Geluid

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    rammstein
    Deelnemer

Hallo mensen,

Ik ben een grote fan van Stirling motoren omdat ze bijna geluidsloos

ronddraaien, maar na een paar modellen waarvan ik de schaal vergroot heb, verliezen ze toch veel vermogen door de verminderde efficientie.

Nou ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een “stille” stoommachine

van +/- 1 pk. Het moet dus een dubbelwerkende langzaamdraaier worden met veel massa met een condenser.

Is er iemand die mij in een bepaalde richting kan sturen qua ontwerp of type machine? Ik heb al een beetje gelezen en veel modellen gezien maar ze zijn allemaal luidruchtig.ik weet dat veel mensen het geluid van een stoommachine zeer mooi vinden, ik ook maar niet 24/7 in mijn huis..

Ik ga richting 1 van de eerste stoom machines, de atmosferische motor met een water tube boiler.

Het is weer een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

john
    Deelnemer

rammstein wrote:

Hallo mensen,

Ik ben een grote fan van Stirling motoren omdat ze bijna geluidsloos

ronddraaien, maar na een paar modellen waarvan ik de schaal vergroot heb, verliezen ze toch veel vermogen door de verminderde efficientie.

Nou ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een “stille” stoommachine

van +/- 1 pk. Het moet dus een dubbelwerkende langzaamdraaier worden met veel massa met een condenser.

Is er iemand die mij in een bepaalde richting kan sturen qua ontwerp of type machine? Ik heb al een beetje gelezen en veel modellen gezien maar ze zijn allemaal luidruchtig.ik weet dat veel mensen het geluid van een stoommachine zeer mooi vinden, ik ook maar niet 24/7 in mijn huis..

Ik ga richting 1 van de eerste stoom machines, de atmosferische motor met een water tube boiler.

Het is weer een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Atmosferisch, en dan circa 1 Pk……….

Dat is denk ik een hele uitdaging.

Dit krijg je niet stil denk ik, je zal altijd water horen lopen door de consensor, de pomp die dit water rond moet pompen.

Water moet koud blijven, koeltoren is nodig.

En dat alles in huis ?????

Je ketel, deze zal ook geluid maken, sissen/borrelen.

Je voedingspomp zal geluid maken.

Maar een goed gebouwde machine maakt bijna geen gelijd hoor.

Maar je zal altijd wel iets blijven horen, hoe dan ook, het blijft sissen en pruttelen.

fmf.vansteene
    Deelnemer

Hallo,

Wellicht kunt u een demper op de uitlaat voor afgewerkte stoom bouwen. Vrij makkelijk te realiseren door 2 buizen in elkaar te schuiven, uiteinden afdoppen met een soldeerkap, in de buitenste buis de afgewerkte stoom de demper in laten stromen, in de binnenste buis een aantal gaten boren en door de binnenste buis vervolgens de gedempte stoom weer uit de demper laten stromen.

Een goed gebouwde machine zou inderdaad geen hinderlijk geluid mogen maken wat betreft het drijfwerk.

Qua geborrel van de ketel kunt u misschien de machine op perslucht laten draaien. (koelkastcompressor is bij uitstek geschikt voor dit soort doeleinden).

Ik zelf ben nogal fan van triple expansie machines. Vooral laagtoerige machines.

Veel succes toegewenst,

Frank

gengler
    Deelnemer

fmf.vansteene wrote:

Hallo, ……. (koelkastcompressor is bij uitstek geschikt voor dit soort doeleinden)…..

Een 1 pk machine op een koekastcompressor; hoe groot is jouw koelkast?

Gep

john
    Deelnemer

meer koelkastcompressors zoeken en aansluiten, heb je ook meteen verwarming :D

Ik denk nog steeds dat een stoommachine draaiend in huis een hele toer gaat worden.

Waar ga je de ketel laten ????

Die zal ook niet echt stil zijn denk ik ?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven