De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Frezen/boren onder een hoek
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 2 maanden geleden door
Jan.
- AuteurBerichten
- 26 januari 2007 om 14:00 #303
Alex
DeelnemerOm Jans zijn vraag te beantwoorden eerst maar een nieuw topic gemaakt. We gaan het hier hebben over het boren en frezen van kanalen in een cilinderblok uit massief materiaal Quote
“Tja, we kennen het probleem, het kost meer werk om die kanaaltjes e.d en dan ook nog onder een vervelende hoek boren, frezen.
Hoe deden ze dat vroeger ook alweer. “
Volgens mij kun je het blok het beste onder de juiste hoek opspannen dmv een kantelbare tafel of door vulplaten onder het werkstuk of de machineklem. Op het moment dat ik er daadwerkelijk mee aan de gang ga maak ik foto’s van de oplossingen die ik kies en zet dan wel e.a online, hier of op mijn eigen site.
Ik hoop dat anderen hier ook willen vertellen hoe zij dit doen.
Groeten Alex
26 januari 2007 om 16:38 #2809Jans
DeelnemerAlex wrote:Om Jans zijn vraag te beantwoorden eerst maar een nieuw topic gemaakt. We gaan het hier hebben over het boren en frezen van kanalen in een cilinderblok uit massief materiaal
“Tja, we kennen het probleem, het kost meer werk om die kanaaltjes e.d en dan ook nog onder een vervelende hoek boren, frezen.
Hoe deden ze dat vroeger ook alweer. “
Volgens mij kun je het blok het beste onder de juiste hoek opspannen dmv een kantelbare tafel of door vulplaten onder het werkstuk of de machineklem. Op het moment dat ik er daadwerkelijk mee aan de gang ga maak ik foto’s van de oplossingen die ik kies en zet dan wel e.a online, hier of op mijn eigen site.
Ik hoop dat anderen hier ook willen vertellen hoe zij dit doen.
Groeten Alex
Beste Alex,
Dat vind ik tof van je.
😉 Ik zie het wel verschijnen.
m.v.g
Jans
26 januari 2007 om 17:40 #2810Frits
DeelnemerHallo boormeesters, Om ergens een schuin gat te kunnen boren, slijp of frees ik eerst ter plekke een klein vlakje zo haaks mogelijk op de booras.
😉 Als je daarna daarin gaat boren loopt de boor niet weg.
Het is trouwens toch al lastig om op het juiste punt te beginnen.
Zoals Alex al voorstelde, klem het werkstuk goed in een verstelbare klem op een XY tafel.
Veel succes.
Frits
26 januari 2007 om 20:28 #2811Sander
DeelnemerHoewel ik een beginner ben, ik heb onlangs ook schuin moeten boren ( tbv een borging voor mijn vliegwiel ). Ik heb eerst met een centerboor een beginnetje gemaakt, zodat de boor niet wegloopt, en dat ging goed. 26 januari 2007 om 20:31 #2812mmaidnz
DeelnemerIk had hetzelde idee als Frits,maar ik dacht na het frezen van een plat stukje,dan een centerboor gebruiken om te voorkomen dat de boor gaat”lopen”.Overigens nog nooit gedaan,dus ik ben benieuwd hoe het uitkomt.A>u.b fototjes als het lukt ; m.v.g.Hans.
29 januari 2007 om 08:58 #2813Roy Wilms
DeelnemerIk zet altijd liever de kop onder een hoek. Maar dat komt misschien ook, omdat ik geen kantelbare klem heb. Dan idd eerst een klein plat vlakje frezen, en daarna boren. Roy
1 april 2007 om 15:09 #2814Jan
DeelnemerHallo allemaal Ja ik doe het zelfde als Roy, dus de boorkop schuin zetten.
Maar voor ik begin boor ik op de juiste plek een heel klein putje, wel met de zelfde diameter als het gat. daarna zet je de boorkop of het wekstuk onder de juiste hoek om het gat te boren.
Groeten Jan
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.