Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren Gasmotor Otto-Langen 1867 ???

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #1741
    frans Reyners
    Deelnemer

    Mijn volgend project is deze gasmotor.

    De tekeningen heb ik doch ik zoek iemand die ervaring heeft met het bouwen van deze motor.

    Normaal loopt deze motor op waterstofgas of acciteleen doch dit is me te gevaarlijk dus wil ik werken met gewoon gas, een onsteking en ontsteekkaars (bougie).

    Graag een reactie over Uw ervaring.

    Frans Reyners

    Opitterkiezel 223/0.1

    3960 Bree tel: 089 461306 of 0494 600 493.

    tel

    #11227
    frans Reyners
    Deelnemer

    wie interresse heeft in de tekeningen , graag melden.

    Frans

    #11228
    val
    Deelnemer

    Is dit jou nieuw project? Loopt op “towngas”= aardgas of niet?

    https://youtu.be/A0yRO6O7jds

    Mvg

    #11229
    frans Reyners
    Deelnemer

    Dat is inderdaad de motor. Normaal loopt hij op waterstofgas of acciteleen doch dat is me te gevaarlijk.

    Dus laat ik hem op but-/propaan-gas lopen in combinatie met een onsteekkaars (bougie).

    Vandaag begonnen aan de cilinder 240mm lang.

    Frans

    #11230
    Ed
    Deelnemer

    Town gas is stadsgas wat voor het aardgas tijdperk ook in Nederland gebruikt werd. Beslist geen waterstofgas.

    Ed

    #11231
    val
    Deelnemer

    fout van mij… towngas/stadsgas is geen aardgas! wel en voorloper ervan.

    Lichtgas of stadsgas is gas dat in een gasfabriek wordt geproduceerd door steenkool te verhitten zonder toetreding van zuurstof.De precieze samenstelling verschilde per gasfabriek, maar de brandbare hoofdbestanddelen waren steeds waterstofgas, methaan en koolmonoxide. Koolmonoxide(geurloos, reukloos) is giftig, en brengt dus( nog steeds) gevaar met zich mee bij lekkage .(goed verluchten!) De verbrandingswarmte bedraagt 17,5 à 20 MJ/m3. In de jaren zestig werd het stadsgas vervangen door aardgas.

    Acetyleen heeft andere eigenschappen. Zo is het gas kleurloos maar niet reukloos. Het gas heeft een soort knoflook achtige geur. Daarnaast is het een reactief gas dat heel brandbaar is en brede explosiegrenzen heeft in luchtmengsels! Het produceert dus een zeer hete vlam (meer dan 3000 gr. C.) in de aanwezigheid van zuurstof.

    Propaangas,butaangas, LPG of vloeibaar petroleumgas wordt rechtstreeks gewonnen uit ruwe olie en gas. Ook bij het raffineren van aardolie komt propaangas vrij. Propaangas verandert onder druk in een vloeistof, waardoor we het gemakkelijk kunnen opslaan en vervoeren, bijvoorbeeld in gastanks en gasflessen. Het is kleurloos als vloeistof en onzichtbaar als gas, maar er wordt een geur aan toegevoegd uit veiligheid.Het grootste verschil tussen butaan en propaan is de reactie van beide gassen op lage temperaturen. U kan butaan bij temperaturen rond het vriespunt niet meer gebruiken. Daarentegen kan je propaan blijven gebruiken bij temperaturen tot – 42°C.

    In aanwezigheid van zuurstof is de vlam max 2850°c

    #11232
    frans Reyners
    Deelnemer

    Bedankt voor de technische uitleg over het soort gas.

    Na heel veel youtube filmpjes te hebben bekeken komt het er eigenlijk op neer dat de grote museumversies allen op acciteleen draaien met waakvlam. de ontploffing gebeurd via een waakvlam in een verschuifbare bakschuifkamer tot in de cilinderruimte in drie standen.

    Helaas is dit systeem niet bruikbaar met butaan of propaan vermits de verbranding in de verplaatsbare bakschuif niet standhoud.

    Hierdoor ben ik verplicht (helaas) om de ontsteking niet via waakvlam doch via een bougie te criëren.

    ps.: een bougie was in 1867 nog niet uitgevonden.

    Ondertussen ben ik al goed opgeschoten met het project. Misschien dat het in Wijchen zal draaien????

    Frans

    #11233
    val
    Deelnemer

    Calciumcarbide (ook Carbid, karbiet of carbuur),.

    In een carbuurlamp zit een waterreservoir waaruit, na een nauwkeurige en lastige afstelling, water op het carbid druppelt waardoor ethyn = acytheleen ontstaat. Het acytheleen gas kan vervolgens gebruikt worden als brandstof doordat het gas slechts langs een brander (waakvlam) kan verdwijnen.

    Frans: Werkt jou “gasmotor” niet volgens dit principe? mvg Valère

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven