Frezen/boren onder een hoek

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Frezen/boren onder een hoek

  • Dit onderwerp bevat 6 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren geleden door Jan.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #303
    Alex
    Deelnemer

    Om Jans zijn vraag te beantwoorden eerst maar een nieuw topic gemaakt. We gaan het hier hebben over het boren en frezen van kanalen in een cilinderblok uit massief materiaal

    Quote

    “Tja, we kennen het probleem, het kost meer werk om die kanaaltjes e.d en dan ook nog onder een vervelende hoek boren, frezen.

    Hoe deden ze dat vroeger ook alweer. “

    Volgens mij kun je het blok het beste onder de juiste hoek opspannen dmv een kantelbare tafel of door vulplaten onder het werkstuk of de machineklem. Op het moment dat ik er daadwerkelijk mee aan de gang ga maak ik foto’s van de oplossingen die ik kies en zet dan wel e.a online, hier of op mijn eigen site.

    Ik hoop dat anderen hier ook willen vertellen hoe zij dit doen.

    Groeten Alex

    #2809
    Jans
    Deelnemer

    Alex wrote:

    Om Jans zijn vraag te beantwoorden eerst maar een nieuw topic gemaakt. We gaan het hier hebben over het boren en frezen van kanalen in een cilinderblok uit massief materiaal

    Quote

    “Tja, we kennen het probleem, het kost meer werk om die kanaaltjes e.d en dan ook nog onder een vervelende hoek boren, frezen.

    Hoe deden ze dat vroeger ook alweer. “

    Volgens mij kun je het blok het beste onder de juiste hoek opspannen dmv een kantelbare tafel of door vulplaten onder het werkstuk of de machineklem. Op het moment dat ik er daadwerkelijk mee aan de gang ga maak ik foto’s van de oplossingen die ik kies en zet dan wel e.a online, hier of op mijn eigen site.

    Ik hoop dat anderen hier ook willen vertellen hoe zij dit doen.

    Groeten Alex

    Beste Alex,

    Dat vind ik tof van je. 😉

    Ik zie het wel verschijnen.

    m.v.g

    Jans

    #2810
    Frits
    Deelnemer

    Hallo boormeesters,

    Om ergens een schuin gat te kunnen boren, slijp of frees ik eerst ter plekke een klein vlakje zo haaks mogelijk op de booras. 😉

    Als je daarna daarin gaat boren loopt de boor niet weg. :P

    Het is trouwens toch al lastig om op het juiste punt te beginnen.

    Zoals Alex al voorstelde, klem het werkstuk goed in een verstelbare klem op een XY tafel.

    Veel succes.

    Frits

    #2811
    Sander
    Deelnemer

    Hoewel ik een beginner ben, ik heb onlangs ook schuin moeten boren ( tbv een borging voor mijn vliegwiel ). Ik heb eerst met een centerboor een beginnetje gemaakt, zodat de boor niet wegloopt, en dat ging goed.

    #2812
    mmaidnz
    Deelnemer

    Ik had hetzelde idee als Frits,maar ik dacht na het frezen van een plat stukje,dan een centerboor gebruiken om te voorkomen dat de boor gaat”lopen”.Overigens nog nooit gedaan,dus ik ben benieuwd hoe het uitkomt.A>u.b fototjes als het lukt ;

    m.v.g.Hans.

    #2813
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Ik zet altijd liever de kop onder een hoek. Maar dat komt misschien ook, omdat ik geen kantelbare klem heb. Dan idd eerst een klein plat vlakje frezen, en daarna boren.

    Roy

    #2814
    Jan
    Deelnemer

    Hallo allemaal

    Ja ik doe het zelfde als Roy, dus de boorkop schuin zetten.

    Maar voor ik begin boor ik op de juiste plek een heel klein putje, wel met de zelfde diameter als het gat. daarna zet je de boorkop of het wekstuk onder de juiste hoek om het gat te boren.

    Groeten Jan

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven