De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Gaten boren in aluminium?
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 12 maanden geleden door
theo.
- AuteurBerichten
- 23 augustus 2007 om 21:11 #390
Greenman
DeelnemerHallo allemaal, Dit is allemaal behoorlijk nieuw voor mij. Ik ben onlangs begonnen aan het bouwen van een simpele hetelucht motor (model ‘Viebach’). Daarvoor moet ik enkele onderdelen maken van dun (1 mm) aluminium. Het lukt me echter niet om fatsoenlijke, ronde gaten te boren in de aluminium plaat. Ik gebruik een kolomboormachine op de laagste snelheid, met gebruik van snijolie. Toch ‘hapt’ de boor steeds in het materiaal waardoor ik driehoekige gaten krijgen?
😳 Zoals ik al zei, dit is behoorlijk nieuw voor mij. Ik heb alleen simpel gereedschap. Is er iemand met meer ervaring die mij verder kan helpen? Alvast bedankt!
p.s. als het motortje af is, zal ik een foto ervan op het forum plaatsen
23 augustus 2007 om 21:52 #3436Beunhaas102
DeelnemerWat voor snijolie gebruik je, speciale aluminium snijolie? Of alcohol/petroleum? Hoe span je het werkstuk op?
Boor je de gaten in stappen (dus eerst klein voorboren en dan steeds groter)? Hoe groot moet het uiteindelijke gat worden?
23 augustus 2007 om 22:02 #3437Greenman
DeelnemerBeste Beunhaas102 Ik heb ooit een flesje olie gekocht: Universal Tapping Oil. Dat heb ik gebruikt. Ik heb de aluminium plaat met lijmklemmen vastgeklemd op een houten plankje. Dat heb ik op de boortafel gelegd.
De gaten moeten 5 en 8 mm groot worden. Ik heb verscheidene pogingen gedaan, waarbij ik eerst een 3 mm gat heb geboord en daarna met de 5 mm boor ben verder gegaan. Steeds was het resultaat dat er happen zaten in het aluminium en dat de randen van het gat ‘opgestuwd’ waren. Hierdoor ontstonden dikke stukken aan de randen van het gat.
Weet jij/iemand waar het hier fout gaat?
23 augustus 2007 om 22:05 #3438Alex
DeelnemerDe boor moet je ook onder een iets andere hoek slijpen, namelijk 140 graden ( staal 118) dus een iets spitsere punt. Verder is de snijsnelheid in aluminium hoger dan in staal, al hangt dit af van de soort aluminium, waarschijnlijk loopt je boor juist te langzaam. En als snij/ koelmiddel gebruikten wij altijd spiritus en geen olie. Groeten Alex
24 augustus 2007 om 05:15 #3439Roy Wilms
Deelnemeruhm, een punt van 140 graden is “botter” dan 118 graden. Niet scherper dus! Wij gebruiken op ons werk hiervoor trapboren. Deze zijn speciaal voor in dunne plaat te boren. Eerst een gaatje van bijvoorbeeld 4mm boren. Daarna met de trapboor doorgaan, totdat je de goede diameter hebt.
http://www.toolspecial.com/images/10502854.jpghttp://www.toolspecial.com/images/10502854.jpg” class=”bbcode_url”> Hoe hou je het plankje met je plaatje vast? Op het bed geschroeft of met de hand? Gewoon alles goed vastzetten, en dan moet het bij kleine gaten met een normale boor ook best gaan. Alleen grote gaten is lastig.
Roy
24 augustus 2007 om 05:52 #3440pe1mix
DeelnemerMij hebben ze hier jaren terug een trucje voor geleerd. Stel dat je een gat van 8 mm nodig hebt, eerst voorboren met b.v. 3 mm zodat de punt van de 8 mm boor er goed in kan.
Plaat neerleggen en zo uitrichten dat de punt van de grote boor in het midden van het gat uitkomt.
Een stukje schuurlinnen op het gat leggen, uiteraard groter dan het gat.
Dan voorzichtig onder constante druk het gat boren.
Ik heb er wel altijd een stuk hout o.i.d. onder zodat de boor na het doorboren van de plaat wel materiaal te verspanen heeft.
Ook leg ik het linnen met de korrels naar boven, anders krast het te veel.
Mij is verteld dat dan het schuurlinnen de binnenkant van de boor opvult en de boor dan niet zal happen.
De uitleg zal destijds wel beter geweest zijn maar ik ben elektronicus en dit is hetgeen is blijven hangen.
Misschien dat iemand anders de uitleg wat technischer/beter kan doen?
😆 Belangrijk is het om de boor constant onder druk te houden, als je de boor omhoog haalt dan een nieuw stukje schuurlinnen gebruiken!
En ja.. ik weet het, schuurlinnen laat de boren slijten,…. maar het staat hier zo makkelijk onder handbereik naast de kolomboormachine. Met een stukje textiel of zo zou het ook moeten gaan.
Zo heb ik gaten tot 9,5 mm in blikplaat van 0,5 mm geboord.
Wel goed uitkijken voor de vingers!
Succes Eric.
24 augustus 2007 om 06:12 #3441Beunhaas102
DeelnemerBoor je wel eerst een centergat? 24 augustus 2007 om 06:25 #3442pe1mix
DeelnemerBeunhaas102 wrote:Boor je wel eerst een centergat?
Ik boor, zoals gezegd, eerst voor met b.v. 3 mm.
Dat gat er in krijgen lijkt me voor de meesten geen probleem.
Ik center dat gewoon even met de hand en dan boren.
Daarna de truc met het linnen…….
Groeten Eric.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.