Gebruik van BORAX bij zilver solderen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Gebruik van BORAX bij zilver solderen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #1556
    johntw
    Deelnemer

    Vroeger (50 jaar terug) op de technische school gebruikten we Borax bij het hardsolderen.

    Nu zie je overal Flux 6 of een ander type Flux *** voor verschillende temperaturen.

    Is Borax niet meer te gebruiken, of is het moeilijker te verkrijgen ?

    En wat zijn de verschillen in smeltbad en vloeien van het zilver?

    Wie kan mij hier een advies in geven

    #10680
    Snipper
    Deelnemer

    Volgens mij werd borax gebruikt bij messingsolderen, want het smelt pas bij 800 graden.

    Het kan hiervoor nog steeds gebruikt worden.

    Flux 6 smelt bij 500 graden , en het silversoldeer zo ongeveer vanaf 600 graden.

    Hieruit kan je opmaken dat bij laagsmeltende zilversoldeer de borax zijn werk niet kan doen omdat het te koud blijft.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven