Gat centreren?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #583
    Frits
    Deelnemer

    Hallo,

    Mijn probleem is het volgende. In een blokje aluminium van 10 x 10 x 22 mm wil ik een gecentreerd gat boren van 4 mm in de lengte richting.

    Maar telkens zit het gat aan het begin wel goed, maar de boor komt er niet in het centrum er uit. Afwijkingen in verschillende richtingen van ruim een halve millimeter zijn heel gewoon.

    Het blokje staat haaks in de machineklem, waardoor gaat die boor nu aan het zwerven? Het gaatje is met een centreerboor voorgeboord. De boor komt zo van de fabriek.

    Weet iemand iets om het boren te verbeteren?

    bij voorbaat dank.

    Frits

    #5655

    Controleer de parallelheid van je boorpinole eens.

    #5656
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Hmm, 22mm is ook wel een eind met een 4mm boor. Raak je zoals de spanen ed. wel goed kwijt?

    #5657
    Gompy
    Deelnemer

    Het klinkt misschien raar, maar snelheid is de oplossing.

    Des te sneller de boor draait des te rechter boor je.

    Houd je niet aan de boortabel want dan gaat het je nooit lukken.

    Je moet overigens wel heel veel koelen en rustig aan boren.

    #5658
    Roy Wilms
    Deelnemer

    En bij aluminium vooral veel lossen, aangezien de spanen meestal flink gaan vastkoeken.

    Roy

    #5659
    v.d.Hoest
    Deelnemer

    Centergat in het midden gaat het best bij hoge toerentallen en een kleine aanzet dus niet te snel diep gaan.

    sucses [/list]

    #5660
    Mark2007
    Deelnemer

    veel snijolie gebruiken, zeker bij aluminium want daar is de kans groot dat er een beetje aluminium blijft ‘plakken’ aan de punt van de boor en dan de boor een beetje zijn eigen weg gaat volgen.

    Hoge snelheid en weinig druk gebruiken.

    Mark

    #5661
    Gompy
    Deelnemer

    Geen snijolie gebruiken, maar spiritus bij aluminium.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven