Gewicht stoomketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Gewicht stoomketel

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    miert_
    Deelnemer

Beste kenners,

Momenteel beheer ik een bedrijfsverzamelgebouw. Hierin staan twee oude ketels. Naar ik meen stoomketels. Volgens mij betreft het na enigszins googlen een Cornwall-ketel. Het heeft één vuurgang, voor de rest is het een metalen blok met allerlei kleine holle pijpen (44 in totaal per ketel). Nu heb ik een aantal vragen.

Hoeveel weegt zo’n apparaat ongeveer per stuk?

Welke metalen worden voor stoomketels gebruikt? En wat is hier de dichtheid van?

Is mijn conclusie dat het een Cornwaal-ketel betreft überhaupt wel goed?

Enige specificaties:

Het is een ketel uit 1962, geplaatst ooit door Bronswerk-Fijenoord, in ’68 overgnomen door Stork, inmiddels Strukton Worksphere. Beide ketels hebben een diameter van 1,75 en een diepte van 220 cm (excl. alle toeters en bellen die erop gemonteerd zitten). Enige berekening losgelaten, de gehele cilinder is 5,1 kuub, de vuurgang is 1,1 kuub (lucht) en de kleine pijpen zorgen voor nog eens 0,1 kuub aan lucht.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

Maarten

john
    Deelnemer

foto zegt meer dan 100 woorden…

stoomketel worden in de regel van staal vervaardigd.

baggeraar
    Deelnemer

Maarten,

wat ik zo uit je verhaal kan opmaken, als je het hebt over 44 kleine buizen, lijkt het me geen Cornwall ketel.

Zitten die kleine buizen in het verlengde van de vuurgang of er boven?

Zo aan de lengte te zien is de kans dat ze in het verlengde zitten klein.

Zit de schoorsteen aan de kant waar de vuurdeur (kolen gat of branderfront) of aan de andere kant.?

Wat wil je met de ketels?

Heb je er al een liefhebber voor? eventueel kan ik ook rondvragen, ik ken er veel, maar dan heb ik wel meer info nodig.(mag ook per PB)

groet Harm

mw8cx
    Deelnemer

op hoe veel bar kunnen ze max werken

ja een foto zou nog wel handig zijn

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven