Frequentieregeling

8 berichten aan het bekijken - 57 tot 64 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Berichten
  • #3147
    Gompy
    Deelnemer

    Ik heb er een stuk of honderd in ons bedrijf zitten en nog steeds kan ik niet alle parameters met de knopjes veranderen…….ook al heb ik het zelfde aantal boekjes.

    #3148
    hhogendoorn
    Deelnemer

    Beunhaas102 wrote:

    john wrote:

    Mark2007 wrote:

    Hoezo hangt er nu geen motor onder dan ?

    jazeker wel, maar is ee 1 fase 230 volt motor.

    voor de combinatie met een frequentie regelaar heb ik een 3 fase motor nodig.

    de firma die de regelaar levert kan ook de bijpassende motor leveren.

    een setje dus.

    Sjeck je PB 😉

    Er is bij http://www.microchip.com een aplicatie sheet :AN967 .

    Dit is een beschrijving van een enkel fase motor met een 3 fase regelaar.

    ik ben deze nu aan het bouwen met de pic16F72 + de L6384 half bridge driver.

    Hans

    #3149
    Gompy
    Deelnemer

    Even voor de duidelijkheid, dit is GEEN appalicatie voor een 3 fase motor !

    Het is een applicatie voor een motor met hulpwikkeling.

    #3150
    hhogendoorn
    Deelnemer

    Gompy wrote:

    Even voor de duidelijkheid, dit is GEEN appalicatie voor een 3 fase motor !

    Het is een applicatie voor een motor met hulpwikkeling.

    En op blz 4 dan van AN967 ? Hier is een motor met hulpwikkeling vlgs mij aangestuurd met een 3 fase regelaar?

    Groet , Hans

    #3151
    Gompy
    Deelnemer

    Rechts staat de motor met de vermelding……start winding – main winding.

    (de start winding wordt normaal gesproken uitgeschakeld nadat de motor is aangelopen)

    De genoemde motor moet je het zien als een wasmachinemotor met condensator.

    Ipv en op de plaats van van de condensator is nu een freq-regelaar aangesloten.

    Het zelfde kan je bereiken door de wasmachinemotor te voorzien van een *dimmer*.

    Enigste nadeel van een dimmer is dat je vormogensverlies hebt in laag toerengebied.

    Nadeel met genoemde AN967 is dat je maar 1 kant op kan draaien met de motor.

    Op blz 5 figuur 7 zie je ook dat de 3 fase sinus niet 120 graden verschoven ligt tov elkaar, hier wordt nl de draairichting bepaald.

    Er is wel een mogelijkheid om een 3 fase motor met dit schema aan te sturen, maar dan moet er een andere PIC gebruikt worden en de sourcecode moet herschreven worden.

    #3152
    ArnoldS
    Deelnemer

    Gompy wrote:

    Bij iedere freq-reg verlies je vermogen.

    Een motor levert alleen zijn vermogen bij het aangegeven toerental wat op het motorplaatje staat.

    Bij een 1 fase motor wordt er meestal aan fase aansnijding gedaan, er wordt een stukje van de sinus afgekapt.

    Bij een echte freq-reg varieert de freq, maar ook dat vindt een motor niet fijn.

    Bij een laag toerental van de (3 fase) freq-reg wordt de motor bloedheet.

    Je zal altijd met je tandwielen / poelies moeten blijven werken wil je niet in notime je motor verbranden.

    Rob,

    Stofzuigmotoren, huisventilatoren, en regelbare handboormachines worden in toerental geregeld door eenvoudige electronica op basis van faseaansnijding. Dit werkt prima als je niet veel vermogen nodig hebt, want die verminderd namelijk exponentiëel met toerentalvermindering.

    Frequentieregelaars werken op één merk na (NFO zie http://www.nfodrives.se/en/index.htm )op basis van pulsbreedtemodulatie die een arbeidsresultante geeft die redelijk overeenkomt met een sinus. Het typische piepgeluid die je hoort bij een frequentiegeregelde motor wordt veroorzaakt door die eerder genoemde pulsen. (Bovendien rampzalig voor een goede EMC) Bij lagere frequenties blijft het vermogen van een motor gelijk en dus ook de stroom, terwijl de koelwaaier ontworpen is voor koeling bij het normtoerental. Bij lagere frequenties loopt dus een gelijkblijvende stroom die meer warmte oplevert omdat de koelwaaier te weinig luchtkoeling kan geven. Een motor kan echter uitstekend bij lagere frequenties blijven functioneren, echter op voorwaarde dat de koeling gelijk blijft. Belangerijk is natuurlijk wel dat je een minimum toerental kiest die de motor bij belasting niet ‘stalled’ (stil laat staan). Dit is afhankelijk van de kwaliteit van motor en frequentieregelaar.

    Wellicht voor sommigen nodeloze info, maar zo steken we wat van elkaar op, niet? 😉

    Vriendelijke groeten,

    #3153
    Gompy
    Deelnemer

    Kleine correctie, bij lage toerentallen blijft het electrisch (!) vermogen gelijk, het mechanisch vermogen (koppel) van de motor neemt af.

    #3154
    ArnoldS
    Deelnemer

    Helemaal juist, zie ik wist dat er iets was met die stroom in het lage toerentalbereik. Een aantal frequentieregelaars laten namelijk een iets hogere stroom toe om dat koppel weer te compenseren alleen daar kunnen inderdaad niet alle motoren tegen. De warmte onstaan in de wikkelingen van de motor moeten ook goed naar het buitenomhulsel kunnen worden afgevoerd, daarom wordt er in sommige gevallen gekozen voor overdimensionering of speciale motoren die goed weg weten met deze warmteontwikkeling. Een standaardmotor heeft dat dus over ’t algemeen niet en kan bij langdurig gebruik in de lage toerentallen de geest geven door de niet af te voeren warmte. Daarentegen denk ik dat voor normaal gebruik in het hobbycircuit een normale motor in het lage toerentalbereik best nog wat kan hebben mits niet al te lang en als er een stevige ventilator de boel koel houdt.

    Wat vindt je overgens van die NFO-drives frequentieregelaar? Ik heb er een demo van gezien op de beurs Elektrotechniek en met een EMC meter was er geen spoortje van storing waar te nemen. Ook dat typisch piepgeluid was niet aanwezig. Prachtige oplossing voor delicate situaties zoals in ziekenhuizen, luchthavens enz… Ze vinden wat uit tegenwoordig!

    Vriendelijke groeten,

8 berichten aan het bekijken - 57 tot 64 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven