gat draaien

• Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door Zore.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    oomke
    Deelnemer

Ik heb een staf van 30 rond rvs, hierin moet een gat van 13 mm komen (kopse kant) Kan iemand mij vertellen hoe ik dat het beste kan doen. Kan ik dat met een beitel doen of liever met boor 13. Het gaat uiteraard op de draaibank. Nu heb ik het geprobeerd met een beitel maar die gaat niet lekker naar binnen, misschien niet genoeg ruimte hiervoor.

ger
    Deelnemer

Gat eerst voorboren op 11 of 12 mm.

Dan uitdraaien met een beitel, zorg wel dat je beitel overal vrij is in het gat , behalve het snijdende gedeelte natuurlijk ;)

Als bijvoorbeeld de onderkant het gat raakt , wordt je boorbeitel naar boven gedrukt.

Eventueel smeren , want rvs is niet het meest makkelijke metaal om te draaien,

Gewoon rustig laten snijden , komt het allemaal goed

:wink:

Mark2007
    Deelnemer

en kijken wat voor gat je erin wil, een vlakke rand aan de binnenkant(als er bijvoorbeeld een lager in moet) of schuin of er helemaal doorheen want dat bepaalt wat voor soort beitel je het beste kan gebruiken.

mark

Erik.B
    Deelnemer

Wat voor gat moet het worden? Door lopend of blind?

Je kan het met een boor van 13 prima doen, maar dat hangt er van af hoe precies het gat moet worden.

– center boren

– voor boren, 6 mm is groot genoeg

– en tenslotte met boor van 13 boren in een laag toeren tal en goed koelen/smeren.

Als je het met een beitel wilt doen zul je deze ongeveer 0,1 tot 0,2 mm boven het center plaatsen. Als je het gat gaat verspanen (bewerken) word de beitel naar beneden gedrukt. Door de beitel iets hoger te stellen voor kom je dat deze onder het center word (weg) gedrukt.

Toerental voor het draaien met HSS (snelstaal) in rvs

35×1000 / 3,14 x 13 = 144,8 omw/min

150 omw/min heb je denk ik wel op je machine zitten.

Het is gewoon doen, dan ontdek je het meest hoe je het moet aan pakken.

Erik

oomke
    Deelnemer

Erik.B wrote:

Wat voor gat moet het worden? Door lopend of blind?

Je kan het met een boor van 13 prima doen, maar dat hangt er van af hoe precies het gat moet worden.

– center boren

– voor boren, 6 mm is groot genoeg

– en tenslotte met boor van 13 boren in een laag toeren tal en goed koelen/smeren.

Als je het met een beitel wilt doen zul je deze ongeveer 0,1 tot 0,2 mm boven het center plaatsen. Als je het gat gaat verspanen (bewerken) word de beitel naar beneden gedrukt. Door de beitel iets hoger te stellen voor kom je dat deze onder het center word (weg) gedrukt.

Toerental voor het draaien met HSS (snelstaal) in rvs

35×1000 / 3,14 x 13 = 144,8 omw/min

150 omw/min heb je denk ik wel op je machine zitten.

Het is gewoon doen, dan ontdek je het meest hoe je het moet aan pakken.

Erik

Ga het straks proberen, bedankt voor de reactie.

trix
    Deelnemer

voorop gesteld, ik ben geen ervaren draaier.

maar zou je b.v. ook 12.8 mm kunnen boren en vervolgens het gat ruimen met een daarvoor geschikte ruimer ?

Erik.B
    Deelnemer

Dit is prima te doen. maar hier gebruik je om het gat beter te krijgen een zo genoemde drie lippen boor van bvb 12.8.

Gat voor boren met 12.6.

De drie lippen boor maakt het gat beter rond en is het geruimde gat beter op maat ;)

Toeren tal van deze boor ligt ongeveer het zelfde als een ruimer.

Als je deze boor niet hebt, of niet weet te vinden, kun je het altijd nog uit draaien met een binnen beitel. Zorg er wel voor dat alles in één op spanning gedaan wordt.

Succes!

Beunhaas102
    Deelnemer

Afhankelijk van hoe diep het gat moet worden zou je evt. ook een 13mm 2 snijder vingerfrees kunnen gebruiken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven