Gaten boren in aluminium?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Gaten boren in aluminium?

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #3443
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Goed opspannen doet wonderen….

    #3444
    Greenman
    Deelnemer

    Bedankt voor al deze tips. :D Ik ga er dit weekend zeker mee aan de slag.

    Alex gaf in zijn reactie aan dat mijn snelheid mogelijk te laag is. Ik heb altijd problemen om het juiste toerental in te schatten bij de diverse soorten materiaal. Heeft één van jullie misschien een goede tabel of verwijzing waar ik deze informatie kan vinden?

    Groeten en alvast een prettig weekend!

    #3445
    Roy Wilms
    Deelnemer

    De waardes zoals die in vele tabellen staan, zijn voor ons onbruikbaar. Wat voor toerental had je zelf gekozen? Bijna iedereen (ook professioneel) gebruikt te lage snelheden om echt goed te verspanen. Vooral met draaien. (onze draaibanken kunnen nieteens goed aluminium verspanen, omdat ze te weinig vermogen hebben, om bijvoorbeeld bij 4000 toeren (wat bijna geeneen cnventionele bank haalt) nog flink wat te kunnen verspanen.

    Volgens mij is boren in staal 80meter/minuut. In aluminium zo’n 150 ofzo? Dit zou bij een boor van 8mm, 3200 rpm zijn!!!!

    gewoon op je gevoel afgaan.

    Roy

    #3446
    Gompy
    Deelnemer
    #3447
    Foks Peter
    Deelnemer

    Hallo verspaners,

    Dunne plaat waar in verhouding tot de dikte een groot gat in geboord moet worden, dus 1mm plaat een gat van 8mm.

    Gebruik ik een z.g. verzink-frees (zie afb)

    [img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Verz-Frees.JPG[/img]

    Zo’n verzinkfrees is verkrijgbaar in maten voor verzonken inbusbouten, bijvoorbeeld 6,3mm, 8,3mm, 10,4mm, etc. tevens zijn ze verkrijgbaar in hele milimeters.

    Met dit setje wat ik heb boor ik m’n grote gaten in dunne plaat.

    De frees moet wel scherp zijn natuurlijk, freeskern voorboren en gelijk een frees van 8mm. In een voorgeboord gat van 3mm. dit werkt perfect hapt niet en je krijgt een prachtig rond gat.

    Dunne plaat van staal 0,4mm, aluminium 0,75mm, maar ook m’n gaten voor appendages op een koperen ketel boor ik met deze verzinkfrezen.

    Als ondergrond gebruik ik een hardhouten boorblok.

    Ik zou zeggen probeer maar.

    Groeten peter Foks.

    #3448
    Rob
    Deelnemer

    Geplaatst door moderator ovv de heer B. van der Steen:

    Vanwege het feit dat ik het niet voor elkaar krijg in te loggen op het forum (onkunde denk ik) wil ik via u toch even reageren op het topic “boren in plaat materiaal – aluminium”.

    Ik stuur u hierbij een vertaling uit het boek Model Locomotive boiler making van Alec F. Farmer, van het stukje dat gaat over het boren van de gaten voor vlampijpen in een vuurkist.

    De boor is een normale spiraalboor (in zijn geval 1/2″) die is aangepast op de manier die een instrumentmaker aan de schrijver heeft getoond en die ideaal is voor het boren in (dun) plaatmateriaal. (Ik heb dit zelf toegepast in koper, messing, aluminium en zelfs dun staal). Van de boor wordt de punt afgeslepen zodat er in het midden een kleine punt van ca. 2 mm. blijft staan. De boor verder zo slijpen dat aan de buitenomtrek een “mesje” overblijft. Met wat trial and error is dit resultaat goed te bereiken.

    De werkwijze voor het boren is als volgt: boor op de afgetekende plaats een gaatje van 2 à 3 mm. Dit gaatje dient als centreerpunt voor het hierboven genoemde puntje aan de grote boor. Het mesje aan de buitenomtrek snijdt keurig een cirkeltje en het overige materiaal wordt in vorm van een mooie spiraal verwijderd. Om het mesje als eerste doorbreekt eindigt het boren met een mooi uitgesneden schijfje materiaal. Materiaal goed ondersteunen met een blokje hout. Boren met matige snelheid en flink koelen als het kan.

    Als bijlage nog een paar gescande foto’s uit het boek van Alec Farmer .

    Ik hoop dat sommige leden hier hun voordeel mee kunnen doen,

    Met vriendelijke groet,

    B. van der Steen

    Aanvulling moderator: aluminium laat zich tijdens het boren/ verspanen goed koelen/smeren met spiritus.

    WEL VOORZICHTIG MET OPEN VUUR

    Een laatste opmerking, dergelijke boren zijn ook bij de DHZ zaken te koop, ze zijn dan bedoeld als houtboor, in aluminium doen ze het echter ook best.

    [img width=550 height=396]http://forum.onderstoom.nl/userimages/5_krul.jpg[/img][img width=550 height=353]http://forum.onderstoom.nl/userimages/5_boorkrul_A-farmer.jpg[/img]

    #3449
    Greenman
    Deelnemer

    Beste hobby-genoten,

    Ik heb dit weekend verschillende van jullie tips in de praktijk gebracht. En met succes: het is gelukt perfect ronde gaten te boren in het 1 mm dikke aluminium! :D

    Wat ik heb gedaan:

    tip 1: de snelheid aanpassen

    Heb ik gedaan volgens een tabel van internet. Ik kwam voor 5 mm gaten op 1100 rpm. Dat zit niet op mijn kolomboor dus heb ik ‘m ingesteld op 950 rpm.

    tip2: beter opspannen

    Ik had eerst de plaat met lijmklemmen op een onderliggend plankje geklemd. Nu heb ik op mijn werkstuk vastgeschroefd tussen een lat eb het onderliggend plankje. Daarna in de machineklem gezet.

    tip 3: koelen met spiritus

    Ik heb nog brandspiritus staan voor bij een gourmet-setje. Dat heb ik gebruikt.

    tip 4: gebruik van schuurlinnen

    Op internet heb ik gelezen dat het ook met andere stof kan. Hiervoor heb ik uit een doodnormale zakdoek (katoen) een stukje van 2×2 cm geknipt. Dit heb ik in spiritus gedoopt (zie tip 3) en op de plek gelegd waar ik ging boren. Ik heb voorgeboord met een 3 mm boortje.

    Welke van jullie tips precies hebben gewerkt weet ik niet. Ik heb de bovenstaande 4 tips tegelijk gebruikt (niet afzonderlijk) met als resultaat perfect ronde gaten, zonder happen, rafeling op opstuwing aan de randen.

    Allen bedankt voor jullie tips! Ik hoop dat ik niet te lang van stof ben geweest 😳 en dat andere weer profijt hebben van deze beschrijving.

    #3450
    theo
    Deelnemer

    Er is maar een manier om gaten te boren in heel dun plaat ( zelfs 0,3 mm ) neem 2 stukjes dik aluminium of messing ( 5 tot 6 mm ) boor er in het midden een gaatje van 1 mm in, doe dat ook in het dunne stukje plaat.

    Doe op een pennetje van 1 mm eerst een van de dikke stukjes materiaal, daarna het dunne plaatje en daarna het andere stukje dik materiaal, klem het goed vast op elkaar haal het pennetje er uit er boor steeds een groter gaatje door het geheel. Het bovenste gat in het dikke plaatje geleid de boor naar beneden, de boor kan geen zijdelingse beweging maken, er zal een fraai rond ontstaan en ( bijna ) geen bramen bevatten.

    Gebruik altijd Olie tijdens het boren dat mag, voor amateur gebruik, alle soorten smeerolie zijn mits geen dunne olie zoals blanke olie.

    Theo

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven