gebroken tap verwijderen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek gebroken tap verwijderen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Erik
    Deelnemer

Hallo stoomgenoten,

Bij het maken van de cilinders voor mijn nieuwe loc lette ik even niet goed op (jaja haast), en ja hoor, bij het laatste gat wat ik moest tappen (m2) voor de cilinderdeksels brak mijn tap 😥

Wat nu? een stuk brons weggooien en een nieuwe cilinder maken?

Het was het laatste stuk brons wat ik had, dus een loc met één bronzen en één messing cilinder vond ik niet zo’n elegant idee.

Maar hoe krijg je zo’n tap er uit. Na enig googelen bleek dat er veel meer onvoorzichtige hobbyisten zijn, en de simpelste oplossing (letterlijk :) ) was het blokje brons in verdund zwavelzuur zetten en de tap laten oplossen. Zo gezegd zo gedaan, een beetje water in een glazen potje, voorzichtig zwavelzuur (super ontstopper van de bouwmarkt 98%) erbij (bril op, handschoenen aan). Dit geeft een heftige reaktie waarbij veel warmte vrijkomt. Er vormde zich schuim (ontsnappend waterstof) boven het gat met de tap, dus er gebeurde wel wat. Na een nachtje rust bleek er een stukje van ongeveer 1 mm van de tap verdwenen te zijn. Hierna gebeurde er weinig meer, dus ik ververste het zuur. Dit ging zo een paar dagen door, maar het resultaat was niet super. In mijn schuur is het heel koud, dus uiteindelijk kwam ik op het idee om het potje “Au bain marie”te verwarmen. In een pannetje met water op een klein pitje op het gas (mijn vrouw was die dag weg). Dit gaf een spectaculair resultaat: in een dag was het restant van de tap verdwenen : :D

Groetjes van Erik

Erik.B
    Deelnemer

hey Erik;)

Super dat het gelukt is! Dit was bij mij wel bekent over het uit etsen van een tap maar wist niet hoe dat ging. Had het eigenlijk nooit nodig.

Super tip:)

Erik

marcel s
    Deelnemer
    Ed
    Deelnemer

Hallo Erik,

Even wat recht zetten. Voor ontstopper wordt NaOH gebruikt, oftewel

natriumhydroxyde hierdoor worden de aanwezige vetten verzeept en dus oplosbaar in water. In geen geval H2SO4 of zwavelzuur.

Mvg.

Ed

Erik
    Deelnemer

Hallo Ed,

Het klopt inderdaad dat er meestal NaOH (natronloog) wordt gebruikt als ontstopper. Op mijn fles superontstopper staat echter duidelijk dat het 98% H2SO4 (zwavelzuur) bevat. Je kunt het dan ook niet overal zomaar krijgen. Mijn bouwmarkt (de Bouwhof in Zoetermeer) heeft het wel. Je kunt ook bij een garage proberen om accuzuur te krijgen. Dit is ook verdund zwavelzuur. Gewone ontstopper (NaOh ) zal het staal van de tap niet oplossen, het tast wel het brons aan. Niet gebruiken dus!

Hartelijke groeten,

Erik

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven