Frequentieregeling

8 berichten aan het bekijken - 65 tot 72 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Gompy
    Deelnemer

Dat piepen is de omvormer van de freq-reg.

Eerst richt men de 240/400/700 Volt gelijk, daarna verhoogt men de spanning dmv kleine trafo’s (zie ze als kleine bobines) met een freq van zo’n 400 kHz tot meer dan 5000 Volt (dat is ook het piepen wat je hoort)

Door nu met een lagere freq te werken en andere trafo’tje (bobines) te gebruiken verdwijnen de piepgeluiden.

De ouderwetse blik trafo’s zijn nu vervangen door ringkerntrafo’s met een ferritkern waardoor het blikpakket geen resonantie meer veroorzaakt.

Nadeel van ferrit is dat ze snel kunnen verzadigen bij hogere freq, vandaar ook de freq verlaging van de omvormers.

Hogere freq geven ook meestal hogere EMC-storingen, daarom is bv zendapparatuur ook in metalenbehuizing gemonteerd.

Tevens is het is makkelijker / goedkoper om hogere spanningen te verwerken dan hogere stromen met electronica, ook qua afmeting van de vermogens componenten.

Bedenk maar eens hoe groot een thyristor moet zijn die 100 Amp moet kunnen schakelen bij 10 Volt of een die 10 Amp bij 100 Volt schakelt.

De *koperbanen* in de thyristor bij 100 Amp moeten vele malen dikker zijn dan die van 10 Amp terwijl een hogere spanning geen invloed heeft op de dikte van de *koperbanen*.

Door pulsjes naar de uitgaande electronica te sturen van een bepaalde tijdsduur kan men het uitgaande Voltage regelen, korte puls lage spanning, lange puls hogere spanning.

Iedere puls wordt gemonitoord wat voor spanning deze genereerd aan de uitgang, is de spanning te hoog dan knijpt men de puls eerder af – de spanning te laag dan verlengt men de puls.

Tevens varieert men het aantal pulsjes welke de sinus opbouw creeert waardoor de freq weer varieert, minder puljes is een lage freq – veel pulsjes is een hogere greq.

Deze laatste regel is eigenlijk het belangrijks, minder pulsjes wil ook zeggen minder (mechanisch) vermogen, men mist immers een volle sinus ondanks dat men dat wel probeert te creeren door het aantal *spikes* van de sinus opbouw zo hoog mogelijk te houden.

Veel freq geregelde motoren zijn uitgerust met een losse koelventilator.

Er is geen motor die het prettig vindt om in welke freq dan ook aan en uit gezet te worden (dat doet nl iedere freq.reg) en zal daarom dan ook meer warmte creeeren.

Een (mechanisch) vermogensverlies van >20% bij freq geregelde motoren is vrij normaal, vooral in het lage toerengebied.

Men moet dan ook rekening houden dat men een grotere motor moet monteren om gelijkwaardig te kunnen werken.

Wanneer men nu al last onder vindt dat bv de draaibank te licht is, dan zal men na het monteren van een freq.reg daar helemaal last van onder vinden.

Ron Hoover
    Deelnemer

Beste mensen, heb wat vragen:

Heb onlangs een Eurotherm FR gekocht via MP (230 in 3 x 230 uit) :D . Nou staat er in de instructie dat je beslist afgeschermde kabel moet gebruiken. Als ik “Google”, dan lees ik daar wat verschillende meningen over. Hoe zit dat met de ervaringen op dit forum? Motorkabel is kort, maar een meter of 3 er vandaan staat wel m’n servertje (meterkast) te draaien… Verder vraag ik me af of zo’n ding achter de aardlek kan of niet (zit een RFI filter in…).

En als laatste: ik lees ook tips dat FR’s het best in een stalen kastje zouden zitten (Faraday..).

JAM
    Deelnemer

Hallo Ron,

De reden dat je afgeschermde kabel moet gebruiken is omdat een frequentieregelaar een sinusvormige aansturing creëert door de spanning van 230Volt in pulsen naar de motor te sturen. Omdat dit met een hoge frequentie gebeurt, en vooral met steile flanken, zal een niet afgeschermde kabel als antenne gaan werken en zal een forse radio storing het gevolg zijn.

Korte kabels ‘stralen’ mogelijk nog meer als lange kabels (resonantie verschijnselen) dus dit is geen criterium.

Of e.e.a. achter een aardlek kan dat weet ik niet maar er is wel meer apparatuur waar een RFI filter in zit (b.v. computer). Waarschijnlijk hangt dit er van af hoe groot de condensatoren zijn in het filter: RFM (Read the F* Manual)!

Een FR behoort zelf voldoende afscherming te hebben om zonder extra kast goed te functioneren zonder de omgeving te verstoren.

Wellicht heb je hier iets aan…

Groet,

Jaap

Mark2007
    Deelnemer

heel veel zaken hebben een rfi filter, denk maar eens aan wasmachines en droogtrommels, ik heb ooit eens een bauknecht wasmachine gehad die bij het aanzetten nog wel eens de aardlek van 30mA eruit liet gaan.

Je ziet wel eens dat ze geen afgeschermde kabel gebruiken maar dan de kabel laten gaan door een metalen spiraalslang die dan weer afgeschermd is, in mijn hoofd komt dan snel het idee op van metalen doucheslang, als die dik genoeg is dan zou je daar je kabel doorheen kunnen voeren als je niet aan afgeschermde kabel kan komen.

Mark

Bert
    Deelnemer

Beste frequentieregelaarbezitters en anderen,

Heb ook nog een vraag over het gebruik van frequentieregeling.

Ik gebruik voor mijn draaibank (220V) een frequentieregelaar (Danfoss vlt 2000 serie). Voor het wisselen van de draairichting van de motor gebruik ik een schakelaartje dat aan de regelaar verbonden is.

Ik zou graag de originele schakelaar van Myford weer in ere willen herstellen.

Mijn vraag is of ik tussen de drie draden van regelaar naar draaibankmotor deze schakelaar mag inpassen. Mij is altijd voorgehouden dat er tussen regelaar en motor ‘niets’ mag zitten.

Wie weet me dit te vertellen.

Dank en groeten, Bert.

Ron Hoover
    Deelnemer

OK mensen,

Hartelijk dank voor het antwoord. Gaat dus afgeschermde kabel worden. Van de prijs gaan we niet dood. Wilde het alleen graag weten. Van die aardlekschakelaar kom ik dan vanzelf wel achter. Ben trouwens wel erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van Bert. Was n.l. van plan de originele schakelaar van m’n Emco te gebruiken… Als dat niet kan moeten er dus een andere list verzonnen worden 😆 Kan volgens mij ook met de afstandbesturing…

JAM
    Deelnemer

De frequentieregelaar kan het best direct op de motor aangesloten worden, dus zonder gebruikt te maken van de bestaande schakelaars.

Vaak kun je deze nog wel gebruiken voor het bedienen van de frequentieregelaar. meestal zitten er meerdere contacten in zo’n schakelaar dus is er dan wel een ‘vooruit’ en een ‘achteruit’ contact te vinden. Blijft over een mooie plaats voor de snelheidsregelknop te vinden :D

-Jaap-

Bert
    Deelnemer

Dank voor je antwoord JAM.

Ik denk dat ik je raad ga opvolgen. De snelheidregelaar plaats ik gewoon dicht in de buurt van het displeetje van de freqregelaar.

Nog een vraagje:

Aan de bovenzijde van de freqregelaar zit een rijtje aansluitklemmen (Danfoss VLT 2015), onder andere voor de omkeerschakelaar. Weet jij JAM of iemand anders of daar ook klemmen bijzitten voor het aansluiten van een noodstop.

Dank, Bert.

8 berichten aan het bekijken - 65 tot 72 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven