van http://www.damencnc.com verkoopt ze.

Gr. KvG

Beunhaas102
    Deelnemer

john wrote:

Mark2007 wrote:

Hoezo hangt er nu geen motor onder dan ?

jazeker wel, maar is ee 1 fase 230 volt motor.

voor de combinatie met een frequentie regelaar heb ik een 3 fase motor nodig.

de firma die de regelaar levert kan ook de bijpassende motor leveren.

een setje dus.

Sjeck je PB 😉

Beunhaas102
    Deelnemer

[img]http://fotos.marktplaats.nl/kopen/8/0f/ECrjTk/58CvTDMbRZgXNNw==.jpg[/img]

Iemand nog een regelaartje nodig voor 0,55kW motor? 60€ lijkt me een redelijke prijs.

Klik

Gompy
    Deelnemer

Deze kan je niet zomaar gebruiken als de vorige gebruiker er *iets* ingeschoten heeft via de interface.

Niet alle parameters zijn met de toetsen in te stellen.

john
    Deelnemer

Gompy wrote:

Deze kan je niet zomaar gebruiken als de vorige gebruiker er *iets* ingeschoten heeft via de interface.

Niet alle parameters zijn met de toetsen in te stellen.

Klopt helemaal, ik heb de adverteerder vorige week gemailt, want de prijs stond mij wel aan.

helaas, de BOB, BAB of hoe het ook mag heten zit er niet bij.

de interface om de parameters in te stellen zit er niet bij, dit zou nog eens 40 a 50 euro er bij gaan kosten……………

ik kijk nog even verder……….. maar bedankt voor het afspeuren van Marktplaats :D

wim jan
    Deelnemer

ik heb dezelfde freq regelaar met boekje ,en heb zonder problemen alle parameters kunnen veranderen

8 berichten aan het bekijken - 49 tot 56 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven